В Nissan продължават да доказват компетентността си в сферата на спортните автомобили. 370Z е още едно забележително продължение на традициите на марката в създаване на двуместни машини за динамично шофиране.
Стрелката на скоростомера отчита 100 км/ч, автомобилът стремително се приближава към следващия завой. Водачът запазва пълна концентрация, натиска спирачния педал съвсем леко, връща на трета предавка с перфектно отмерена доза междинна газ, завърта волана, насочвайки машината към оптималната траектория и веднага след като поеме по нея, ускорява отново. Дотук всичко изглежда прекрасно, но все пак – как точно се появи въпросната междинна газ? Тук пилотът повдига озадачено вежди. Процедурата скоро се изяснява - въпреки добрата техника на човека зад волана и удобните за подобни изпълнения обувки с номер 46, в случая не водачът беше този, който дозира до съвършенство оборотите на разполагащия с 331 конски сили V6 двигател. Това всъщност е една от особено интересните технологии на японците, която при желание може да превърне всеки собственик на 370Z в (почти) професионален спортен пилот.
Изкуствен интелект
При версията с ръчна трансмисия бутонът S встрани от скоростния лост се грижи не само за по-спонтанните реакции на 3,7-литровия задвижващ агрегат, а едновременно с това създава описания спектакъл с междинната газ. При боравене със съединителя и лоста на трансмисията двигателят се придържа към предварително изчислени идеални стойности на оборотите в зависимост от скоростта и избраната предавка. По този начин двигателят е в състояние да разпознава дали намалявате преди завой или ускорявате по права например. Името на тази толкова приятна електронна система е Synchro Rev Control (или съкратено SRC). Естествено тя е само едно от многото неща, които стимулират доброто настроение на човека зад волана на Nissan.
Още сухите числа от техническия паспорт предразполагат към набавянето на шлем и ръкавици: по-компактна и олекотена с 32 килограма спрямо предшественика каросерия, 18 коня повече под капака, променливо управление на клапаните вместо класическа дроселова клапа, задно предаване... Несъмнено всичко това ще ви прозвучи като сериозно предизвикателство за водача. Дори при самото запалване на двигателя натискането на съединителя изисква добре тренирана мускулатура на краката.
За сметка на това системата за безключово стартиране носи известно улеснение. Едно натискане на бутона е достатъчно и шестцилиндровият агрегат напомня за себе си с енергичен рев. Включването на първа предавка изисква забележимо усилие, но ходът на лоста е безпогрешно точен и впечатляващо къс. Ако все пак някому това се струва твърде натоварващо, той може да поръча автоматична трансмисия, която този път разполага със седем степени. 370Z като опция стъпва на 19-цолови колела Rays, обути с шумни, но великолепни от гледна точка на стабилността гуми Bridgestone RE050.
Z като Zorro
При новото поколение на спортиста буквата Z е по-доминираща отвсякога: тя се вижда не само на волана и на предните калници, а също на праговете и стоп-светлините, сякаш самият Зоро е оставил знаменития си отпечатък с поне толкова прочутата си шпага. Ако „задкормилното устройство” съумее да борави възможно най-внимателно с десния си крак, спринтът от 0 до 100 км/ч се изпълнява за 5,3 секунди. Впечатляващи са и богатите гласови възможности на V6 двигателя и новоразработената олекотена изпускателна система. От глухото гъргорене на морж при ниски обороти, та чак до смразяващ кръвта рев при развъртане – 370Z владее огромна палитра от незабравими звуци.
При наближаване на максималните обороти в оборотомера присветва червена сигнална лампа и най-късно при 7500 об./мин трябва да се премине на по-висока предавка. Следващият завой наближава, седалките успяват да осигурят прекрасна опора при високи стойности на странично ускорение. Докато намерите удобна позиция в кокпита обаче, ще мине доста време – от една страна, регулирането на седалките е доста неудобно; от друга, воланът се мести само във вертикална посока, и то заедно с контролното табло. Трите допълнителни уреда дават информация за напрежението в акумулатора, температурата на маслото и точното време.
Време е за шоу
Връщаме погледа си на скоростомера, който отново показва 100 км/ч, всеки момент ще навлезем в остър ляв завой. Спирачка, преминаване на по-ниска предавка и – време е за шоу – междинна газ. Именно в такива ситуации проличава, че спортните гуми може и да са в ущърб на комфорта, но пък компенсират с невероятни възможности за бързо каране. Екстремното ускорение при излизане от завой кара лампата на тракшън контрола да свети предупредително, но задницата почти не помръдва. Очевидно електрониката и ламелният блокаж на задния диференциал вършат работата си наистина авторитетно.
370Z е христоматиен пример за направен според класическите канони спортен автомобил, който има привилегията да се възползва и от някои предимства на модерната електроника. И всичко това струва доста под 100 000 лева. Усмивката отново се разлива по цялото лице на пилота. Наближава следващият завой...
Текст: Йенс Драле
Снимки: Ахим Хартман
Технически данни
Nissan 370Z | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 331 к. с. при 7000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
5,3 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 250 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | 38 890 евро |
niki
gadje