Интересна комбинация за тези, които не държат Qashqai да бъде с двойно задвижване и дизелов двигател
От година на година става все по-видно, че непрекъснато увеличаващите своята разпространеност SUV и кросоувър автомобили се продават поради редица субективни и някои обективни причини, но наличието на увеличена проходимост съвсем рядко е една от тях. Нещо повече - все повече стават клиентите, които държат на визията на този тип автомобилни концепции значително повече, отколкото на сцеплението, постигнато чрез наличие на някакъв вид технология за задвижване на четирите колела.
При втората генерация на на Qashqai дизайнерите на Nissan са били доста внимателни в доразвиването на стилистичната филисофия на първото поколение, докато инженерите са се погрижили автомобълът да разполага с всички технологии, които алиансът Nissan-Renault към момента може да предложи в един модел от компактния клас и дори са разработили някои нови ключови решения. Nissan Qashqai се базира на модулната платформа за модели с напречно разположен двигател, чието вътрешнофирмено означение е CMF. За вариантите с предно задвижване, какъвто именно беше и изпробваният екземпляр, е предвиден заден мост с торсионна греда. Моделите с двойно предаване са екипирани с многозвенно задно окачване.
Уверено задвижване, хармонично настроена ходова част
Дори и с базовата ходова част с торсионна греда на задния мост, Nissan Qashqai прави впечатление със своя наистина приятен комфорт на возене. Двукамерните амортисьори разполагат с отделни канали за къси и дълги неравности и се справят много добре с абсорбирането на несъвършенствата по пътната настилка. Друга интересна технология е автоматичното подаване на малки спирачни или ускоряващи импулси, които имат за цел да изравняват натоварването между двата моста. Съвсем естествено, наличието на каквито и да било технологични трикове няма как да замести двойното предаване, но за автомобил със задвижване само на предните колела и сравнително висок център на тежестта, Nissan Qashqai 1.6 DIG-T изненадва с наистина добро сцепление дори върху хлъзгава настилка, а поведението му е сигурно и солидно. Единствено обратната връзка от кормилната уредба можеше да бъде по-прецизна, но затова пък работата с волана е приятно лека и пасва на непринудения маниер, с който се управлява автомобила.
Най-приятната изненада обаче си остава двигателят, който със своите 163 к.с. е с 33 конски сили по-мощен в сравнение с дизеловия 1.6 dCi, докато сравнението на максималния въртящ момент напълно очаквано се печели от работещия по принципа на самовъзпламеняването агрегат с 320 Нм при 1750 об./мин срещу 240 Нм при 2000 об./мин. Тази разлика обаче показва само отчасти реалната действителност, защото при бензиновия мотор мощността се разгръща значително по-хомогенно, а 240-те нютонметра са на разположение във впечатляващо широкия диапазан между 2000 и 4000 оборота в минута. Снабденият с директно впръскване на горивото бензинов мотор отговаря много добре при подаване на газ, започва да тегли уверено още от съвсем ниски обороти, работата му е тиха и уравновесена, синхронът с леко превключващата шестстепенна трансмисия също е отличен.
При пряко сравнение на разхода на гориво дизелът разбира се печели, но не с много - 1.6 dCi при икономичен стил на шофиране може да падне под границата от шест на сто, а при нормални условия изразходва средно около 6,5 л/100 км, бензиновият му събрат отчете в теста средна консумация от малко над 7 л/100 км, което е една абсолютно разумна стойност за автомобил с параметрите на Nissan Qashqai 1.6 DIG-T. При разлика в цената от 3600 лева, всъщност разходът на гориво трудно може да се приеме като довод в полза на дизела - реалните предимства на модерния агрегат със 130 к.с. са по-скоро по-мощната тяга и, не на последно място - възможността да се комбинира със задвижване на четирите колела, което към момента не се предлага за бензиновите модели.
Богато и модерно оборудване
Nissan Qashqai може да се причисли към просторните представители на компактния SUV сегмент и дори би следвало да се определи като един от най-функционалните измежду тях. Последното личи както от детайли като удобните Isofix куки за закрепване на детско столче и лесния достъп на пътниците до салона, така и от необикновено богатия асортимент от асистиращи системи. Към тях спада Surround камера, която показва картина на автомобила от птичи поглед и спомага за това Qashqai да се маневрира с точност до сантиметър. Въпросната камера е част от комплексни мерки за по-добра безопасност, включваща асистент за следене на признаци на умора у водача, асистент за наблюдение на мъртвия ъгъл, както и асистент за отчитане на движение, който при каране на заден ход сигнализира за поява на обекти около автомобила. Към тези технологии следва да прибавим и асистент за предупреждение при опасност от сблъсък и предупреждение при неволно напускане на лентата на движение. Още по-добрата новина е, че всяка от системите действително работи надеждно и е от помощ на водача. За високото равнище на безопасност допринасят също мощните и надеждни спирачки, както и работещите изцяло по LED технология светлини.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Nissan Qashqai 1.6 DIG-T е изключително добра алтернатива за всички, които не държат на двойното предаване и дизеловия двигател. За автомобил с предно задвижване японският модел демонстрира много добро сцепление и солидно пътно поведение, а бензиновият мотор радва с хармонично разгръщане на мощността, рафинирани маниери на работа, уверена тяга и учудващо нисък разход на гориво.
Текст: Божан Бошнаков