Преди старта на рали „Япония”, отборите от световния шампионат оборудваха автомобилите си с нови седалки, които са част от системата за безопасност при страничен удар на ФИА.
Институтът на ФИА стартира проекта Advanced Side Impact System през март 2005 година. Партньори в амбициозното начинание тогава бяха заводските отбори на Subaru и Peugeot.Основната цел е да се редуцира в максимална степен енергията, която се предава върху пилотите при удар. Това е постигнато благодарение увеличеното на 200 мм защитно пространство между вратата и седалката, използването на материали, които абсорбират енергията, и модифицираната тръбна конструкция около вратата. Друг приоритет е оптимизацията на опорите за главата, раменете и таза, което е реализирано именно посредством новите седалки на Sparco.
Планките за фиксиране на седалката и захващането на коланите също са променени, за да се подобри геометрията на коланите, ъгъла, под който лягат върху тялото, като целта е при удар енергията да се разпредели равномерно между отделните компоненти на цялата „сбруя”.
Резултатите от направените тестовете показват, че при страничен удар с натоварване до 100g пилотът и неговия навигатор няма да получат сериозни контузи.
За рали „Япония” отборите имаха възможност да избират различни по големина и форма седалки, които да съответстват на телосложението на пилотите. Работата по фините настройки и гарантирането на достатъчни нива на комфорта ще продължи до края на сезона, след което новият стандарт ще бъде одобрен от Световния съвет по моторни спортове. През 2009 година тимовете ще разполагат с всички размери от новите седалки.
„Страшно съм щастлив, че със съвместните усилия на Института, на работната група по затворените автомобили и на производителите, достигнахме до крайния продукт – тази нова седалка”, коментира професор Сид Уоткинс, президент на Института по безопасност на моторните спортове към ФИА.” Това е вторият етап от Advanced Side Impact System, поредната стъпка към намаляване на негативните последици от страничните удари при катастрофа.”
Следващия етап от проекта Advanced Side Impact System е насочен към оптимизацията на конструкцията при вратите, която освен да поема по-голямо количество енергия при удар, трябва и да защитава пилота от евентуален пробив и навлизане на чуждо тяло в автомобила.