Два модела, две философии, една обща цел - да бъдат MINI
Развитието на класическата британска марка MINI е едно от забележителните явления, наблюдавани през последните години в автомобилната индустрия. От един-единствен модел с няколко версии, гамата на марката набъбна неколкократно и през годините беше обогатена от комби, кабриолет, купе, роудстър, товарен ван, кросоувър и дори купе-кросоувър. Да, вероятно класическата идея на MINI все още се въплъщава най-точно от малкия хечбек с три врати, който вече е в своята трета генерация, но всеки един от станалите модели по специфичен начин обогатява философията на марката и представя нейните ценности от различни гледни точки.
Може ли един кросувър да бъде MINI? Може, и още как!
Първоначалният културен шок от появата на Countryman, първият кросоувър в историята на марката, отдавна отмина – хората свикнаха с отначало възприеманата като необичайно явление концепция, оцениха по достойнство функционалните предимства на модела и днес автомобилът се радва на популярност както сред традиционните фенове на MINI, така и сред публика, която е напълно нова за компанията. Макар и пораснал на размери, MINI Countryman доказа на всички, че заслужава своята маркова емблема – както със стила си, така и с великолепното си пътно поведение. Идеята за последвалия го Paceman дори сближи още повече идеята за спортен кросоувър с тази на класическото MINI – според мнозина дизайнът на екстравагантния модел с три врати е по-сполучлив от този на Countryman, а практичността е останала почти непокътната, ако не броим липсата на двете допълнителни врати.
Върховият спортен вариант на MINI Paceman носи традиционното име John Cooper Works, задвижва се от двигател с мощност 218 к.с. и максимален въртящ момент 280 Нм между 1800 и 5000 об./мин (300 Нм между 2100 и 4500 об./мин с функцията overboost) и заслужава да се определи като един от най-забавните за шофиране кросоувъри, които съвременното автомобилостроене може да предложи. Прословутото картинг усещане зад волана тук е представено в цялата си прелест – реакциите на волана са остри като бръснач и точни като хирургически скалпел, ходовата част разполага с резерви за динамично шофиране, на които биха завидели голям брой расови спортни автомобили, а отлично работещата система за задвижване на четирите колела гарантира удоволствие зад волана по всяко време на годината и върху всякаква настилка. Ако трябва да бъдем откровени докрай, трябва да отбележим, че карането на този автомобил по сняг или по подходящ черен път носи дори допълнителен чар, тъй като в такива условия MINI Paceman JCW ви позволява за малко да се почувствате като на борда на рали автомобил със своите ефектни, но напълно контролируеми дрифтове – без никакви неоправдани рискове за сигурността.
Макар и без допълнителни врати отзад, моделът се оказва и достатъчно практичен във всекидневието – към вътрешния простор няма никакви забележки, багажното отделение също е достатъчно за нормална семейна употреба. Paceman John Cooper Works безспорно е един от най-забавните за управление модели в гамата на MINI – но това не му пречи да бъде достатъчно практичен и разумен за всекидневна употреба.
Пет врати, дизелов двигател и автоматик – твърде тривиално или просто идеално?
Появилият се наскоро хечбек с пет врати стана поредният модел, за който доста хора си задаваха въпроса „Това истинско MINI ли е или вече не съвсем?” Факт е, че наличието на две допълнителни врати значително променя силуета на автомобила и линиите на каросерията са малко по-различни от това, което сме свикнали да виждаме в MINI. Вярно е обаче и това, че за много хора именно удобството на петте врати е нещото, което до момента им е липсвало в класическия хечбек на марката. Суровата реалност показва, че MINI 5 Cooper SD е по-практичен от варианта с три врати и ако не броим стилистичните особености, с които на някои хора може би ще им трябва още време за да привикнат, моделът предлага всички важни за марката качества. Характерното за третото поколение на новото MINI съзравяне в представянето на пътя се забелязва и тук – водимостта продължава да бъде изключително спонтанна и прецизна, но се усеща с една идея по-опитомена отпреди, динамиката в завой е все така впечатляваща (дори може да се каже, че в определени ситуации моделът с пет врати се усеща малко по-стабилен, отколкото тривратия си събрат), а комфортът при дълги пътувания надхвърля и най-смелите очаквания. Как се отразява съчетанието от дизелов двигател със 170 к.с. и 360 Нм между 1500 и 2750 об./мин и автоматична трансмисия на прословутия жизнерадостен нрав на британеца? От една страна, това със сигурност не е вариантът за задвижване, който ще накара косъмчетата по гърба ви да настръхнат от удоволствие. От друга обаче, тягата при ускорение е направо превъзходна, комфортът е впечатляващ, а разходът на гориво дори при динамично шофиране остава около или под шест на сто. Да, може би това не е най-забавното MINI на всички времена. Но е един от най-добрите автомобили, които тази компания е създавала до момента.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки че трудно биха могли да бъдат по-различни един от друг, и двата модела въплъщават по твърде интересен начин идеята на MINI. Paceman John Cooper Works е великолепно средство за забавление, които ще ви достави удоволствие по всяко време на годината и по всякаква настилка, но едновременно с това е достатъчно практичен за всекидневието. MINI 5 Cooper SD от своя страна е комфортен и функционален, с енергично и същевременно икономично задвижване – и едновременно с всичко това продължава да носи гените на марката.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова