Той вече разполага с по-модерни светлини, по-чист мотор и по-дълъг електрически пробег
Десетилетие след като светът на автомобилните ентусиасти се питаше дали е уместно съществуването на „голямо Mini” с четири врати и внушителна SUV осанка, този въпрос изглежда окончателно решен – в момента близо 30 процента от световните продажби на марката се падат на Countryman. Наскоро произвежданото от 2017 г. второ поколение на модела беше осъвременено, което е повод да седнем зад волана на plug-in хибридната версия.
Погледът отвън говори за съвсем дискретно обновяване с промени по предната решетка, престилките, и светлините, като в последния случай новостите са по-сериозни и засягат не само стоповете с дизайн Union Jack. Сега предните LED светлини са серийни, такива са и LED светлините за мъгла, а срещу доплащане (797 лв.) се предлагат адаптивни матрични LED светлини – за максимално осветяване на пътя без заслепяване на останалите участници в движението. Отвън шофираният от нас автомобил е украсен с декоративни елементи в цвят Piano Black (598 лв.) които хармонират с оформлението на интериора.
Модернизацията на Countryman е засегнала цялата двигателна гама за модела, като всички мотори вече отговарят на стандарта Euro 6d. При plug-in хибридната версия промените са по-съществени: мощността на трицилиндровия бензинов агрегат, свързан с предните колела, е леко намалена (от 136 на 125 к.с.), затова пък електромоторът на задния мост е по-мощен (95 вместо 88 к.с.), а брутният капацитет на литиево-йонната батерия е увеличен от 7,6 на 10 кВтч. Благодарение на това автономният електрически пробег на Mini Cooper SE Countryman ALL4 сега вече е 55–61 км (по NEDC).
Три режима на хибридната система
Пълното зареждане на батерията от стенно устройство с мощност 3,7 кВт (16 A / 230 V) трае 3:20 часа; зареждането до 80% от капацитета отнема 2:30 часа. От домакински контакт автомобилът се зарежда до това ниво за 3:45 часа. Посредством превключвателя eDrive водачът сам може да определя как да бъде изразходван така придобитият заряд. В основния режим AUTO eDRIVE автомобилът се движи с електрическа тяга до 80 км/ч, а бензиновият мотор се включва над тази скорост или при необходимост от рязко ускоряване. В режима MAX eDRIVE, предназначен за екологични зони, задвижването е изцяло с ток, като скоростта може да достигне 135 км/ч. В положение SAVE BATTERY пък основно се използва двигателят с вътрешно горене (например при извънградски преходи), а зарядът бива съхранен за екологично шофиране в града.
Навигацията е част от стандартното оборудване на Mini Cooper SE Countryman ALL4. Когато тя започне да ви води към някаква цел, системата за енергиен мениджмънт преценява кои части от маршрута може да бъдат изминати само с електрическо задвижване. Стратегията й е насочена към максимално оползотворяване на капацитета на високоволтовата батерия.
А какво става, когато зарядът на батерията се изчерпи? Още преди да се е стигнало дотам, системата започва да работи като обикновен пълен хибрид, тоест батерията се зарежда за сметка на рекуперираната при спиране енергия. Дори нещо повече – в режим SAVE BATTERY зарядът й постепенно се увеличава. В нашия случай, след като индикаторът показваше заряд за 0 км чисто електрически пробег, тази стойност нарасна до 12 км – достатъчно, за да стигнете до целта си в район с екологични забрани.
Високоволтовата батерия, както и електромоторът, са разработени от BMW и се произвеждат в завода в Динголфинг. Компонентите са разположени под задната седалка и намаляват багажния обем само с 45 литра, но пък увеличават теглото на автомобила с около 200 килограма. Дали това няма да се отрази върху добрата управляемост, толкова важна за едно
Mini – пък било то и най-голямото?
След като шофирахме автомобила в разнообразни условия, можем да кажем, че подобни съмнения са безпочвени. И на магистрала, и на шосе с много завои тягата на бензиновия и електрическия мотор, задвижващи двата моста, се дозира така, че да осигури максимално неутрално поведение без нежелано превъртане на колела и без неприятни влияния от задвижването върху прецизно работещата кормилна уредба. С този автомобил имате рядката възможност да шофирате много динамично или съвсем спокойно – и всеки път да го усещате така, сякаш е бил създаден точно за предпочитания маниер на каране. Наясно сме, че зад това съвършенство се крият хиляди часове работа и изпитания на инженерните и тестовите екипи – можем само да им благодарим за доставеното удоволствие зад волана.
Текст: Владимир Абазов