Най-младият член в семейството на култовата британска марка притежава предизвикателна външност и подчертано спортно пътно поведение. Заедно с това моделът изненадва приятно и с някои други положителни качества като например голям и удобен багажник.
Далновидността на стратезите в концерна BMW при управлението на марката MINI вече години наред не престава да възхищава целия бранш. След като „класическото“ MINI беше допълнено с екстравагантно комби и симпатичен кабриолет, ето че сега дори хората със семейства и нужда от много свободно пространство в автомобила си могат с чиста съвест да се отдадат на изкушението да притежават машина от британската марка благодарение на функционалния SUV модел Countryman. Голям брой важни ходове за компанията, досега нито един погрешен. И ако някой си въобразява, че настъплението на MINI е стигнало своя връх и оттук нататък следва затишие, жестоко се лъже.
Дали е толкова неудобно?
MINI Coupe e още едно доказателство, че потенциалът на компанията съвсем не се изчерпва с настоящите модели в продуктовия й асортимент. За разлика от всички останали свои събратя вариантът купе осигурява място само за двама души, а пространството зад техните седалки е отредено за багаж. Макар спортната външност на автомобила да кара хората да си мислят за по-екстремни неща от това какъв е обемът на товарния отсек, MINI Coupe поднася изключително приятна изненада в тази насока – вместимостта достига 280 литра, а зад местата на водача и неговия спътник има допълнително място за багаж.
За по-лесното превозване на дълги товари е предвиден и практичен отвор от багажното отделение към пътническия салон. Типичният за MINI стил в оформлението на интериора е съхранен изцяло, новост при купето са необичайно големият наклон на челното стъкло и елипсовидните ниши от двете страни на тавана, които имат за цел да осигурят повече място за главите на хора с висок ръст.
Не всичко си е същото
Отвън купето остава вярно на утвърдения дизайнерски език на марката, само че с едно огромно изключение – класическият вертикален завършек на задницата отсъства, а това придава на варианта Coupe линия, която изглежда доста нетипична за MINI. Като към това прибавим и наподобяващия на своебразен каскет покрив, вероятността MINI Coupe да остане незабелязано на улицата се устремява към нула. За пръв път при автомобил на марката е използван автоматично повдигащ се спойлер в задния капак, който се активира при скорост над 80 км/ч и може да генерира аеродинамичен натиск до 40 кг върху задната ос.
Прословутото „MINI усещане“ от шофирането като при състезален карт съвсем според очакванията е налице и при купето, при това в още по-изостране форма отколкото при останалите модели на марката. Масивната преграда между кокпита и багажника увеличава устойчивостта на каросерията срещу усукване, допълнителни усилвания има и в областта на праговете. Центърът на тежестта е изместен още по-ниско, а същевременно с това - и по-назад. Като към това прибавим и по-стегнатата настройка на ходовата част, резултатът не е труден за предугаждане.
Две основни предимства
Върховата версия John Cooper Works освен с всичко изброено разполага със специално окачване за спортно каране с намален с 10 мм клиренс, както и със спортни спирачки и още куп атрибути, които ще закарат сърцата на по-екстремно настроените водачи да забият учестено. Ако кажем, че MINI Coupe JCW се държи като свръхдиректен състезателен автомобил, няма да изненадаме никого – това го може и всеки друг представител на марката, носещ трите магически букви на тази абревиатура.
При каране по ръба на физическите закони обаче купето демонстрира две основни предимства пред всяко друго MINI: първо, превъртането на предните колела при свръхнатоварване отново е налице (и няма как да отстъства при съчетание от 211 к.с., 260 Нм, тегло под 1,2 тона и предно задвижване), но е значително по-обуздано, отколкото при другите модели на марката, а това улеснява управляемостта и намалява сътресенията в кормилната уредба – особено върху настилка със слабо сцепление; и второ, купето се усеща с една идея по-балансирано и по-прецизно при екстремно шофиране.
Цените за MINI Coupe започват от 41 280 лв. за базовата версия Cooper със 122 к.с. и достигат до 62 700 лв. за топмодела John Cooper Works, тоест купето е с около 3500 лева по-скъпо от сравним хечбек.
Текст: Божан Бошнаков
шофьора
Заглавието е попадение. Без да си свалиш шапката трудно ще се натъпчеш в това детско автомобилче, с водомера на таблото и мощност на седлови влекач. Да са живи снобарите с яки мангизи.