Първи километри с новото поколение на легендарния открит модел
Спортист с мек покрив и двойно предаване – това е последният, подчертано свеж акорд в дългосвирещия хит на Mercedes. AMG внасят динамично оживление в зрелия дух на SL без да жертват порядъчния комфорт. Не липсват даже и задни седалки!
Цялата история много напомня криминален сюжет с отвличане. Лъскавият, но видимо позакъсал с холестерола SL бива натъпкан насила в багажника на черен като нощта AMG GT с четири врати, който напуска местопрестъплението със свирене на гуми, за да се появи в следващата сцена в централата на AMG в Афалтербах. Следват картини от нейните подземия, където в пълна тайна и в продължение на месеци SL бива подложен на сурови тренировки от фитнес инструкторите на AMG, докато си възвърне легендарния ореол и се приведе в съответствие със смисъла на абревиатурата в името си. SL. Super Leicht. Фанджо, Караян, Къртис, Лорен, Гейбъл, Нанен, Шнайдер и Закс. Всички тези светила сядат зад волана на 300 SL – пралегендата, спортният автомобил на века. Образецът, който през годините понатрупа патина и позагуби доста от оригиналния си чар, пожертван на олтара на комфорта и перфекционизма.
Има ли нещо, което да се сравни по тези показатели с поколенията R 129, R 230 и R 231? Eдва ли. Независимо дали искате спортен роудстър, купе или комфортен кабриолет и дали търсите мек или твърд сгъваем покрив, тези произведения на Mercedes покриваха целия възможен спектър от изисквания, приближавайки се максимално до представата за съвършения автомобил, универсалната истина и ултимативното решение. В същото време в тези автомобили не остана грам закачка и естествена динамика – без значение колко мощни са двигателите и колко свръхинтелигентни са окачванията им.
Помислете само за R 230 с неговото активно ABC окачване и 5,4-литров компресорен V8. Брутална мощ, която се плиска и разлива във всички посоки, 700 нютонметра напират върху коляновия вал, измъчват задните гуми и могат да забравят всякакъв аристократизъм при пълна газ. Луда работа! Обаче днес вече не може така...
За сметка на това са възможни съвсем други неща, все пак става въпрос за AMG. Хората там много добре знаят кое и как. Всичко започва със структурата на каросерията, чиято висока устойчивост е в основата за постигане на прецизно поведение и комфорт на пътя. Подборът на материалите и оразмеряването на елементите при новия SL са оптимизирани, а натоварването е разпределено още по-фино и интелигентно. Структурната коравина на каросерията е изведена на нови висоти, недостижими дори за генетично близкия AMG GT. Устойчивостта в напречна посока е увеличена с 50, в надлъжна с 40, а цялостната устойчивост на усукване е нараснала с 18%. Повишена е и коравината в зоните на свързване между елементите на окачването и каросерията, което ще допринесе за още по-ефективна работа на пружините и амортисьорите. Интересно как ще се отрази това на наследника на GT…
Но в случая това няма значение. Който не иска да попадне в багажника на някой матовочерен AMG, не трябва да се разсейва, а да съсредоточи мислите си върху уникалната същина на новия SL. И да отчете, че няма детайл от каросерията, идентичен с този при предходния модел или използван в АMG GT Roadster. AMG са категорични в това отношение, а аз съм склонен да им вярвам на фона на лавината от новости като четирите седалки, серийното двойно предаване, новата петзвенна схема на предния мост и свързаните в обща система амортисьори. На този фон подозренията, че става дума за поредното ценово оптимизирано и набързо сглобено от модулни компоненти решение изчезват напълно от хоризонта.
Време е ние да се отправим натам… Сядам и се оглеждам внимателно. Искам да се уверя, че естетиката и сетивната яснота, обещани от главния дизайнер и сладкодумен разказвач Горден Вагенер, наистина са налице. Факт – новият SL би подхождал еднакво добре на милионерската щерка под 30, на спортния ентусиаст от върха на средната класа или на достатъчно ликвидния, за да си го позволи достолепен господин от третата възраст. Единственото условие е всички те да не страдат от непоносимост към капацитивни панели на волана и екрани със сензорни повърхности – иначе управлението би станало твърде разсейващо и/или изнервящо.
С останалото инженерите на AMG са се справили чудесно. Никакви компромиси, никакви опити да се нахрани вълка и да се опази агнето. Просто SL, макар и със Slim Fit вместо с Oversize кройка. Част от това усещане са и анатомичните спортни седалки с отлична опора за тялото, сполучливата ергономия и първокласното изпълнение на интериора с кожени тапицерии и карбонови декорации. Трислойният мек покрив със скелет от стомана и алуминиеви сплави е с цели 21 килограма по-лек от предходния вариант с твърди панели и се разгъва от Z-образната си конфигурация зад седалките в рамките на едва 15 секунди. Централноразположеният сензорен екран с диагонал 12 инча пък дава възможност за промяна на ъгъла между 12 и 32*, така че влошената от неприятни слънчеви отблясъци видимост остава в историята.
