Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Mercedes CLA Shooting Brake срещу Skoda Octavia Combi RS: Шедьовър на дизайна или спортно комби?

20.07.2015 22:38
Туит

На старта застават два ярко очертани характера

Доста разумен ход от страна на Mercedes е да противопостави на многобройните прагматични компактни комбита едно по-скоро неразумно творение. Още А-класата и CLA Coupé, конструирани върху същата платформа с предно предаване, бяха подчертано различни от останалите, което им донесе сериозен успех, а за истинските почитатели на класическото комби продължава да се предлага по-просторният, но и по-скъп Т-модел на С-класата. Все пак и в сравнение с купето с четири врати на А-класата комби версията изисква доплащане на хонорар от 3500 евро.

При това още най-семплата и слаба версия на CLA Shooting Brake (CLA 180, 122 к.с.) фигурира в листата срещу 29 810 евро, а за CLA 250 с 211 к.с., алуминиеви джанти и седемстепенна трансмисия с два съединителя DCT трябва да се платят още 10 000 евро. Тогава човек е склонен да не възприема толкова болезнено и 2559-те евро за динамично ориентираното оборудване AMG Line (спортни седалки, волан и педали, 18-цолови колела, специални външни елементи). Най много, само на шега, да конфигурира една Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI и да установи, че срещу 12 000 евро по-малко тя предлага доста повече неща.

Mercedes CLA Shooting Brake отстъпва по полезни качества

Затова нека да останем сериозни и да разберем дали малкият Shooting Brake улучва целта не само по отношение на цените и външността. Заинтересуваната публика едва ли би се смутила от обстоятелството, че ниският издължен силует е за сметка на предлаганото място и добрия обзор, и от притеснителното качване в автомобила и по-малкия багажник с висок праг. Но защо седалките с интегрирани опори за глава трябва да са по-твърди, задните облегалки да са толкова изправени, а контролните уреди и управлението на функциите да са по-малко ясни и прегледни, отколкото в модела на Skoda?

Тук трудно може да се открие и пословичното качество на Mercedes. С изключение на блещукащата „диамантена решетка” и алуминиевата украса в кабината CLA Shooting Brake всъщност не изглежда по-аристократичен и солиден от евтиния си съперник – и при двата модела наред с висококачествените могат да се открият и по-прости пластмаси. С дистанционното освобождаване на облегалките на задните седалки откъм багажника и с мили жестове, като държача за паркинг карти и стъргалката за лед, Octavia Combi RS дори демонстрира повече любов към детайла, както и значително по-щедро серийно оборудване, включващо биксенонови светлини, отопление на предните седалки и сигнализация при паркиране. Единствено за трансмисията с два съединителя трябва да се платят допълнително 1800 евро.

Skoda Octavia Combi RS предлага по-добри динамични характеристики

В тестовия автомобил шестте предавки се сменят – макар и ръчно – с лекота, прецизност и удоволствие. Добро настроение поддържа и двулитровият турбомотор с 220 к.с., агресивна охота към високи обороти и завладяващ звук. Дори ако предпочитате спокойния стил на шофиране с рядко превключване, двигателят предлага в изобилие междинна тяга и равномерен ход. С този шпагат CLA 250 Shooting Brake се справя не толкова добре, защото неговият бензинов турбомотор с аналогичен работен обем не изглежда особено ангажиран въпреки своите 211 к.с. и 350 Нм. Същото важи и за седемстепенната DCT трансмисия, която продължава да сменя предавките донякъде немотивирано и със сътресения.

За малко по-слабите динамични показатели обаче най-вероятно са отговорни 115-те допълнителни килограма, които моделът на Mercedes влачи на гърба си и които не може да скрие и в изпитанията за поведение на пътя. Въпреки подчертано чевръстите си базови настройки той се справя по-бавно с двете смени на лентата, показва явни реакции при промяна на натоварването в завой и дори при движение в права посока постоянно изисква леки корекции с незабавно реагиращата, предлагаща силна обратна връзка кормилна уредба. При това поема неравностите стегнато и сухо, но в никакъв случай недодялано или с удари.

Спортната чехкиня привлича с по-чевръста управляемост

Все едно – Skoda Octavia Combi RS може всичко това по-добре. Особено с по-малък товар тя поема по-гъвкаво напречните фуги и дългите вълни по настилката, притежава по-удобни спортни седалки с добра странична опора и съвършена позиция на седене, както и по-балансирана управляемост. С лекия ход на кормилната си уредба моделът позволява по-прецизно спазване на желания курс, навлиза в завой с по-точен маниер и го напуска с по-енергична тяга. Освен това Octavia се усеща не само като по-лека, но и като по-малка от CLA, въпреки че всичките й размери са с няколко сантиметра по-големи.

Дори по темата за сигурността Shooting Brake не е категоричен победител. Наистина моделът получава точки за по-големия брой системи за подпомагане (смяна на лентата, внимание на водача) и незаслепяващи, постоянно включени дълги светлини, но губи заради по-дълъг спирачен път. При 130 км/ч със загрети спирачки той застива в покой едва след 65,2 метра, докато конкурентът му със същия формат гуми заковава с цяла дължина на автомобила (4,8 м) по-рано. Това не носи лаври на автомобила от Щутгарт. Той отделя по-малко емисии, но само в стандартния цикъл. В смесен режим на всекидневно шофиране обаче изхвърляният СО2 и разходът на бензин са на едно и също ниво.

CLA Shooting Brake печели овации единствено с дизайна си

Това се отнася дори за постоянните разходи и ремонтите – само при купуването на красивата машина продължава да се плаща „добавка за Mercedes”. Доста болезнена, трябва да отбележим, но не тя е причината CLA 250 Shooting Brake да се размине с победата в този тест.

Защото при такива разлики в разноските и полезните качества предимствата по отношение на дизайна и динамиката би трябвало да са наистина значителни. В динамично отношение обаче те изобщо липсват, както показват отделните оценки в нашия сравнителен тест. Спортната Skoda се представя по-добре както при водимостта и поведението на пътя, така и при темперамента. Чехкинята печели дори в традиционно силни за Mercedes дисциплини като комфорта или сигурността. Това, което тя не може да предложи обаче, е осветената звезда отпред срещу 309 евро.

 

ЗАКЛЮЧЕНИЕ

1. Skoda Octavia Combi RS 2.0 TSI
439 точки
Във версията RS практичната Octavia е не само едно просторно комби, но и чевръст, талантлив спортист. А значителното предимство при цената продължава да е налице.

2. Mercedes CLA 250 Shooting Brake AMG Line
388 точки
Дори когато не става дума само за полезни качества и ниски разходи, CLA Shooting Brake не разполага със силни козове в нито една област. Това обаче важи за много дизайнерски изделия.

Текст: Бернд Щегеман
Снимки: Ахим Хартман

Коментари
comments powered by Disqus