Дизайнът демонстрира функционалните достойнства на автомобила чрез прецизното управление
След Concept XR PHEV II на автомобилното изложение в Женева 2015 г. и eX Concept на автомобилното изложение в Токио 2015 г., Mitsubishi Motors Corporation (MMC) продължава да развива последователно своята дизайнерска философия, утвърждавайки се още повече като истински SUV производител.
Тази есен MMC разширява своя концептуален диапазон на автомобилното изложение в Париж 2016 г. със световната премиера на изцяло новия Ground Tourer-PHEV Concept (или “GT-PHEV”): японски SUV тип “купе” от висока класа за нов вид емоции на пътя.
Формата следва функционалността
GT-PHEV Concept е третата проява на “Формата следва функционалността” – обновената дизайнерска философия на Mitsubishi Motors, която се изразява се в следните четири мощни елемента:
- Разширени възможности
- Функционална красота
- Скулптуриран динамизъм
- Японска изработка
Зад радиаторната решетка в стил “Dynamic Shield”, която се усъвършенства и развива постоянно след появата на тази визуална концепция през 2014 г., с GT-PHEV Concept тази комбинация от елементи на оформлението вече се стреми към позиции в по-висок клас на предлаганите на пазара модели.
В съответствие със своето наименование, Ground Tourer-PHEV Concept позволява да се пътува без усилия на големи разстояния на пътя и извън него, като същевременно предлага на пътниците комфорт и изящен интериор, впечатляващ със своето хоризонтално арматурно табло (дизайнерско решение, което подсилва усещането за простор и прави по-забележими промените в позицията на автомобила) и висококачественото и функционално интериорно оборудване.
Интензивна екстериорна визия
Интензивното излъчване на екстериора на GT-PHEV Concept има за цел да създаде усещане за сигурност, стимулирайки същевременно стремежа към приключения, породен от оформлението на каросерията, която е като излята от едно цяло, както и ефектно скосените линии, преливащи се в контурите на задните калници, сложните форми на повърхностите и големите прагове на вратите.
Вниманието се привлича от радиаторната решетка “Dynamic Shield”, отразяваща мисията и амбицията на GT-PHEV като автомобил от най-висок клас. Черният цвят на решетката със сложни хромирани елементи на жалузите и горна част в пиано черно отразява високотехнологичните качества на системата PHEV. Дизайнът демонстрира функционалните достойнства на автомобила чрез прецизното управление на енергията с помощта на жалузите на радиаторната решетка, с които се постига намаляване на челното съпротивление и оптимално охлаждане на системата PHEV.
Предните светлини са разделени вертикално от съображения за безопасност:
- В горната половина са разположени дневните светлини и мигачите, за да се забелязват по-лесно от пешеходците.
- В долната половина са разположени самите фарове (дълги и къси светлини), за да не заслепяват автомобилите и пешеходците отпред.
Освен това, графичното оформление на предните светлини също подсилва модерната технологична визия на GT-PHEV Concept.
Ниският равен покрив, в контрастно тъмно червен цвят “Burgundy”, съответстващ на тапицерията в интериора, също допринася за цялостното динамично излъчване на силуета: със своите заоблени сечения и ефектна скосеност в задната част, покривът и отличителната С-колона, наподобяваща дизайна на опашния стабилизатор на самолетите, създават свежи акценти и динамична спортна визия в силен контраст с енергичните форми на каросерията.
Профилът на автомобила с хоризонтален преден капак, равна покривна линия, подсилен от отраженията, създавани от специалното покритие “White Metallic” на каросерията, създават представа за масивен и стабилен автомобил, който гарантира сигурността и мобилността на шофьора и пътниците.
Задната част на GT-PHEV Concept се отличава с комбинирани задни светлини в една линия по цялата ширина, подчертаващи достойнствата на екстериора, подобно на скъпоценния камък върху едно бижу. Заедно с ефектните покрития на задните повърхности, този дизайн подчертава ширината и високата стабилност на задната част на автомобила, в контраст със спортния акцент, който се внася от задните светлини.
Стоп светлините, мигачите и светлините за заден ход, които формират графична композиция от дванадесет малки вертикални сегмента заедно с тънките ленти, обхващащи задните ъгли, са комбинирани с рефлектори на задната врата с отличителен модерен дизайн, създаващ силен визуален ефект.
