Първи впечатления от новото издание на популярния японски пикап
Четвъртото поколение на Nissan Navara е вече на пазара. На пръв поглед автомобилът носи типичните за един пикап грубовати черти, формиращи една доста внушителна външност, но под традиционното оформление се крие доста по-модерна техника, отколкото сме свикнали да виждаме в представителите на тази категория машини. По отношение на стилистиката на предната част стилистите са направили някои заемки от последното издание на Nissan Patrol, което за съжаление не се предлага в Европа. Именно за този представителен всъдеход напомнят хромираната предна решетка с характерни контури и трапецовидните декоративни елементи в областта на светлините за мъгла. Предните фарове са получили модерни LED дневни светлини, а оформлението на детайлите с големи повърхности като например предния капак е доста по-пластично в сравнение с досега. Издигащата се назад линия на страничните прозорци е необичайно динамична за пикап. В името на по-добрите аеродинамични показатели предните колони са разположени под доста голям наклон, а разстоянието между кабината и товарното отделение е замаскирано със специален гумен елемент.
Неочаквано уютен отвътре
Отвътре новата Nissan NP300 Navara е неочаквано уютно обзаведена и показва актуалния стил на „цивилните” модели на Nissan – например воланът е идентичен с този на Qashqai, разположеното зад него контролно табло също почти не се отличава от леките автомобили на марката. В зависимост от изпълнението, материалите в кабината са от семпло-солидни до приятно елегантни, а качеството на сглобката оставя твърде добро впечатление. Комфортът специално на предните седалки е доста впечатляващ, същото се отнася и за ергономията в пътническата кабина.
Малка технологична сензация: битурбопълнене и независимо окачване отзад
Nissan NP300 Navara продължава да разчита на допълнително активируемо двойно предаване, което се управлява от въртящ се регулатор на средната конзола. По избор се предлагат механична шестстепенна и автоматична седемстепенна трансмисия. Под предния капак работи напълно нов 2,3-литров четирицилиндров турбодизел, който се предлага в две изпълнения: със 160 к.с./403 Нм и 190 к.с./450 Нм. Вторият вариант постига своите показатели благодарение на принудително пълнене с два турбокомпресора. Седемстепенният автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент се предлага само за версията със 190 к.с. Може би най-съществената новост обаче си остава серийното за версията с двойна кабина независимо окачване на задния мост (KingCab продължава да разчита на традиционния твърд мост с листови ресори).
Впечатляващ комфорт при пътуване
Напредъкът по отношение на комфорта на возене и пътното поведение като цяло проличава още след първите изминати метри – дори и празен, масивният пикап преминава доста гладко през неравности, а колебанията на каросерията са ограничени в съвсем разумни за подобен тип автомобил граници. Дори нивото на шумовете по магистрала може да се определи като напълно приемливо за по-продължителни преходи.
Извън пътя Nissan NP300 Navara традиционно се чувства в свои води – снабденият с понижаващ режим на трансмисията и блокаж на задния диференциал предавателен механизъм осигурява добри резерви за справяне с трудни терени. Новият битурбодизел със 190 конски сили върши своята работа ефикасно и дискретно – той тегли уверено и ускорява автомобила достатъчно енергично, но напълно очаквано в комбинация със седемстепенен автоматик той няма как да превърне тежащия над два тона (без товар) пикап в ракета. Значително по-важното е, че тягата му в ниски и средни обороти е достатъчно мощна, за да покрие всички нужди, пред които би могъл да са изправи един автомобил с предназначението на Navara. Още по-приятната изненада поне за мен се оказа представянето на по-слабия мотор със 160 к.с. в съчетание с механична предавателна кутия, на който вероятно ще разчитат повечето „работни” версии на модела. През повечето време той се държи не по-зле от своя по-мощен събрат, разгръщането на мощността е изключително хомогенно, превключването на предавките с дългия и леко вибриращ лост всъщност се оказва доста приятно и ненатоварващо занимание, а жаждата за гориво е учудващо скромна – за пътя от София до Банско натовареният с трима души и багаж пикап се задоволи с едва 8,4 литра на сто километра.
По желание на клиента моделът може да получи и доста луксозно оборудване, включващо система от камери за 360-градусово наблюдение на пространството около автомобила, мултимедийна система с богати възможности, електрическо задвижване на шофьорската седалка и пр. Освен това Nissan NP300 Navara е единственият представител на своя клас в Европа, който предлага отделни вентилационни отвори за седящите на задните места. И това е само един от множеството детайли, с които автомобилът доказва, че може да служи както за работа, така и за удоволствие и по-дълги преходи.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
С по-модерно оборудване, повече комфорт и ефективно задвижване, Nissan NP300 Navara се очертава като един от най-обещаващите пикапи на Стария континент. Наред с компетентността си в пресечен терен и солидните възможности за превоз и теглене на тежки товари, моделът е добре подготвен и за ролята на семеен автомобил през свободното време.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Любомир Асенов