Първи впечатления от изцяло променения хечбек с трицилиндров турбодвигател
Micra безспорно е едно от големите имена в своя клас и един от любимците на европейската публика с общо седем милиона продажби в кариерата си. Затова крачката встрани, която Nissan направиха при предишното поколение, променяйки цялостната стратегия и мястото на производство на модела изглеждаше странна от самото начало и несъмнено ще остане в историята като недотам сполучлив експеримент на полето на азиатските развиващи се пазари. Петото поколение се завръща към първоначалната идея по-силно отвсякога и ще се опита да се пребори с Fiesta, Polo, Clio и компания за преразпределението на територията на Стария континент.
Неузнаваем отвън и отвътре
Дизайнът на хечбека с подчертано футуристични черти се придържа плътно до излъчването на концептуалния Sway и се вписва отлично в актуалната европейска линия на Nissan. Моделът е пораснал с над 17 сантиметра на дължина, достигайки четири метра, а разширяването на каросерията с внушителните осем сантиметра е довело до динамични пропорции, които определено ще допаднат не само на традиционната за предходните поколения клиентела от нежния пол. Едновременно с това акселерацията е довела и до много по-впечатляващо като обем вътрешно пространство, където играта с формите и цветовете продължава в същия модерен стил. Вследствие на многобройните възможности за индивидуално оформление на външността и интериора, новият модел може да се похвали със 125 различни цветови комбинации. Това със сигурност ще бъде оценено по достойнство от една част от потенциалната аудитория, докато другата ще отдаде дължимото на ниското разположение на седалките, което поощрява динамичното шофиране и осигурява достатъчно простор за възрастни както на първия, така и на втория ред въпреки елегантно снижаващата се линия на покрива. Багажното пространство е гъвкаво и бързо може да увеличи номиналния си обем от 300 до над 1000 литра чрез сгъване на асиметричните облегалки отзад.
Ергономията на арматурното табло се фокусира върху поколението на смартфоните и предлага удобно управление на функциите на аудиосистемата, навигацията и мобилния телефон от 7-инчовия цветен екран в средата. Съвместимостта с Apple CarPlay на свой ред дава достъп до приложенията на смартфона и гласовото управление Siri. Впечатляващ звук демонстрира върховата система на Bose с вградени в облегалките за глава високоговорители, а по отношение на електронните системи за подпомагане на водача новата Micra предлага стандарт, с който конкуренцията тепърва ще трябва да се съобразява – аварийно спиране с разпознаване на пешеходци, поддържане на лентата за движение, панорамна камера с обзор 360*, разпознаване на пътни знаци и автоматично управление на дългите светлини.
Чевръсто поведение на пътя
Ниското тегло от малко над един тон прави трицилиндровия турбоагрегат на братовчедите от Renault с работен обем 0,9 литра и мощност 90 к.с. извънредно подходящ вариант за Micra. Със своите 140 Нм модерната машина се справя чудесно и без излишен шум с осигуряването на достатъчно тяга в градски условия и не налага твърде често посягане към лоста на петстепенната механична трансмисия. Сполучливата настройка на окачването и увеличеното междуосие помагат на произвежданата във Франция Micra да поема доста прилично и по-грубите неравности по платното, а принос за комфорта има и добрата шумоизолация на купето.
Динамиката на пътя е на очакваното за този клас равнище, с неутрално, приятно активно поведение в завоите и много добра маневреност при ниска скорост на движение. Трилитровият агрегат показва радващо нисък разход на гориво, който в градски условия може да се доближи до обещаните от производителя 4,4 литра само от най-амбициозните, но така или иначе за автомобил с тези размери и възможности реалните стойности от около пет литра са чудесни.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Nissan правят сериозна крачка в правилната посока – петото поколение на Micra несъмнено ще успее да заинтригува отново европейските потребители със смелия си дизайн, отличното, модерно оборудване и динамичното си поведение на пътя. За да изпълни целта си и да се нареди сред бестселърите по продажби в този клас обаче, произвежданият във Франция японски модел вероятно ще се нуждае от по-богата гама от двигатели.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Любомир Асенов