Дългоочакваното голямо завръщане на Mitsubishi на европейските пазари най-после започна
През последните години блясъкът около имиджа на японската автомобилна марка Mitsubishi на Стария континент постепенно помръкна, тъй като компанията предпочете да се концентрира върху продуктовата си гама, предназначена за други региони от света. Което всъщност е жалко, защото името Mitsubishi дълго време беше един от синонимите на всички добри качества, която публиката свързва с автомобилите, създадени в Империята на изгряващото слънце. При това марката можеше да се похвали със завидно реноме в изключително разнообразни категории – от неразрушимите й малки модели и ванове, през надежния и забележително елегантен в последните си генерации Galant, култовите всъдеходи с името Pajero, достигайки до Lancer и неговите екстремни спортни изпълнения Evolution, както и динамичното купе Eclipse.
Завръщане към класическите ценности
Не е лесно да се върне отминала слава, още повече, когато конкуренцията прави всичко останало, но не и да спи. Не може да се отрече, че решението на Mitsubishi да започне обновлението на европейската си гама именно от компактен кросоувър като Eclipse Cross изглежда наистина далновидна, защото колкото и ожесточена да е борбата в този сегмент, търсенето през последните няколко години е толкова голямо, че успява да генерира все по-голямо предлагане. За някои идеята за използване точно на името Eclipse може би е малко спорна, и все пак не може да се отрече, че ако искаш да се завърнеш към позагубения си блясък, е добре да стъпиш на нещо, което извиква положителни асоциации в съзнанието на хората, а споменаването на Eclipse определено е добър пример в тази насока.
Темата за спортно купе при новия модел е интерпретирана по доста свободен начин, който се вписва отлично в съвременните пазарни тенденции – каросерията на дългия около 4,40 метра кросоувър е получила динамична линия на покрива, която се спуска към задната част почти като при спортен автомобил. Отпред автомобилът е ясно разпознаваем като представител на марката, като излъчването му е внушително и едновременно с това елегантно. Силуетът на Eclipse Cross е много характерен, успявайки да го открои в тълпата, не по-малко характерно е и оформлението на задната част с разделено на две стъкло – любителите на далекоизточната стилистика със сигурност ще оценят по достойнство работата на дизайнерския екип.
Усещане за японска солидност
Още със сядането на удобно контурираната шофьорска седалка човек с радост установява, че този автомобил предлага на притежателите си точно това, което те очакват най-силно от него – солидно японско качество и лекота при управлението на функциите. Всичко се намира там, където очаквате да бъде, бутоните са означени по възможно най-прегледния начин, оборудването в зависимост от версията е от функционално до почти луксозно, материалите и изработката създават усещане за дълговечност. Единствено управлението на инфо-развлекателната система с наподобяващ компютърна мишка прибор изисква известно време за привикване, но това е по-скоро въпрос на навик, отколкото реален недостатък. Мястото в интериора в действителност е доста повече, отколкото предполага динамичния екстериорен дизайн, обзорът от мястото на водача напред и настрани също впечатлява – само назад видимостта е силно ограничена, което не е неочаквано предвид екстравагантния завършек на каросерията.
CVT, което не се държи като CVT
Eclipse Cross продължава да ни изненадва приятно и след като потегляме, особено с представянето на задвижващия тракт. Изпробваният автомобил беше във върховото за модела изпълнение, което включва интелигентна система за задвижване на четирите колела и безстепенна трансмисия от типа CVT. Повечето европейци традиционно не харесват работата на този вид предавателни кутии заради неестествения звуков фон при увеличаване на оборотите на двигателя и неприятния за мнозина начин, по който се случва самото ускорение. Тук от тези недостатъци няма и следа. В този автомобил човек инстинктивно започва да си задава въпроса дали трансмисията действително е CVT – 1,5-литровият мотор реагира чисто и спонтанно при всяко подаване на газ, ускорява се без забавяне, без гумен ефект и без константно задържане на високи обороти, водещо със себе си звукови ефекти, които по правило имат приблизително също толкова „вдъхновяващ“ ефект, колкото и работата на центрофугата на пералнята вкъщи. Самият 1,5-литров бензинов турбоагрегат също се представя много добре, съчетавайки приятен темперамент, култивирани маниери и умерен апетит за гориво. Като напълно подходящи спрямо енергичния характер на задвижването може да определим и настройките на кормилната уредба и окачването – воланът е директен и дава точна обратна връзка за контакта на предните колела с настилката, страничното накланяне в завои е слабо, а двойното предаване осигурява солидно сцепление и дава допълнителен потенциал за по-динамичен маниер на каране. Комфортът при преминаване през неравности е на високо за класа равнище, а липсата на каквито и да било шумове от каросерията при каране по зле поддържан паваж или участъци с груби неравности е още един атестат за педантичността, с която е изработен Eclipse Cross.
Цените на модела започват от 44 990 лева за модел с предно предаване и достигат до около 64 000 лева за най-добре оборудваната модификация със задвижване на четирите колела и CVT трансмисия – напълно разумно предложение за автомобил с подобни характеристики и качества. Продължавайте в същия дух, Mitsubishi – първата стъпка от завръщането към едновремешната слава изглежда повече от успешна!
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мирослав Николов