Амбициозната голяма Skoda отправя предизвикателство към елитни германски модели
Голям автомобил срещу умерена цена – това е най-честата оценка по повод на Skoda Superb. А дали чешкият модел не би могъл да притесни с качествата си и утвърдените бизнес лимузини? Това ще изясни сравнителният тест с Mercedes E-класа и BMW Серия 5.
Турнирът за купа има собствени закони, мърморят футболните познавачи всяка година, когато големите отбори в Бундеслигата са принудени да се доказват срещу никому неизвестни тимове от долните групи. Тогава не са рядкост и неприятните изненади. Сега и при нас ще е като в битка за купа – с неудобния въпрос дали със сбора от качествата си един профилиран представител от амбициозния среден клас не е по-добър от признатите величини в елитната лига.
Та нали Mercedes E 200 и BMW 520i струват с няколко хиляди евро повече от Skoda Superb 2.0 TSI, чийто статут като чудо на пространството и гъвкавостта е вече достатъчно известен? А и във факта, че големият чех е въоръжен с 36 к.с. повече, действително няма нищо лошо.
BMW Серия 5 във фаза на пълна зрялост
В лицето на BMW Серия 5 моделът на Skoda среща конкурент, който по традиция слиза от конвейерите с допълнителна порция чевръста управляемост. Вярно е, че на романтиците ще им липсва свистенето на шестцилиндровия мотор, но онова, което се чува от баварския двигател, звучи съвсем прилично – и както може да се усети, доставя удоволствие. Въпреки сравнително неголемия си въртящ момент BMW 520i се устремява буйно напред и категорично изпреварва при ускоряването модела на Mercedes, като същевременно радва водача си с бодър дух и умерен разход (9,6 л). Към това се прибавя перфектното взаимодействие с осемстепенния автоматик на ZF, който, без много-много да му мисли, винаги е готов с правилното предавателно отношение и не изпъква на преден план с излишни смени на предавки. Това, че „петицата” постепенно е достигнала зрелостта на образцов пример за комфортно управление на функциите – със своята извънредно логично построена система iDrive, с ясната графика на head-up дисплея (2769 лв.) и много доброто изобразяване на картите – вече е широко известен факт. Качвате се, нагласявате превъзходните спортни седалки (976 лв.) и удоволствието може да започне – такива работи...
Принос за това имат както адаптивните амортисьори (2590 лв.), така и интегралната активна кормилна уредба (3486 лв.). Всеки път ви изпълва щастие от това колко прецизно и охотно моделът на BMW може да бъде насочван от завой в завой само с леки движения на волана. Ако прекалите, автомобилът започва леко да недозавива – и толкова. Ако водачът и пътниците на много удобната задна седалка пожелаят, „петицата” може да им осигури спокойствие. В комфортния режим окачването на 520i поема неравностите балансирано и хармонично, но от време на време може да ви обърка с леко тропане от ходовата част. Въпреки че от BMW вместо гумите с размер 245 от струващия 7709 лв. пакет Luxury Line са монтирали обувки с размер 225 и по-високи бордове (което може да поръча и клиентът, без обаче да му върнат някакви пари), и в тестовете за динамика на пътя 520i не показва слабости – единствено при спирането моделът изостава отчетливо от представителя на Mercedes.
Mercedes E 200 – изобилие от технологии и комфорт
Той обаче участва с 18-цолова смесена гарнитура (4330 лв.) – широки предни гуми с размер 245 и още по-внушителни задни (275). Тези формати не изглеждат като самохвалство – те по-скоро се вписват хармонично в общия облик на този автомобил, изпълнен докрай с иновации и технологии. А погледът към измерените стойности говори, че широките гуми наистина имат ефект. При всяка скорост E 200 постига впечатляващ спирачен път, което, естествено, се дължи и на много добре настроената ABS. Освен това екипираната с пневматично окачване (4565 лв.) E-класа доставя радост с поведението си в завоите. Подчертаното от ултраширокото арматурно табло впечатление за много голям автомобил се изпарява още след първите метри. Защото Mercedes E 200 може да бъде пришпорван прецизно и точно по завои от всякакъв вид – с много обратна информация от волана и с постоянно усещане за превъзходна сигурност.
Това усещане е напълно основателно, защото ако сте поставили правилните кръстчета на най-важните страници от дебелата ценова листа, ще можете да разчитате на безконкурентна към днешния момент помощ в областта на безопасността и комфорта – включително до частично автономно движение. Mercedes поставя еталон и по отношение на предложенията за контролни уреди. Head-up дисплеят (2382 лв.) представя много информация, а посредством бутони на волана в стила на телефоните Blackberry показанията – например на навигацията – могат да бъдат преместени между големите главни контролни уреди или в оборотомера, ако картата на широкоформатния дисплей вдясно не ви е достатъчна. Някои намират това за прекалено, понеже бутоните трудно се идентифицират само с пипане, докато други се чувстват щастливи, когато най-после успеят да усвоят доста сложното управление на функциите.
