През миналата седмица държавните служители окончателно определиха мястото за производство
За проекта „Кортеж”, в който разработват автомобилите за първите мъже в Русия, се говори на ухо от няколко години, но подробности за това как вървят нещата упорито продължават да крият. През миналата седмица държавните служители окончателно определиха мястото за производство – министърът на промишлеността и търговията на РФ Денис Мантуров определи УАЗ като основна производствена площадка за всички модели от проекта „Кортеж”. Автомобилите ще бъдат произвеждани в Уляновск в предприятията на групата Sollers. С подготовката и организацията по сглобяването ще се занимава холдингът „РТ-Авто”, който обединява най-големите организации в руската автомобилна индустрия и влизат в състава на държавната корпорация „Ростехнологии”.
Кога започва производството
Първоначално бе предвидено производството на лимузините да се осъществява на територията на столичния ЗИЛ, но се оказва, че в полуразрушеното предприятие няма нито оборудване, нито квалифициран персонал. Поради това институтът НАМИ, който сега ръководи проекта, започна да търси други площадки. В началото министерството на промишлеността и търговията решава да отдаде производството на всъдеходите от проекта „Кортеж” на завода УАЗ-Sollers. Като платформа за производството на седаните и минивановете предвиждаха АвтоВАЗ, но в крайна сметка Министерството на промишлеността реши да организира производството на всички модели от проекта в Уляновск.
Работната документация на тестовите автомобили и прототипите ще се появят през 2015 г., а първата лимузина от конвейера ще стане факт до две-три години. Според бизнес плана на проекта пълното производство на всички типове автомобили ще бъде пуснато през 2018 г.
Какво лежи в основата на амтомобилите
Едновременно няколко модела ще бъдат произвеждани на единна модулна платформа. Освен лимузините за държавните лица проектът ще предложи и по-малък представителен седан, SUV и миниван, които може да бъдат използвани като ескортни превозни средства. В момента са завършени скиците и техническите проекти на всички автомобили.
Представители на института НАМИ отказват официално да коментират слуховете за техническите особености на бъдещите автомобили, като заявяват, че проектът е конфиденциален. Известно е само, че автомобилите ще имат класическо оформление с предно разположен двигател, със задно задвижване или с четири двигателни колела. Лимузините ще получат турбо мотор с работен обем от не по-малко 6,0 литра и мощност 800 конски сили, който работи в комбинация с 9-степенна автоматична скоростна кутия. Заданието регламентира и размерите (6840х2000х1680 мм), междуосие (4800 мм) и тегло (6 т) на лимузината - това ще бъде най-големият, тежък и мощен премиум автомобил в света.
Колко ще струва и кой ще плаща
Официална заповед да бъдат разработени и стартиране на местни автомобили за първите държавни мъже в държавата Министерство на промишлеността и търговията пусна през ноември 2014 г. Максималната сума на проекта възлиза на 8,051 милиарда рубли (110 млн. евро). През миналата година във връзка с работата по проектирането и подготовката на продукцията от сумата са изразходвани 3,5 милиарда рубли. При реализацията на проекта, в допълнение към 8,0 милиарда рубли, идващи от държавния бюджет, ще бъдат похарчени най-малко още 16 милиарда рубли, набрани от инвеститори.
Първият вицепрезидент на ГК „АвтоСпецЦентр” Алексей Тузов смята, че бюджетът на проекта ще бъде увеличен минимум с 15%: „Предполага се, че за серийното производство ще бъдат използвани вносни задвижващи агрегати и чуждо оборудване, което неизбежно ще увеличи бюджета на проекта с 15-20%”. Експертът подчерта, че възвращаемостта на инвестицията няма да е лесна работа. „Нито по съветско време, нито пък сега проектът за производство на коли за висшето ръководство не може да бъде икономически нецелесъобразно. Конструкторите разчитат, че вложенията в проекта ще се изплатят за 5-7 години, но за това е нужно всяка година да бъдат произвеждани не по-малко от 30-40 хил. автомобила. И за да бъдат продадени, цената им трябва да бъде конкурентоспособна. Но аз се съмнявам, че руските бизнесмени ще минат на родни лимузини, дори и ако цената им да е в пъти по-ниска, отколкото на пазара”, смята Тузов.
