Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

MINI Cooper Works: Скъпи Джони

09.02.2009 13:21
Туит

При първото поколение на новото издание на Mini изпълнението John Cooper Works все още се предлагаше във формата на комплект допълнително спортно оборудване. Сега JCW може да се поръча като готов сериен модел, увенчаващ динамичния връх в гамата на Mini със своите 211 к. с. Наистина ли това е върхът?

Да, така е. С подобна сума можете да си купите VW Golf GTI. Даже въпросният е с 10 936 лева по-евтин от Mini John Cooper Works (JCW). Да не говорим, че при модела от Волфсбург климатичната инсталация е част от серийното оборудване, а създателите на малкия спортен британец изискват за същата доплащане в размер на 1893 лева. Като цяло се формира една доста внушителна, закръглена инвестиция, а „цифроманията” може спокойно да продължи във висините с поръчката на пълния комплект спортно оборудване – с добавянето на спортно окачване, 18-цолови колела, спортни седалки и аеродинамичния пакет на John Cooper Works портфейлът ви ще олекне в миг с още една дузина хилядарки. И всичко това за едва 6,25 квадратни метра автомобил.

И това не е всичко. Тъй като част от целия този разкош може да се поръча само под формата на аксесоари, изискващи допълнителен монтаж на мястото на съответния сериен компонент, бъдещият собственик на JCW трябва да потърси място за складиране или подходящ канал за пласмент на възникналите излишъци... Добрата новина в случая е, че докато при първото поколение на новото Mini всички елементи от представената през 2004 година колекция JCW попадаха в графата аксесоари, при новото поколение JCW версията е част от серийната гама и подлежи на индивидуална поръчка и съответно заводски монтаж на голяма част от спортното снаряжение.

Промените

Като цяло конструктивната философия на модела е запазена. John Cooper Works продължава да използва основата на Cooper S, заимствайки без промени ходовата му част. Изключение правят 17-цоловите колела и усилената спирачна система. Мотивите за увеличаването на потенциала на последната са доста спорни, тъй като S-версията не създава впечатление на претоварена в това отношение, но... повече сигурност никога не е излишна. Системата на Works прилича на използваната в професионално подготвените състезателни JCW в марковия шампионат Mini Challenge. B серийния вариант диаметърът на предните дискове е увеличен с 22, а на задните с 21 милиметра, което води до превъзходни спирачни характеристики – в студено състояние спирачният път на JCW е на нивото на възможностите на Porsche 911 Carrera S.

Двигателят се опитва да балансира тази смазваща мощ със своите допълнителни 36 к. с. В стремежа си да снижат максимално съпротивлението във всмукателния и изпускателния тракт на 1,6-литровия турбомотор с директно впръскване, заводските тунери в Оксфорд са предприели модификации на въздушния филтър, дебитомера, изпускателната система и катализатора. Паралелно с това степента на сгъстяване е намалена от 10,5 на 10,0:1, буталата са били усилени, а цилиндровата глава – модифицирана с цел да поеме повишаването на налягането на турбокомпресора от 0,9 при Cooper S на 1,3 бара. В крайна сметка мощността на JCW е достигнала 211 к. с.

Скок-подскок

За съжаление това повишение не води до запомнящи се промени в динамиката на спортния модел. Факт е, че JCW успява да се набере за седем секунди до 100 км/ч, което би било впечатляващо, ако официалните данни не претендираха за 6,5 секунди, а по-слабият и по-евтин с 13 400 лева Cooper S не беше постигнал същите тези седем секунди в теста на auto motor und sport. JCW започва да набира преднина пред S едва при покачване на скоростта, но авансът от 1,7 секунди при 160 км/ч едва ли следва да се окачестви като невероятно предимство... В ежедневието подобна разлика е безкрайно незабележима и несъществена, както и малко по-добрите показатели по отношение на еластичността – Works разполага с 20 Нм по-висок въртящ момент от S, но успява да материализира това предимство в недоловимите за човешките сетива 0,2 секунди в изпитанията за междинно ускорение.

Подобренията по двигателя на суперспортната версия имат едно безспорно предимство – силовият тракт работи по-ефективно и демонстрира отличен разход на гориво и без серийната при другите версии на Mini автоматична старт-стоп система. JCW се нуждае само от осем литра бензин (но от скъпия 98Н) за изминаването на 100 километра, но по света едва ли ще се намери клиент, който да се насочи към тази версия заради икономията на гориво. Както вече разбрахме, динамичните характеристики също не са особено убедителен аргумент за влюбване в John Cooper Works, така че мотивацията за покупка продължава да е висящ въпрос...