Под тях, задната броня е комбинирана с долен протектор, а гуменото покритие е подобно на това на предната броня, с което се подсилва SUV усещането за здравина и устойчивост на автомобила.
Mitsubishi GT-PHEV Concept е с големи алуминиеви джанти с 5 двойни спици. Големите релефно оформени калници с двойни ръбове над колелата създават по същия начин впечатление за прагове на вратите, отлети като едно цяло, и подсилват стабилната визия на автомобила.
Хоризонтално оформление
За Ground Tourer-PHEV Concept дизайнерите на Mitsubishi Motors са разработили интериорна тема, отличаваща се едновременно с фина японска изработка и интуитивна ергономична функционалност.
За тази цел те са въвели нова тема, базирана на хоризонтално арматурно табло. Това иновативно оформление създава отлична “еднопланова” панорамна конфигурация и усещане за простор и ширина, увеличава визуално интериорното пространство, като същевременно акцентите в хром по цялата дължина помагат на шофьора да усети интуитивно промените в позицията на автомобила при офроуд шофиране.
В ергономично отношение, превключвателите на предавките и режима на шофиране в зависимост от терена са с ротационен дизайн, което улеснява тяхното използване при офроуд шофиране. Подобно на други органи за управление, те са с привличащо погледа сребристо покритие.
Централно разположеният инструментален блок е с интелигентен дисплей с индикации за оборотите на двигателя и скоростта на автомобила, потока на енергия и друга важна информация за автомобила. Дисплеят може да бъде превключен в навигационен режим, при който се извежда получена от свързани мрежи информация за маршрута и за развлечения в района, към който пътувате.
Монитори в двата края на инструменталния блок, комбинирани с камери, изпълняват функцията на външни огледала и показват изображение на зоните зад автомобила. На разположения в долната част на предното стъкло Head-up дисплей се показва скоростта на автомобила и минималната необходима навигационна информация, с което се повишава нивото на безопасност, тъй като не е необходимо шофьорът да отклонява своя поглед от обичайното поле на видимост.
И на последно място, за тапицерия на този модерен интериор, който се изпълва със светлина благодарение на панорамния стъклен покрив, е използвана специално избрана от MMC Design фина кожа Burgundy/Black в два цветови нюанса върху арматурното табло, централната конзола, вътрешните панели на вратите и седалките, с акцентиращи шевове в сребристо, съответстващи на цвета на бутоните за управление.
Висока мобилност
Базирайки се на своята водеща позиция по отношение на електромобилните технологии и системите за контрол на всички колела, Mitsubishi Motors има за цел да завладее нови територии със своите SUV автомобили.
Реално доказателство за тази амбиция е използването в GT-PHEV Concept на разработената от MMC модерна PHEV (плъг-ин хибридна електрическа) система за задвижване, този път в конфигурация с три електромотора (вместо досегашните системи с два електромотора). В допълнение са технологичните решения за “свързан автомобил”, които помагат да се постигне максимална ефективност и позволяват на шофьора да преодолява уверено всякакви трудности по избрания от него маршрут, независимо от условията на пътната повърхност, и повишават още повече удоволствието от шофирането, а именно:
• PHEV (плъгин хибридна електрическа) система
Mitsubishi GT-PHEV Concept използва нова плъгин хибридна електрическа система, която е специално разработена за универсалните SUV от висок клас.
Базирайки се на успешната формула, въведена с Outlander PHEV, т.е. архитектура на електромобил (вместо обикновено адаптиране на автомобили с ДВГ с цел използване на PHEV система за задвижване), системата включва:
- Монтирана под пода батерия от следващо поколение с висок капацитет (25 кВтч) и висока енергийна плътност.
- Система с три компактни, мощни и високоефективни електромотора с интегрирани силиконово-карбидни (SiC) честотни инвертори, един на предната ос и два на задната ос. Благодарение на тези електромотори се постига по-висока скорост в режим на чисто електрическо задвижване (в рамките на разрешената скорост).