Каква ще бъде точната цена на автомобилите, експертите в момента се затрудняват. Ако по принцип цената на президентската лимузина няма значение (такива автомобили са единици и се правят изключително ръчно), то цената на един обикновен седан през миналата година служители оцениха за не по-малко от 2 милиона рубли (27 400 евро), а цената на всъдехода е определена от 3 милиона рубли (41 100 евро). Междувременно поради колебания на рублата цената на готовите превозни средства може да нарасне значително.
Кой разработва проекта
През 2012 г. предложения за създаване на президентска лимузина направиха ГАЗ, ЗИЛ и компанията Marussia Motors. Последната с участието на института НАМИ организира и проведе конкурс за дизайнерски проект, в който участваха 140 разработки. Marussia Motors бе определена за изпълнител на проекта, но през миналата година компанията фалира и проектът бе предаден на НАМИ, където премина и почти целият технически персонал, участващ в проекта.
Партньор на НАМИ стана компанията Porsche Engineering, която извърши оценка на проекта. Но за пряко участие на германски инженери не става и дума. Източник от Porsche AG, запознат със ситуацията, сподели в интервю за Autonews.ru, че компанията досега извършва само консултантски услуги: „Това е нормална международна практика. Porsche Engineering не разработва двигатели, а предоставя консултантски услуги. В продължение на много години тя работи по същия начин, както и с най-големите марки като Audi, Mercedes-Benz, Opel и Seat.
За техническо сътрудничество може да бъде привлечена компанията Mercedes-Benz . През лятото на миналата година президентът на НАМИ Максим Нагайцев обяви интерес конкретно към немските технологии. Алексей Тузов от „Автоспеццентр” предполага, че в Кортеж” могат да бъдат внедрени и някои технологии от спрения проект Е-мобил, които бяха предадени на НАМИ: „В серийното производство може да бъде използвана, например, система за съхраняване на енергията от спирачното усилие, електронни блокове за управление на двигателя и други агрегати”.
Какво още ще бъде построено върху новата платформа
Върху модулната платформа на проекта „Кортеж” ще бъде осъществено производство на по-достъпни масови кросоувъри, които ще бъдат пуснати в свободна продажба. Моделът ще получи чисто нов двигател, модерни системи за сигурност и мултимедиен комплекс. С производството на тези автомобили ще се заеме УАЗ, който при наличен интерес, е готов да произвежда до 40 000 кросоувъра годишно. За предприятието това означава достъп до голям нов сегмент от пазара, където може да се конкурира с чуждестранни производители. По предварителни данни автомобилът ще бъде представен през 2019 г. и в допълнение към версията с двойно задвижване, ще бъде предложена и по-евтина модификация с предно предаване.
Какви алтернативни проекти имаше
Опити да бъдат създадени лимузини от ново поколение ЗИЛ бяха предприети по времето на Горбачов, бяха направени няколко тестови екземпляра ЗИЛ-4102. Към темата се върнаха в началото на 2000 г., когато обявиха конкурс за интериор на новия автомобил. С предложение за разработка на лимузината ЗИЛ се обърнаха дори към италианското ателие Pininfarina, но и така не бяха намерени пари за този проект.
През 2004 г. заводът на ЗИЛ и каросерийното ателие „Депо-ЗИЛ” започнаха разработка над проекта ЗИЛ-4112Р Monolith с пари от частни инвеститори. Готовият автомобил бе представен осем години по-късно. Шестместната лимузина, построена на предишната платформа на ЗИЛ, получи съвременен външен вид, двигател с работен обем 7,7 л с мощност 400 к.с. с директно впръскване на горивото и 5-степенна трансмисия Allison. Луксозният салон бе оборудван с всички съвременни средства за свръзка и медийни системи. Липсваше само заводско брониране, поради което държавните органи не проявиха интерес към този проект.
Иван Ананиев, Autonews.ru