При толкова много електроника, възможности за динамично шофиране и високо качество на окачването, което допуска леки слабости единствено при малките сътресения от движението, задвижването някак изчезва от фокуса на вниманието. Трябва обаче да се кажат някои неща за четирицилиндровия двигател, който е стандартно комбиниран с деветстепенен автоматик с хидравличен преобразувател. Похвала заслужава неговият разход от само 9,6 литра, както и дискретният му шепот при постоянна скорост с малко газ. Тогава E 200 – благодарение и на струващия 2640 лева пакет за акустичен комфорт с изолационно стъкло – предлага непостижим за останалите комфорт на пътуване. При форсиране обаче четирицилиндровата машина издига сърдития си глас с неочаквана сила, а трансмисията изглежда толкова горда с многото си предавки, че се стреми да ги сменя колкото може по-често, когато подадете пълна газ. Тогава – невинаги плавно – тя сваля предавките с три и дори с четири надолу, без тези усилия да бъдат възнаградени с впечатляващ темперамент.
Skoda Superb 2.0 TSI с най-добро задвижване
В Superb всичко това изглежда по съвсем различен начин. Наред с неимоверния простор на втория ред и отлично достъпния през големия заден капак и обширен като при комби багажник, двулитровият TSI мотор е най-силната страна на голямата Skoda. С добър звук, яка захапка при подаване на газ и бързо набиращ обороти, при желание с най-нисък разход (9,0 л), той налага темпо, което конкурентите не могат да следват.
В изявите си двигателят се ползва от подкрепата на бързо и точно действаща трансмисия с два съединителя, която обаче брои само до седем и в спортен режим работи твърде припряно. Истинско точно попадение е Superb с линия на оборудване Laurin & Klement за малко под 41 000 евро. (В България нивото Edition струва 63 460 лв.) Тя съдържа толкова богата екипировка, че при съпоставима конфигурация спестява в сравнение с конкурентите сума, напълно достатъчна за един малък автомобил. В някои други отношения моделът на Skoda не се оказа толкова превъзходен – окачването например не работи съвсем гладко въпреки серийните регулируеми амортисьори, седалката на водача е разположена странно високо и предлага сравнително слаба странична опора. Кормилната уредба с лек ход предава малко неясна обратна информация, а шумовете от движението са неутрализирани добре, но не идеално.
BMW и Mercedes играят с една класа по-високо
Но преди да сте останали с погрешно впечатление – разгледана сама по себе си, тази Skoda с лесни за управляване функции предлага наистина много. Моделите на BMW и Mercedes обаче я надиграват при множество детайли, чието съвършенство изисква усилия, с които може да се обясни и по-високата цена. Подобна относителност обаче няма място по въпроса за качествата на спирачките. В това отношение Superb изпада в очевидна посредственост и например при 170 км/ч се нуждае от десет метра повече спирачен път от модела на Mercedes и четири метра повече от този на BMW. В крайна сметка при оценката за качества Skoda Superb не успява да разбие елитната двойка, но накрая ниската цена я извежда на доброто второ място. Малка изненада все пак.
Текст: Михаел Харнишфегер
Снимки: Артуро Ривас
Оценка
1. Mercedes E 200 Exclusive - 443 точки
Най-скъпият автомобил печели с прилична разлика. Комфортът и сигурността са на много добро ниво, не липсва и динамика на пътя. Не толкова ярък е силовият тракт.
2. Skoda Superb 2.0 TSI L&K - 433 точки
Просторът, комфортното управление на функциите и цените при Skoda са отлични, задвижването също. При комфорта на возене има изоставане, а на спирачките не им достига стръв.
3. BMW 520i - 425 точки
Чевръстата и комфортна „петица” вече е на години. По темата за подпомагането на водача тя няма шанс пред Е-класата, а отдолу я изпреварва евтината Skoda.
Технически данни
1. Mercedes E 200 Exclusive | 2. Skoda Superb 2.0 TSI L&K | 3. BMW 520i | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1991 куб. см | 1984 куб. см | 1997 куб. см |
Мощност | 184 к.с. (135 кВт) при 5500 об./мин | 220 к.с. (162 кВт) при 4500 об./мин | 184 к.с. (135 кВт) при 5000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
300 Нм при 1200 об./мин | 350 Нм при 1500 об./мин | 270 Нм при 1250 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
9,0 сек | 7,2 сек | 7,9 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
34,0 м | 37,2 м | 35,9 м |
Максимална скорост | 240 км/ч | 245 км/ч | 233 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
9,6 л/100 км | 9,0 л/100 км | 9,6 л/100 км |
Базова цена | 86 370 лв. | 63 460 лв. (Edition) | 86 250 лв. |
Eunos
Безспорно е, че и 3-те коли само по себе си са много добри, но силно се съмнявам, че човек, който обмисля покупката на 5-та серия и Е-класа обмисля Супърб като вариант и обратно, просто играят в различни лиги.