Outlander PHEV успешно съчетава качествата на екологичен plug-in хибрид и просторен SUV
Компанията Mitsubishi наскоро подложи своя SUV модел Outlander на частично обновление, като модернизацията не подмина и неговата високотехнологична версия с plug-in хибридно задвижване, носеща допълнителното означание PHEV. Също както и останалите изпълнения на Mitsubishi Outlander, PHEV е получил оформена по нов начин предна част със значително повече хромирани елементи, ревизирана задница, както и някои подобрения в областта на интериора.
Усещане като в съвсем нормален Mitsubishi Outlander
Външните различия между хибридния модел и неговите побратими с конвенционално задвижване са съвсем ограничени и се изчерпват с наличието на няколко допълнителни означения при PHEV. Подобна е и картината в интериора – тук диференцирането се ограничава до различната форма на скоростния лост и променените контролни прибори, както и до възможността за изобразяване на енергийните потоци на главния екран на инфо-развлекателната система. Всъщност фактът, че PHEV не се отличава съществено по характер и функционалност от нормалния Mitsubishi Outlander може да се окачестви като сериозен плюс в негова полза – автомобилът предлага превъзходна функционалност, обширен вътрешен обем и чудесен комфорт при пътуване, а управлението му почти не изисква някакво по-специално привикване. Разположените централно под пода литиево-йонни батерии не накърняват вътрешното пространство, а силовият тракт, съставен от двулитровия бензинов агрегат, силовата електроника, трансмисията и двата електродвигателя с мощност от по 60 киловата не изисква повече място от конвенционалното задвижване. Разбира се, всичко това не е плод на чудо – възможността за инсталиране на алтернативно задвижване е била заложена конструктивно още при създаването на третото поколение на Outlander, а опитът на Mitsubishi в областта на електромобилите е извън всяко съмнение.
Рафинирано задвижване
Mitsubishi Outlander PHEV потегля винаги изцяло с електрическа тяга, а ДВГ се включва при необходимост от специално разработената за модела GKN eTransmission. Режимите на силовия тракт са три – движение на изцяло електрическа тяга от електромоторите и енергия от заряда на акумулаторите, последователен хибриден режим, при който използването на електрическа тяга продължава, но ДВГ се включва, за да генерира енергия за зареждане на батерията, както и паралелен хибриден режим, при който ДВГ започва да отдава въртящ момент на предните колела чрез хидравличен съединител, който в другите два режима е отцепен. При този режим електромоторите изпълняват поддържаща функция, а зареждането на батерията чрез генератора продължава.
На практика водачът не усеща почти нищо от цялата тази технологична вакханалия, но при желание може да я следи на анимираните графики на таблото. Преходите между отделните режими се извършват неусетно, а гласът на бензиновия мотор се чува отчетливо единствено в режим на принудителен заряд, който се включва с отделен бутон и може да възстанови до 80% от съдържанието на литиево-йонните клетки в рамките на около 40 минути с цената на около три литра гориво.
Наистина ефективен в идеални условия
Истината е, че за да се използва пълноценно целият потенциал на задвижващия тракт, автомобилът трябва да се експлоатира преобладаващо в близки до идеалните за целта условия – тоест човекът, който го управлява, да живее на не повече от двайсетина километра от работното си място, пътят му да включва предимно градско движение (или извънградско без големия изкачвания и със скорост до към 80-90 км/ч) и да разполага с възможност да зарежда акумулаторната батерия нощем в гаража (или пък на паркинга на работното си място). При положителни външни температури (но не и прекомерно високи, за да се изискват големи усилия от страна на климатичната инсталация) пробегът само на ток без проблем достига до 50 километра. В такова идеално ежедневие Mitsubishi Outlander PHEV предлага всички предимства и привилегии на електромобилите, движи се тихо, динамично (до 120 км/ч), без емисии и с феноменално нисък разход на средства, а през уикендите и ваканциите вади от ръкава си предимствата на хибридите и осигурява автономен пробег от доста над 500 километра.
Единствено при каране с висока скорост по магистрала моделът практически губи предимствата си по отношение на разхода, тъй като хибридната технология все пак има своето допълнително тегло, а на ДВГ му се налага да се форсира с доста високи обороти. И въпреки всичко – средният разход на гориво по време на теста от около осем литра на сто километра е наистина добро постижение за масивен и просторен SUV, разполагащ със системна мощност 204 к.с. и максимален системен въртящ момент от 332 Нм.
На последно, но не и по значение място, ще споменем, че Mitsubishi Outlander PHEV въпреки рафинираното си високотехнологично задвижване и изключително разточителното оборудване, което практически почти не оставя възможности за поръчване на допълнителни опции, струва малко под 100 000 лева, с което се превръща в най-достъпното към момента предложение в своя клас.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Типично за plug-in хибридите, Mitsubishi Outlander PHEV се оказва най-ефективен, когато се кара по 40-50 километра на ден, основно в градско или крайградско движение. Тогава разходите за енергия са наистина впечатляващо ниски, а комфортът и динамиката впечатляват при всички параметри. Не е за пренебрегване и фактът, че с оглед на сложната техника и богатото оборудване, моделът всъщност се предлага на твърде приемлива цена.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Мелания Йосифова, Mitsubishi