Първите тестове на новия Mercedes AMG GT се проведоха на легендарната писта Лагуна Сека
Да му се не види – този ляв завой преди старт-финалната права като че ли няма намерение да свърши никога, а намирането на точната траектория за преодоляването му с висока скорост си е наистина трудна задача. Mercedes AMG GT S се носи със смразяващ рев, задницата олеква, но всичко е под контрол, скоростта на правата достига 230 км/ч. Май всичко е под контрол? Общо взето – да, макар че определено не мога да се похваля, че познавам тази писта като десетте пръста на ръцете си. Упс, този път прекалено доближих до външната допирателна на завоя, отстъпвам от газта, GT леко занася и ситуацията отново е овладяна. Газ до дупка!
Калифорнийски екшън
Laguna Seca Raceway се намира в Калифорния, приблизително по средата между Лос Анджелис и Сан Франциско и се ползва с много добро реноме заради впечатляващата комбинация от завои. Докато стигнем до въпросните сложни извивки на отсечката ни остават около два километра, тъй като сега GT прелита през трите десни завоя в равнината, като последният от тях взема на трета от общо седемте си предавки. Между другото – най-сетне инженерите от Щутгарт са направили така, че трансмисията да превключва моментално при задействане на някоя от планките на волана, а не както беше преди – когато пожелае. Истината е, че екипът на AMG се е погрижил за това предавателната кутия да разполага с великолепно функциониращи автоматични режими на работа, но удоволствието сам да сменяш предавките е някак толкова първично и естествено... В зависимост от избрания режим на работа, времето за смяна на предавките варира с до 60 процента – според това дали водачът е избрал Comfort, Sport или Sport Plus. Който пък е поръчал и пакета Dynamic-Plus, получава бонус в лицето на допълнителния режим Race. Изпозвайки тази опция, Mercedes AMG GT S е в състояние да се ускорява така, сякаш е изстрелян от катапулт, а подемът бива прекъсван при превключване за почти невъзможни за осъзнаване частици от секундата.
Да се върнем към изживяването си на пистата – изкачването продължава, кормилната уредба дава чудесна обратна връзка. На трета предавка четирилитровият мотор като на шега покачва оборотите от 3000 до 7000, светкавично преминава на по-висока предавка, устремът не отслабва дори минимално, а сцеплението остава превъзходно. Дали това се дължи единствено на задните 20-цолови валяци с широчина 295 милиметра? Надали е само това, защото към рецептата за добра тракция следва да прибавим впечатляващото окачване (с двойни напречни носачи от алуминиева сплав), малко специални средства (електронно управляван блокируем диференциал), както и оптимално разпределение на теглото между двата моста (47 на 53 процента). Резултатът си го бива – Mercedes AMG GT S се ускорява подивял, като лекият танц на задницата се появява всеки път, когато водачът се възползва от пълния потенциал на максималния въртящ момент от 650 нютонметра, но никога не води до нестабилност. Цялата огромна мощ се дозира неочаквано фино – комплименти за конструкторите от Афалтербах.
Типично за високата си категория, новият V8 двигател може да се похвали със сух картер и особено ефективна система за охлаждане (последното е било особено необходимо поради факта, че двата турбокомпресора се намират между двете цилиндрови редици, което от гледна точка на термичните процеси е доста неудобно решение) и разгръща мощността си брутално, но достатъчно хомогенно в широк оборотен спектър. Динамиката не е останала и без своето акустично изражение, благодарение на спортната изпускателна система с клапи. Опасенията, че сравнително малкият работен обем може да направи звука твърде „мекушав”, се разсейват още със стартирането на осемцилиндровата машина. Отначало осмакът боботи авторитетно, а с покачване на оборотите звуковият фон става все по-апокалиптичен, разнообразяван от кратките залпове от автоматично подаване на междинна газ при смяна на предавките.
Ето че най-драматичният участък от пистата вече е в непосредствена близост. Главозамайваща комбинация от завои и 12-процентов наклон. Всъщност това е добре дошло за сцеплението на предните колела на GT, който дори при твърде бързо и недостатъчно прецизно влизане в завой не започва да недозавива. Излизаме от още един почти 90-градусов завой, на GT забавлението очевидно му допада. Предлаганите като опция ниско монтирани Performance седалки предлагат страхотна опора за тялото и се напасват идеално към всякаква телесна структура, но това не променя обстоятелството, че широкият 1,94 метра GT не може да се похвали с по-добър обзор от мястото на водача в сравнение със SLS. На състезателното трасе това не е болка за умиране, но по цивилните пътища е доста натоварващо. Хубавата новина в случая е, че зад волана безпроблемно може да се побере висок и едър водач – при това с предпазен шлем. Въпросният атрибут определено ми беше необходим на Лагуна Сека, особено предвид чудовищните скорости, които Mercedes развиваше като на шега – ето че отново скоростомерът преминава делението от 230 км/ч. Приближаваме един от последните завои. Спираме късно. Mercedes AMG GT S заема идеалната траектория – неочаквано леко и прецизно за автомобил с тегло 1,6 тона. V8 машината под предния капак отново надава своя боен вик и GT се катапултира към старт-финалната права. Ето на това му се казва истински спортен Mercedes!
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Забравете за SLS!
SLS? Какво беше всъщност това? Въпреки че в GT действително могат да се открият някои идеи, които вече познаваме от неговия предшественик с „крилати” врати, пътното му поведение предлага едно качествено ново изживяване, от което буквално ви спира дъха. Такова нещо, при това частично, можеше да получите единствено от Black Series варианта на предишния модел. Водимостта и сцеплението са просто феноменални. А V8 моторът с два турбокомпресора е като излязъл от приказка.
Текст: Йенс Драле