Компактни SUV модели се състезават помежду си във второто си поколение
Peugeot позиционира по-отчетливо второто поколение на 3008. Така то би трябвало да спечели повече клиенти. Но дали ще успее? Поканихме Peugeot 3008 Puretech 130 на сравнителен тест срещу Nissan Qashqai 1.2 DIG-T и VW Tiguan 1.4 TSI.
Тъкмо в годината на юбилея на auto motor und sport можете да очаквате от нас няколко думи на размисъл. Например да установим в самокритичен дух, че за последните 70 години старите колеги и ние сме се справяли със задачите си направо превъзходно. Но все пак един-два пъти се е случвало да не осъзнаем навреме някоя модна тенденция, като например днешното увлечение по „меките” (софт) SUV модели.
Така беше през 2007 г. при първия тест на Nissan Qashqai. Там можехте да прочетете, че в живота непрекъснато правим компромиси – например при професиите, жилищата и брачните партньори, затова нямаме нужда и от автомобил, който представлява един компромис. Две години по-късно на тест се яви първото Peugeot 3008, а в материала си позволихме дръзкия израз, че автомобилът хвърля „сянка на бременна хипопотамка”. Сега това би ни дало добра възможност да пуснем слуха, че освен пресслужбите на засегнатите фирми са се обаждали и защитници на животните, за да изразят недоволството си от подобно сравнение. За сметка на това нямаше как да интерпретираме погрешно VW Tiguan при първата му повява през 2007 г. Той беше наречен „Golf за груби условия”, но преди всичко за по-височко седене при шофиране.
Такъв остана той и във второто си поколение, предлагано от пролетта на тази година. Що се отнася до концепцията на Qashqai, след смяната на модела през 2013 г. също не се е променило почти нищо. Съвсем иначе стоят нещата при 3008. Той е позициониран по-отчетливо, стилизиран е по-прецизно и е мебелиран по-модерно. Дали това ще го направи победител? Нека потърсим отговора, стартирайки базовите бензинови версии.
Peugeot – сигурност във всекидневието
Може би ни беше толкова трудно да възприемем първия 3008, защото сме свикнали да очакваме подобни идеи по-скоро от Renault или Citroën – понеже тези марки имат богати традиции в объркването на клиентите. За разлика от тях Peugeot дълго време се отличаваше благоприятно с конвенционално-сдържана елегантност, каквато напразно бихме търсили в първия 3008.
Новият обаче е различен. Подобно на 308 и на седемместния 5008, който ще се появи през пролетта, той е базаран върху универсалната платформа EMP2 на PSA. Дължината му е 4,45 м, което го прави само с четири сантиметра по-къс от модела на VW. Вътре обаче предлаганото пространство е на нивото на по-късия Nissan. Върху ниско монтираната задна седалка, която не блести с особена странична опора и комфорт, двама възрастни могат да се настанят удобно, макар че заради големия панорамен люк на покрива мястото над главите не е много. Тук две детски столчета могат да се закрепят лесно със закопчалки Isofix, още едно може да се постави и на седалката до водача. Защото 3008 наистина взема присърце нуждите на всекидневието: подът на багажника му може да се закрепва на различна височина, задната облегалка е разделена на две и се сгъва дистанционно, налице са много места за дреболии, а в нивото Allure е подсигурен с богата гама от помощници – от асистента за спазване и смяна на лентата през предупреждението за сблъсък до системата за аварийно спиране.
Само дигитални контролни уреди на два екрана
Иначе 3008 е модел без аналогови, а изключително с дигитални уреди. Всички видове информация на висококачествено изпълненото и солидно изработено арматурно табло блещукат върху два екрана. Индикаторите зад малкия волан могат да бъдат комбинирани в четири зададени варианта или да бъдат подбрани индивидуално. За сензорния екран, който наред с музиката управлява климатика и конфигурирането на автомобила, има и лента с клавиши за директен достъп.
Особено сполучлив трицилиндров мотор в 3008
Натискаме стартовия бутон – силно и продължително, само така пали бензиновият турбомотор, който обаче впоследствие прави силно и продължително впечатление. Икономичният двигател с обем 1200 куб. см (7,7 л/100 км) е един особено сполучлив трицилиндров агрегат. Той потегля хомогенно и мощно, набира обороти бодро, но без много шум и далеч отвъд делението 6000. Тогава трябва да включите следващата от шестте добре степенувани предавки с помощта на неголемия скоростен лост, който се движи малко по-меко от необходимото. А после продължавате. В остри завои моторът отправя дори предизвикателство към запаса от сцепление на продавания само с предно предаване 3008. Но това предизвикателство в случая е по-малкото. По-голямото се състои в комбинацията от малък волан и остро реагираща кормилна уредба. И двете качества симулират чевръсто поведение, което е в противоречие с действителния талант за управляемост. Затова моделът на Peugeot се движи в завоите силно възпрепятстван от системата ESP и с леко клатушкане. При това кормилната уредба създава усещане за припряност, но не и за обратна връзка с пътя – като същевременно предава и тласъци.