- Системата за задвижване включва и 2.5-литров бензинов двигател, предназначен специално за използване в PHEV система. В последователен режим на задвижване този ДВГ изпълнява функциите на генератор, работейки при висока термична ефективност. Размерът на двигателя е оптимизиран за използване в паралелен режим на задвижване, а двустепенната разпределителна кутия на предната ос осигурява добра енергийна ефективност и ускорение. При шофиране с висока скорост при нормални условия системата автоматично избира високо предавателно число за по-малък разход на гориво (в рамките на разрешената скорост), а малкото предавателно число се избира за по-добро ускорение при изкачване или изпреварване.
Освен това, общата ефективност на системата PHEV е подобрена за GT-PHEV Concept, включително чрез:
- Рационализиране на конструкцията и намаляване на теглото,
- Намаляване на челното съпротивление чрез използване на автоматични жалузи на радиаторната решетка,
- Адаптивно окачване в зависимост от скоростта, с помощта на което се контролира височината на каросерията,
- и др.,...
В резултат на това електрическият пробег на този концептуален автомобил достига 120 км, а общият пробег при пълен резервоар за гориво и заредена батерия е над 1,200 км, при емисии на CO2 под 26 г/км, които поставят GT-PHEV Concept на челно място в плъг-ин хибридния сегмент в екологично отношение.
• 4WD система
Мощната високоефективна 4WD система за задвижване на GT-PHEV Concept е с три електромотора, един от които (с мощност 90 кВт) задвижва предните колела, а останалите два (с мощност 45 кВт) задвижват задните колела.
Силовото предаване използва система S-AWC (Super All Wheel Control) на MMC за контрол на динамиката. S-AWC се състои от активен преден диференциал AFD, който разпределя въртящия момент между предните колела, електрическа AYC (Active Yaw Control) система на задната ос и ASC (Active Stability Control), с помощта на които се подобрява значително поведението на автомобила при ускоряване, завиване и задействане на спирачките:
- 4WD системата за задвижване с три електромотора подобрява значително динамиката на преноса на въртящ момент към предната и задната ос, а присъщото на електромобилите мощно ускоряване при потегляне създава много емоции зад волана. Системата AFD регулира оптимално разпределението на въртящия момент между предните колела в завоите, а освен това повишава стабилността, като не допуска превъртане на колелата и подобрява ефективното сцепление при движение по кални, заснежени или хлъзгави пътища.
- Електрическата система AYC регулира мощността, генерирана от двата задни електромотора, и разпределя въртящия момент между задните колела в зависимост от пътната повърхност. По този начин се подобрява поведението на автомобила в завоите и се постига динамика и комфорт на управлението, които изглеждат невероятни за автомобил с този размер. Ако някое от колелата започне да губи сцепление към повърхността, AYC осигурява по-голям пренос на въртящ момент към другото колело (дори над този, генериран от съответния електромотор), за да стабилизира движението на автомобила.
- Системата ASC регулира спирачното усилие на отделните колела и генерираната от двигателя и електромоторите мощност, за да стабилизира автомобила и улесни неговото управление при промяна на пътната повърхност или при неправилни действия от страна на шофьора.
Разработената от Mitsubishi Motors система S-AWC контролира поведението на четирите колела чрез интегрирано управление на AFD, електрическата система AYC и ASC, като позволява на шофьора да ускорява, да завива и да намалява скоростта по желания начин – уверено и стабилно, като никога досега.
• Технология за “свързан автомобил”
Използвайки пълноценно информацията, получена с помощта на телекомуникационното оборудване, сензорите и камерите в автомобила, MITSUBISHI GT-PHEV Concept издига до ново ниво динамичните характеристики на PHEV и на 4WD системата за задвижване с три електромотора. Това повишава удоволствието, сигурността и увереността при шофиране.
Например, когато шофьорът посочи дестинацията в бордовата навигационна система, технологията за свързан автомобил започва да търси информация за времето, температурата, топографията, пътищата и състоянието на терена по предполагаемия маршрут. На базата на тези данни се осигурява оптимално управление на енергията и по този начин се намалява разходът на гориво.
Освен това, оптималното и автоматично разпределение на въртящия момент към отделните колела (предни и задни, леви и десни) на 4WD системата за задвижване с три електромотора повишава нивото на безопасност и комфорт при шофиране.
Чрез автоматично регулиране на демпферните характеристики на окачването при неравности на пътя се осигурява оптимално возене през цялото време и се постига най-добрият баланс между безопасност и комфорт при шофиране.