В поредица от материали ще ви представим новите задвижващи агрегати на компанията
Mercedes-Benz започва най-голямата двигателна офанзива в историята си. Така твърди проф. д-р Томас Вебер, отговорен за развойната дейност на Daimler Group и разработването на автомобилите Mercedes Benz. Въпреки интензивното развитие на електрическата мобилност двигателите с вътрешно горене ще запазят водещата си роля на задвижващи агрегати още много дълго време, а слоганът „Най-доброто или нищо“ е достатъчно ярък израз на амбициите на концерна Daimler-Benz, чието име символизира еволюцията на топлинната машина, наречена двигател с вътрешно горене.
След представянето на новия четирицилиндров дизелов двигател OM 654 през пролетта на 2016 година, през следващата година към гамата от задвижващи агрегати ще се добавят още четири нови мотора – редови шестцилиндрови (!) в бензинова и дизелова версия, нов четирицилиндров бензинов мотор и нов бутирбо V8. Същевременно с тях дебют ще направят авангардни технологични решения, включени като системен елемент още при проектирането на двигателите. Такива са интегрираният стартер-генератор (ISG), 48 волтовата електрическа система и електрическият компресор за климатичната система. Принос за по-бързата и оптимална интеграция на новите машини в моделите на компанията има и новият Център за интеграция на задвижването (Powertrain Integration Center, AIZ) в Зинделфинген.
Новият шестцилиндров бензинов мотор M256
M256 бележи завръщането на Mercedes-Benz към към изконното за марката редово подреждане на шестте цилиндъра. Преди няколко години бяха заменени едновременно шестцилиндровите атмосферни агрегати M272 KE35 с впръскване във всмукателните колектори (KE-kanaleinspritzung) с ъгъл между цилиндровите редове от 90 градуса и M276 DE 35 с директно впръскване (DE-direkteinspritzung) с ъгъл от 60 градуса, чиято базова архитектура бе заимствана от двигателите Pentastar на Chrysler. Наследник на двата агрегата с атмосферно пълнене стана M276 DELA30 с V6 архитектура, с работен обем от три литра и принудително пълнене с два турбокомпресора. Въпреки относителната младост на последния, Mercedes ще го замени с редовия шестцилиндров двигател M256, оборудван с 48-волтова електрическа система. Основната задача на последната е да задвижва електрическият механичен компресор (действащ по подобие на този на 4.0 TDI двигател на Audi) – първото подобно решение в бензиновия сегмент. Като източник на захранване служи Интегрираният стартер-генератор (ISG) и литиево-йонният акумулатор. Същевременно с това ISG играе ролята и на елемент от хибридна система, но с много по-ниско от досегашните подобни решения напрежение. Той спомага за ранното достигане на максимален въртящ момент заедно с гореспоменатия електрически компресор, подпомагащ основната система за принудително турбопълнене. С 48-волтово захранване са и големи консуматори като водната помпа и компресорът на климатика. Новият M256 ще бъде представен официално през следващата година в новата S-класа.
Благодарение на ISG са спестени външният стартер и генераторът, а това намалява дължината на двигателя. Оптималната компановка с отделяне на всмукателната и изпускателната система дава възможност и за по-близко разполагане на катализатора и новата система за очистване на твърдите частици (използвана досега само при дизеловите двигатели), за която ще стане дума по-късно. В първоначалната си версия новата машина има мощност и въртящ момент, достигащ нивото на сегашните осемцилиндрови мотори със своите 408 к.с. и 500 Нм, при намалени с 15 процента разход на гориво и емисии в сравнение с актуалния M276 DELA 30. С работния си обем от 500 куб. см на цилиндър новият агрегат разполага със същия оптимален и според инженерите на BMW работен обем като този на двулитровия дизеловия мотор, представен миналата година и новия двулитров четирицилиндров бензинов двигател.
Нов редови шестцилиндров дизелов двигател
Кръстен е OM 656, проектиран е от нулата, по подобие на OM 654 разполага с нова организация на горивния процес, има каскадно турбопълнене и променливо газоразпределение CAMTRONIC. Конструкцията му включва комбинация от алуминиев цилиндров блок и стоманени бутала, „разделени“ помежду си от авангардното покритие на цилиндрите NANOSLIDE (моля вижте предишната ни поредица за двигателната гама на Mercedes в раздела технологии). Въпреки че мощността е увеличена от 258 на 313 к.с. в сравнение с досегашния OM 642 V6 агрегат, новата машина не само работи по-балансирано, но и изразходва със седем процента по-малко гориво.
Нов V8 битурбо бензинов мотор
По отношение на архитектурата на този агрегат инженерите от Щутгарт се доближават до решението на тези на Audi – V8 архитектура и 4,0 литров работен обем – естествен ход предвид гореспоменатия оптимален обем на цилиндър от 0,5 литра. Двата турбокомпресора с едноструйна конструкция са разположени между цилиндровите редове. Машината разполага с мощност от 476 к.с. в базовата си версия и въртящ момент от 700 Нм при 2000 об./мин. Разходът на гориво е намален с 10 процента в сравнение с предшественика с 455 к.с. в немалка степен благодарение на изключването на четири от цилиндрите при работа в режими на частично натоварване. Последното става с помощта системата за променливо газоразпределение CAMTRONIC.
Нов четирицилиндров бензинов M264
Новият бензинов агрегат M264 има литрова мощност от над 136 к.с./л, с което постига нива на мощност, характерни за шестцилиндрови мотори при доста по-нисък разход на гориво. Принос за това има двуструйният турбокомпресор, задвижваният от ремък 48-волтов стартер генератор (BSA) и 48-волтовата водна помпа.
Повече подробности за всеки един от агрегатите очаквайте в следващите части от поредицата.
(следва)
Текст: Георги Колев
dimdammeister
Лично мнение. Приятна статия. Като чета такива, дори и да съм лошо настроение, се усмихвам... Поздрави!