По-успешно 3008 се справя със задачите на комфортното возене. На къси неравности окачването му реагира малко твърдо, но на по-дългите – съвсем плавно. Накрая сме длъжни да споменем добрите спирачки и богатото оборудване. Почти всичко в новия модел е различно, много неща са по-добри – но дали Peugeot е наистина най-добрият от тримата съперници?
Nissan се концентрира върху най-същественото
Онова, което Qashqai по начало умееше по-добре от другите, е отказът от функции, които почти не се използват. Голям пътен просвет отвън? Пълен комплект за двойно предаване отдолу? Модни приключенски атрибути вътре? Нищо от изброеното не е нужно. Вместо това моделът превръща във всекидневие други предимства на SUV категорията – поемането на много багаж, удобното качване, високата позиция на седене, добрия обзор навън. И той в 1,2-литровата си базова бензинова версия се задоволява само с предно предаване, а във втората най-ниска линия на оборудване Acenta – само с най-целесъобразните неща. Към тях принадлежат приличен арсенал от системи за подпомагане, отопление на седалките и по желание лесна за управление, макар и с дребни бутони, инфо-развлекателна уредба. По-важно така или иначе е онова, което притежава всеки Qashqai независимо от изпълнението.
Това е например добре използваемото багажно отделение, което с помощта на подвижния под може да се разделя и подрежда в различни варианти. В удобно мебелираната задна част двама възрастни пътуват подобаващо нашироко. Пилотът и навигаторът седят – това винаги трябва да се споменава – върху кресла, които Nissan е разработил съвместно с NASA. Този факт обаче не поражда стремеж към обикаляне на планетата с космическа совалка, понеже тънко тапицираните седалки не предлагат достатъчна опора за гърба.
Иначе по солидно изработеното арматурно табло всичко е както трябва. Единствено сложните менюта на бордкомпютъра, от които се управляват и системите за подпомагане, изискват време за привикване. Встрани от това обаче управлението на другите функции се получава от първия път – при все че Qashqai предпочита конвенционалните решения. С контактен ключ и т.н.
Флегматичен, но икономичен Qashqai
Завъртаме го за кратко и стартираме 1,2-литровия четирицилиндров мотор. Използваният в много модели на концерна бензинов агрегат с директно впръскване тук е подсилен от турбокомпресора със скромните 0,5 бара до 115 к.с. / 190 Нм. С него автомобилът не напредва особено енергично, но затова пък е икономичен (7,7 л/100 км) – като ниското тегло помага на SUV модела на Nissan да не изостава от другите, поне на правите участъци.
Защото в завоите авторитарната ESP потушава още в зародиш всеки пристъп на динамика и води SUV модела по кривата по строго регламентиран начин. Това е донякъде логично, понеже с бедната на обратна информация, индиректна кормилна уредба бездруго не би предложила особено вълнуващи преживявания. Освен това стегнатите настройки на ходовата част значително повече накърняват комфорта на возене, отколкото динамизират поведението на пътя. Това обаче подхожда добре на Qashqai, който никога не е търсел големи приключения, но затова пък е намирал много клиенти.
VW печели точки с място и гъвкава подредба
Въпреки че Tiguan все още е съвсем нов, вече сме го описвали доста подробно. Тук е достатъчно да споменем кратко, че освен най-много място за пътници и багаж той предлага и най-много хитрини за гъвкаво аранжиране на интериора. Задната седалка се мести напред-назад в диапазон от 18 см, сгъва се на части и от разстояние, облегалката на седалката до водача може да се сгъне до хоризонтално положение, а срещу 190 евро допълнително един подвижен под изравнява стъпалата в багажника.
Можем да посочим и високото качество на материалите и изработката, богатия арсенал от системи за подпомагане и лесно разбираемото управление на функциите. С предлаганите по желание дигитални уреди (510 евро, само с навигация) обаче то предполага и известен стремеж към откривателство, ако искаме да научим как да управляваме и контролираме всичко.
Нека се спрем и на задвижващия тракт – все пак досега Tiguan е участвал в нашите тестове само с двойно предаване и трансмисия с два съединителя. И двете не се предлагат за 1.4 TSI, което не е болка за умиране. Както при Qashqai и 3008, и при Tiguan базовият бензинов агрегат е един заслужаващ специална препоръка мотор. Неговите 125 к.с. достигат предните колела през добре степенувана, прецизна шестстепенна предавателна кутия – в острите завои дори прекалено необуздано. Тогава, при бързо шофиране, Tiguan отначало се плъзга, недозавивайки, за да излезе после от завоя със стържещи по асфалта гуми. Контролът на сцеплението и ESP обаче се справят умело в такива ситуации. Освен това с прецизната си, директна, но спокойно реагираща кормилна уредба моделът на VW отрано ви информира кога сцеплението започва да намалява.