По нашия маршрут от Нюпорт Бийч до Палм Спрингс днес няма твърде много слънце. За сметка на това системата за отопление в областта на раменете и врата Airscarf и климатичната инсталация получават добра възможност да докажат своята ефективност – оказва се, че модерните технологии осигуряват забележителен комфорт за пътуване под открито небе дори при променливи и неособено благоприятни метеорологични условия. За щастие прекрасната калифорнийска атмосфера и чудесните завои по маршрута към долината Коачела компенсират с излишък, а SL следва волана с желание и лекота, демонстрирайки мощна и отлично разпределена тяга. Комфортът на возене е безупречен дори за разточителните американски разбирания.
Задвижване и управление на всички колела
Тази комбинация не е случайна и не се постига лесно. Интегрираните в подовата конструкция алуминиеви панели и греди в зоните на предния и задния мост са също толкова важна част от интелигентната и устойчива структура за гарантиране на пасивната безопасност, колкото и арматурното табло от магнезиева сплав, напречната опора на предния капак от стъклопласти и усилени с въглеродни влакна композити, както и солидната рамка от горещо формован стоманен профил на челното стъкло, която заедно с автоматичните ролбари в задната част осигуряват защитата при преобръщане.
Гледам да се предпазя от подобен сценарий с подходящ стил на шофиране, който за щастие съвсем не изключва динамичното удоволствие. Високотехнологичното петзвенно окачване с алуминиеви елементи на двата моста, заедно с олекотените винтови пружини и интелигентното управление на характеристиките на амортисьорите осигурява наистина забележителен комфорт с фино прокрадваща се AMG нотка. За разлика от конвенционалните системи за компенсиране на колебанията на каросерията с електромеханизми за напрягане на стабилизаторите, SL 63 използва за целта своите активни, свързани в обща хидравлична система амортисьори.
Големият коз на ходовата част обаче безспорно е серийната система за управление на колелата на задния мост (до 2,5 градуса), която в съчетание с двойното предаване с напълно безстепенно управление на въртящия момент се справя феноменално добре и без никакви загуби с предаването на внушителните 585 к.с. и 800 Нм. Теглото от два тона на новия SL няма как да се дематериализира, но въпреки него откритият спортист показва отлично сцепление и маневреност, а спонтанните и изключително солидни реакции на управлението (отново – и на задния мост!) поощряват апетита на водача към завоите – леко, плавно и с фино дозирано усилие.
Към това се добавя и хармоничната работа на окачването с неговия широк спектър от режими. Като изключим осезаемия и неибежен ефект от контакта на големите колела с пътя, ходовата част поглъща без затруднения и без остатък всички видове неравности, погасява колебанията на каросерията и гарантира отлично сцепление дори при отявлени провокации и груба настилка.
Отличен V8 и интелигентна аеродинамика
Няма твърде много за споделяне относно работата на четирилитровия V8 и деветстепенната автоматична трансмисия, който при версията SL 55 се предлага и във вариант с мощност 476 к.с. и 700 Нм въртящ момент. Спортният Biturbo е добре известен (за разлика от хибридния четирицилиндров агрегат с висока степен на принудително пълнене, който очаква да бъде приет на въоръжение) и имаше възможност да се изяви в почти цялата моделна гама на Mercedes – от C, през E и G до S-класата, както и във вариантите на AMG GT. Мощ в изобилие в целия оборотен спектър, като в зависимост от подхода към педала на газта, в поведението му се долавят нюанси, характерни за класическия американски Big Block. В новия SL са използвани нов картер, подобрено охлаждане и газообмен, както и активни тампони на окачването на двигателя (в зависимост от версията).
Новости има и по отношение на аеродинамиката – за постигане на стойността от 0,31 (малко по-висока от досегашната) и осигуряване на оптимална притискаща сила на двутонния спортист независимо от скоростта на движение, зад предната решетка SL е монтирана двустепенна система от щори, която намалява съпротивлението в оптимален баланс с необходимия поток за охлаждане на силовия тракт. Освен това на дъното на каросерията пред двигателя не липсва и познатият от AMG GT карбонов аеродинамичен профил, който при 80 или 100 км/ч (според избрания режим на шофиране) се спуска с четири сантиметра надолу и увеличава притискащата сила (с 50 килограма при 250 км/ч) с ефекта на Вентури. Паралелно с това и отново в зависимост от избрания режим, задният спойлер се регулира в пет различни ъгъла на атака с цел да подобри притискането и поведението на пътя.
В общия случай атмосферата в новия SL е доста спокойна и няма как да доведе до висок пулс или стрес в управлението на задния спойлер. За това спокойствие през цялото врме се грижат щедро оразмерената спирачна система (по желание с карамични дискове с диаметър до 40 сантиметра), плеядата електронни асистенти и цифровите предни светлини с техните общо 2,6 милиона микроогледала, които превръщат нощта в ден. Накратко – пътят напред е светъл и очакваният през лятото AMG SL има достатъчно основания да гледа с оптимизъм в бъдещето.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Напоследък звездата на SL наистина бе позагубила от блясъка си. Сега обаче AMG са я полирали съвършено, придавайки ново, динамично и много по-близко до това на оригинала звучене на спортиста с 2+2 места. Всичко е налице – свръхмодерни технологии при ходовата част и задвижването, лека покривна конструкция и изобилие от мощ в динамична опаковка без излишна твърдост и аскетизъм по отношение на комфорта. Шансовете за привличане на по-млада клиентела не са малки.
Teкст: Йорн Томас
Снимки: Дениз Калаган