Състезанието за Гран при на Чехия в световния шампионат по мотоциклетизъм в клас MotoGP може да се окаже повратната точка за развитието на борбата за шампионската титла този сезон.
Петата победа на Валентино Роси бе извоювана в зрелищна битка с неговия съотборник и най-сериозен опонент за титлата Хорхе Лоренцо. Двамата отново бяха звездите на шоуто, но докато „Доктора” обра овациите за новия си успех, Хорхе трябваше да се примири с ролята на победен. Испанецът бе единственият пилот, който можеше да подържа темпото на настоящия световен шампион в първата част от надпреварата, а във втората след серия от най-бързи обиколки и се доближи застрашително близо зад него.
Атаката на амбициозния и претендиращ не само за еднакъв статус, но и за равна заплата с тази на „Доктора” млад испански пилот не закъсня и той рискува на старт-финалната права в края на седемнайстата обиколка. Хорхе излезе начело, но в най-използвания за атаки завой - №3 Роси контраатакува от вътрешната страна. На свой ред Лоренцо понечи да спре максимално късно и да затвори завоя, но се озова в средната и прашна част на пистата, предната гума на мотоциклета му поднесе и той излетя в чакъла. За негово нещастие моторът му бе угаснал и с това като че ли изгаснаха и надеждите на каталунеца, че може да се бори с Вале за титлата. С втората поредна нула, която записа, Хорхе вече изостава на 50 точки във временното класиране от Роси – преднина, която е почти невъзможно да бъде стопена в оставащите шест старта, освен ако не се случат форсмажорни обстоятелства.
Няма да е пресилено ако още от сега поздравим Валентино Роси със седмата му титла в „Кралския” клас, тъй като Кейси Стонър реши да си отпочине два месеца заради физическите проблеми и умора, които го мъчеха от надпреварата на пистата „Каталуня”. Точната диагноза на австралиеца все още остава енигма, но предположенията са за синдром на хроничната умора – неприятност, която може да остави Стонър да си почива не само до състезанието в Португалия, но и до края на сезона. Историята помни подобен случай: Фреди Спенсър, който спечели двете титли през 1985 г. в класовете 250 и 500 куб. см с Honda, но след това „прегоря” и вече не беше същият пилот. Да се надяваме, че положението на Стонър е по-добро и не толкова сериозно.
Най-добър от „останалите” бе Дани Педроса, а след него се наредиха Тони Елиас, Андреа Довициозо и Лорис Капироси. В предпоследната обиколка направилият дебют със заводския тим на Ducati Мика Калио не прецени правилно спирането си и налетя на Марко Меландри, като впоследствие и двамата се озоваха в чакъла, лишавайки се от ценни точки.