Дали генерация 2.0 ще продължи по пътя на успеха? И какво общо има NASA с това?
Всъщност смелостта не е нищо повече от това да не се поддавате на страха да рискувате. Опитвайки се да си спомним за Nissan Almera скоро откриваме, че се налага да се напрегнем доста, за да се сетим каквото и да било за този модел. През 2007 година обаче се стигна до едно наистина смело решение – да се сложи край на достигащата до 1966 година и модела Sunny B10 традиция в създаването на традиционни компактни модели и да се пусне в продажба нещо радикално ново в лицето на Qashqai. Седем години по-късно и след повече от два милиона продадени бройки от Qashqai вече за всички е повече от ясно, че японската компания трудно е можела да вземе по-печелившо решение. Заради голямото търсене, производството в английския завод на фирмата в Съндърленд кипи с пълна сила – на всеки 61 секунди от монтажната линия слиза по един Qashqai, като от 22 януари започна сглобяването на автомобили от втората генерация на модела.
Дизайнерите са били доста внимателни в доразвиването на стилистичната филисофия на първото поколение, докато инженерите са се погрижили автомобълът да разполага с всички технологии, които алиансът Nissan-Renault към момента може да предложи в един модел от компактния клас и дори са разработили някои нови ключови решения. Qashqai е първият представител на концерна, който се базира на новата модулна платформа за модели с напречно разположен двигател, носеща означението CMF. За модели с предно задвижване, какъвто беше и тестовият екземпляр, е предвиден заден мост с торсионна греда. Единственият засега вариант с двойно предаване (1.6 dCi All-Mode 4x4i) е екипиран с многозвенно задно окачване. Общо за всички варианти е увеличаването на дължината на каросерията с 4,7 сантиметра. Тъй като междуосното разстояние е удължено само с 1,6 сантиметра, размерите на вътрешното пространство са останали почти непроменени. Заслужава си обаче да се отбележи, че мястото във височина в интериора е нараснало осезаемо – отпред с шест, а отзад с един сантиметър, което се отразява благотворно на хората с висок ръст. С 20 литра е увеличена вместимостта на багажното отделение, което разполага с практично междинно дъно. Така Qashqai може да се причисли към просторните представители на компактния SUV сегмент и дори би следвало да се определи като един от най-функционалните измежду тях. Последното личи както от детайли като удобните Isofix куки за закрепване на детско столче и лесния достъп на пътниците до салона, така и от необикновено богатия асортимент от асистиращи системи. Към тях спада Surround камера, която показва картина на автомобила от птичи поглед и спомага за това Qashqai да се маневрира с точност до сантиметър – независимо от неособено добрия обзор от мястото на водача. Въпросната камера е част от комплексни мерки за по-добра безопасност, включваща асистент за следене на признаци на умора у водача, асистент за наблюдение на мъртвия ъгъл, както и асистент за отчитане на движение, който при каране на заден ход сигнализира за поява на обекти около автомобила. Към тези технологии следва да прибавим и асистент за предупреждение при опасност от сблъсък и предупреждение при неволно напускане на лентата на движение. Още по-добрата новина е, че всяка от системите действително работи надеждно и е от помощ на водача. Малко неудобно е единствено активирането им, което става чрез бутони от волана и ровене в менютата на бордовия компютър. Това обаче си остава и единствената слабост в ергономично отношение – всички останали функции се управляват максимално интуитивно.
Технологии от ново измерение
Едно от твърде интересните явления в този автомобил са седалките. За тяхното разработване от Nissan са потърсили помощта не на кой да е, а на NASA. Американските специалисти по космически технологии са дали ценни препоръки за оптималната по всички параметри позиция в областта на гърба. Благодарение на съвместните усилия на Nissan и NASA, водачът и спътника му имат възможността да преодоляват дълги разстояния без умора и стрес.
1,6-литровият дизелов мотор със 130 к.с. вече е добре познат на клиентите на алианса Renault-Nissan и се представя напълно според очакванията - с плавен ход, уверена тяга и умерен разход на гориво, но и с известен недостиг на мощност преди стрелката на оборотомера да премине делението 2000. Комбиниран с двойно задвижване, агрегатът се явява изключително разумна алтернатива за задвижването на модела. Синхронът с прецизно превключващата и оптимално настроена шестстепенна механична трансмисия също заслужава висока оценка.
Уверено задвижване, динамично настроена ходова част
Като цяло Qashqai предлага задоволителен комфорт на возене, който обаче бива частично нарушен от 19-цоловите колела. Двукамерните амортисьори разполагат с отделни канали за къси и дълги неравности и се справят сравнително добре с абсорбирането на несъвършенствата по пътната настилка. Друга интересна технология е автоматичното подаване на малки спирачни или ускоряващи импулси, които имат за цел да изравняват натоварването между двата моста.
Звучи доста ефектно, но на практика Qashqai показва приблизително еднакво слаби колебания на каросерията, независимо дали системата е активна или не. Кормилната уредба с електромеханичен сервоусилвател би могла да работи значително по-прецизно – както в комфортен, така и в спортен режим тя дава прекалено слаба обратна връзка за контакта на предните колела с пътя. Значително по-впечатляващо е представянето на симулирания посредством намеси в спирачната система напречен блокаж на предния диференциал. Благодарение на този електронен трик, Qashqai запазва отлично сцепление при рязко ускоряване. Склонността към недозавиване, както и всички останали потенциални опасни тенденции биват безмилостно парирани от системата ESP. За високото равнище на безопасност допринасят също мощните и надеждни спирачки, както и работещите изцяло по LED технология светлини. Последните буквално превръщат нощта в ден – затвърждавайки блестящото представяне на Qashqai. Браво за смелостта, Nissan!
ОЦЕНКА
След революцията дойде време за еволюция. Новото издание на Qashqai е малко по-просторно, значително по-сигурно и точно толкова изгодно, колкото своя успешен предшественик. 1,6-литровият дизелов двигател осигурява достатъчно добър темперамент, като едновременно с това е скромен в жаждата си за гориво.
Каросерия
+ Изобилие от място на двата реда седалки
Просторен и практичен багажник
Солидна изработка
Опростена ергономия
Удобно качване и слизане
– Ограничен обзор назад при паркиране
Неудобно управление на асистиращите системи през бордовия компютър
Комфорт
+ Удобни предни седалки
Ниско ниво на шум в купето
Като цяло добър комфорт на возене
– 19-цоловите колела осезаемо влошават возията
Двигател/силово предаване
+ Плавна работа на двигателя
Добре настроена трансмисия
Уверена тяга
Поведение на пътя
+ Сигурно пътно поведение
Добро сцепление
– Неособено прецизна кормилна уредба със слаба обратна връзка
Безопасност
+ Множество асистиращи системи, предлагани серийно или като опция
Серийни LED светлини при версията Premium
Надеждни спирачки
Surround View камера
Екологичност
+ Нисък разход
Разходи
+ Изгодна цена
Пет години гаранция
Богато оборудванe
Текст: Божан Бошнаков, Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Диско Жокер
С триене на коментари под платени статии, няма да стигнете далеч и ще разочаровате и без това малкото ви останали фенове!