Дали любовта съществува?

Възможно е любовта да дойде с времето и изминатия зад волана на JCW път. Във всички случаи обаче този път не трябва да е магистрала – безмилостната твърдост на окачването и големите колела с нископрофилни „обувки” са причина за постоянни сътресения, а дори незабележимите коловози по настилката привличат широките гуми като магнит и не ги пускат без изрична интервенция с помощта на нервния волан. Интонационната среда на дълъг път не печели и от вокалните изяви на изпускателната система.

За щастие на JCW на този свят има и второстепенни пътища със завои, където водачът получава възможност за сериозно забавление. Работата със скоростния лост например е истинско удоволствие. Ходът му е приятно къс, а прецизното щракане между също толкова късите предавки на усилената шестстепенна трансмисия ви изкушава да посягате към него далеч по-често от необходимото – турбомоторът на JCW ускорява енергично и без осезаеми падове в тягата още от ниските обороти. Но... и при тези благоприятни обстоятелства, в които Mini винаги се е чувствало като риба във вода, JCW не успява да изпъкне съществено над възможностите на Cooper S – за това говорят безпристрастните числа от измервателната апаратура.

Предимството на по-мощната версия започва да става по-осезаемо едва след натискане на бутона с надпис Sport oтляво пред скоростния лост. В реакциите на волана и педала на газта започва да се усеща оня типичен за Mini хъс, който при JCW като че ли пулсира малко по-мощно, отколкото при по-слабата S-версия. Става дума за апeтита, с който британецът захапва завоите, и за невъзмутимото спокойствие, с което изписва кривите дори при висока скорост. Задницата трепва само в случаите, когато водачът си позволи резко отнемане на газ или докосване на спирачката в завоя, но бива незабавно уловена от светкавичната намеса на системата за стабилност DSC, чиято работа може да се регулира в две степени.

Да порием с копита

В режим DTC контролът върху силовия тракт е по-хлабав и предните задвижващи колела получават излишък от тяга, водещ до приплъзване спрямо настилката. Неприятното е, че усилването на този ефект е последното, от което JCW се нуждае. Независимо от настройката на електронния страж, спортният британец рие с копита и опъва волана при ускоряване на изхода на тесни завои, докато предният му мост подскача насам-натам дори при напълно включена DSC.

В подобни случаи употребата на самоблокиращ диференциал на задвижващия мост обикновено помага и създателите на John Cooper Works са се погрижили да му го осигурят. За разлика от колегата си в предишното поколение обаче, диференциалът не е с механично, а с електронно активиране, и влиза в действие само при напълно изключени системи DSC и DTC. Приплъзването на предните колела се регулира индивидуално посредством фино дозирано спирачно усилие, симулиращо 50-процентово блокиране, но от гледна точка на безопасността повишеното ниво на сцепление не е голяма печалба, при положение че в замяна човек трябва да се лиши от DSC.

В крайна сметка версията JCW не успя да покаже никакви решителни предимства пред Cooper S, на чиято основа е конструиран, и броят на звездите в оценката се ограничава само до три. Ако това не ви притеснява, имате възможност да се сдобиете с един твърде скъп, прекалено твърд и неразумно шумен автомобил с ярки недостатъци и бомбастични предимства. На по-трезвомислещите фенове на Mini препоръчваме да се насочат към значително по-балансирания Cooper S. Алтернатива има и за всички останали привърженици на здравия разум – за тези пари може да се купи Golf GTI. Със сериен климатик...

Teкст: Зебастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт

Оценка

MINI John Cooper Works

MINI John Cooper Works

Версията John Cooper Works определено не е идеално балансиран в качествата си автомобил – създателите му са заложили предимно на динамиката и спортната твърдост. Според нас малко по-добрите динамични характеристики в сравнение с Cooper S не си заслужават разликата в цената.


Технически данни

MINI John Cooper Works
Работен обем ---
Мощност 211 к. с. при 6000 об./мин
Максимален
въртящ момент
---
Ускорение
0 – 100 км/ч
7,0 сек.
Спирачен път
при 100 км/ч
36 м
Максимална скорост 238 км/ч
Среден разход
на гориво в теста
9,3 л
Базова цена 59 800 лева
Коментари
comments powered by Disqus