Базовият бензинов мотор в Tiguan е по-добър от очакваното
В условията на всекидневието връх вземат предимствата на базовото задвижване. 1,4-литровият мотор тегли хомогенно, остава задълго тих и едва при високи обороти издава по-силен шум. Той рядко се нуждае от тях, понеже благодарение на незначително по-обилния, но значително по-рано настъпващ максимум на въртящия си момент и по темперамент е на едно ниво с Qashqai въпреки по-високото си тегло. При това моделът на VW изразходва малко повече гориво – 8,2 л/100 км, което обаче е с 1,1 л/100 км по-малко от разхода на бензиновата версия със 180 к.с., DSG и двойно предаване.
Повече предимства пред съперниците си Tiguan демонстрира в областта на комфорта. Предните седалки са монтирани високо, но са приятно уютни за дълги пътешествия. При това екипираният с адаптивно окачване VW неутрализира старателно дори по-груби неравности. Естествено, за тези амортисьори се плаща допълнително , както и за 18-цоловите колела. Така цената на победителя в теста отново е най-висока. Но – и това го знаем вече от 70 години – това се разбира от само себе си.
3D навигация в Peugeot 3008
С помощта на т.нар. Connect Box с вградена SIM карта 3D навигацията на Peugeot си набавя онлайн услуги, като данни за задръствания в реално време, и се разбира чудесно с вашия смартфон. Тук виждаме колко полезни могат да бъдат няколко клавиша – вместо както в 308 да извиквате всички функции чрез сензорния екран, в 3008 са налице практични директни клавиши за най-важните базови функции, като телефон, аудиосистема и навигация, които могат да бъдат включвани на сляпо и така почти не отклоняват погледа от пътя. Освен това структурата на менютата е значително по-изчистена, отколкото досега, и повечето функции могат да бъдат открити интуитивно. Реагиращият на докосване монитор има добра резолюция и с осемте си инча е достатъчно голям за прегледно изобразяване на маршрутите. Струващата 850 евро 3D навигация приема чрез мобилен радиомодул различни онлайн услуги, част от които са прецизните данни за задръствания на TomTom, а също и цените на горивата в близките бензиностанции, броят на свободните места в многоетажните паркинги или прогнозите за времето. Всичко това бива представяно непосредствено върху навигационната карта и не се налага да бъде търсено в подменюта. Приложения от смартфона се предават посредством интерфейсите Carplay или Mirrorlink, но популярният Android Auto не се поддържа от 3008. Липсва и връзка с подобряваща приемането външна антена; все пак съответно оборудвани мобилни телефони могат да бъдат зареждани индуктивно, тоест безжично (срещу доплащане), стига да бъдат поставени в кутията пред скоростния лост. Двойствено впечатление остави гласовото управление, което наистина възприема наведнъж цели адреси, но изисква определена последователност (първо улицата, после града) и от време на време трудно схващаше нарежданията.
Почти всичко важно е налице
Логични структури на менютата, бързо реагиращ сензорен екран и най-важните онлайн функции – новата 3D навигация на Peugeot си заслужава парите. Онези, които често разговарят по телефона, биха си пожелали и връзка с външна антена, място за подобрения има и при гласовото управление.
Текст: Себастиан Ренц
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
Оценка
1. VW Tiguan 1.4 TSI - 426 точки
Може би има и по-вълнуващи компактни SUV модели, а и множество по-евтини. Но тъкмо в базовата си версия комфортният, просторен и гъвкав Tiguan прави особено добро впечатление.
2. Peugeot 3008 Puretech 130 - 414 точки
Може би има и по-малко вълнуващи компактни SUV модели, но наред с екстравагантността, стила и ергономията 3008 показа най-добро задвижване, гъвкава подредба и комфорт.
3. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T - 385 точки
Може би в този компактен SUV няма почти нищо вълнуващо. Но евтиният Qashqai разполага с място, с икономичен – като темперамент и разход – мотор, но с малко комфорт.
Технически данни
1. VW Tiguan 1.4 TSI | 2. Peugeot 3008 Puretech 130 | 3. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T | |
---|---|---|---|
Работен обем | 1395 куб. см | 1199 куб. см | 1197 куб. см |
Мощност | 125 к.с. (92 кВт) при 5000 об./мин | 130 к.с. (96 кВт) при 5500 об./мин | 115 к.с. (85 кВт) при 4500 об./мин |
Максимален въртящ момент |
200 Нм при 1400 об./мин | 230 Нм при 1750 об./мин | 190 Нм при 2000 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
10,9 сек | 10,3 сек | 10,7 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
36,0 | 34,3 м | 34,8 м |
Максимална скорост | 190 км/ч | 188 км/ч | 185 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8,2 л/100 км | 7,7 л/100 км | 7,7 л/100 км |
Базова цена | 28 575 евро (в Германия) | 28.200 евро (в Германия) | 23.890 евро (в Германия) |
Ozzy
Голям майтап, три цилиндъра.