Новата генерация на Opel Astra кокетничи с динамичен дизайн в стила на Insignia, практично вътрешно пространство, основно модернизирана ходова част и високотехнологични турбодвигатели. Първи впечатления от модела.
Намираме се в тестовия център на Opel край градчето Дуденхофен, което от своя страна е близо до Франкфурт и седалището на компанията - Рюселсхайм. Създателите на автомобила са амбицирани да ни демонстрират колкото се може повече от постиженията си, акцентирайки с особена гордост върху усилията, положени при конструирането и настройката на ходовата част. Компактният модел идва на пазара с обещанието за идеално балансирано поведение на пътя, съчетаващо фин комфорт, ефективно обезшумяване, хармонична работа на кормилната уредба с електрически сервоусилвател и неутрално поведение в завой без силно недозавиване или „палавост” на задницата.
Добре свършена работа
В Opel са единодушни, че са дали най-доброто от себе си в решаването на голямата задача – превръщането на ходовата част на Astra в еталон за този клас. Целта на екипа от Рюселсхайм е била да постигнат поведение, способно да отговори подобаващо на съоръжените със сложни многораменни задни окачвания VW Golf и Ford Focus. За разлика от тях, Astra остава вярна на досегашната класическа система за окачване на задния мост, което пести средства и пространство, но - поне на теория - предполага определени компромиси. При такъв тип конструкции постигането на оптимална стабилност най-често изисква твърда настройка, а тя от своя страна неминуемо води до по-груби маниери по отношение на комфорта на возене.
При новото поколение на модела с вътрешнофирмено означение Astra J инженерите са прибегнали до специфично решение с допълнителни носачи на класическия торсионен мост, които неутрализират колебанията на задницата, без да нарушават удобството.
Както показват първите километри по тестовия полигон, инженерите на Opel имат всички основания да се гордеят с работата си. Трасето, използвано при проектирането на Astra, предлага различни типове асфалт, както и разнообразни естествени и изкуствени неравности. Автомобилът остава напълно спокоен дори когато със скорост над 100 километра в час попадне от отлично поддържана настилка на участък с груби неравности - пропаданията и сътресенията почти не се отразяват на управляемостта, а шумоизолацията е респектираща за представител на компактния клас. Адаптивното окачване с променливо управление на амортисьорите Flex-Ride е препоръчителна (и неособено скъпа) опция, която дава възможност за избор между комфортен и спортен режим на работа. Ако натиснете бутона Tour, Astra ще ви изненада приятно с плавен комфорт, който определено е сред най-доброто в този сегмент. Активирането на спортния режим пък осезаемо изостря характера на автомобила и категорично ще допадне на хората със спортен маниер на каране.
В екстремни условия Astra невъзмутимо понася провокациите на водача, сцеплението е впечатляващо за машина с предно задвижване, предницата проявява умерена и късно появяваща се склонност да бяга по посока на външната допирателна на траекторията в граничен режим, в определени ситуации задницата услужливо „наднича” и спомага за по-лесното стабилизиране на автомобила. И все пак най-важното е, че без значение от стила на шофиране и състоянието на пътя, Astra запазва спокойствие и не натоварва водача с неоправдана нервност.
Нова смяна
Всъщност при новата Astra чувството за солидност и уравновесеност започва още със затварянето на вратите. Четирите портала се захлопват в ключалките си с плътен и вдъхващ доверие звук, който говори за педантично качество и внимание към детайлите. Именно в това отношение предшествениците на модела невинаги са показвали върхови постижения, както показва близката среща със старите поколения на Kadett и Astra (които между другото също можеха да бъдат изпробвани по време на първите тестове на новия модел).
Вместо с тънки ламарини и спартанска обстановка, този път Astra дарява притежателите си с вдъхновена от Insignia благородна атмосфера. В сравнение с предходната генерация, Astra е станала по-дълга със 17 сантиметра, а превъзходството й по този показател спрямо VW Golf вече достига 22 сантиметра. Пътническото пространство се характеризира с изобилие от място: отзад спокойно могат да пътуват хора с ръст около 1,90 метра.
От Opel изтъкват, че са обърнали специално внимание на това седалките и воланът да се регулират във възможно най-голям спектър, така че шофьорското място да бъде удобно и за хора с нестандартен ръст или други физически особености. Това проличава особено ясно, когато автомобилът е екипиран с опционалните комфортни седалки (един любопитен факт – тези кресла са взети директно от Insignia и за да ги съберат в по-компактния кокпит на Astra, инженерите са прибегнали до преработване на някои други интериорни детайли).
Утилитаризъм
Една от основните критики към досегашната генерация на Astra беше заради крайно недостатъчните места за съхраняване на предмети. В Рюселсхайм очевидно са взели присърце мнението на специалистите и клиентите, защото новият модел се е превърнал в същински шампион по практични решения във вътрешното пространство. Мариела Фоглер - дамата, която отговаря за интегрирането между човек и машина при Opel Astra – тук е свършила работата си със завиден успех. За целта тя е направила проучване сред 200 клиенти, които са били помолени да посочат по 20 предмета, които държат да вземат със себе си в автомобила, както и да кажат къде ще им бъде удобно да бъдат поместени те. Сваляме шапка пред крайния резултат от старанието на тази жена – нишите в предните врати побират бутилки от литър и половина, под мястото до шофьора има обемисто чекмедже, жабката и подлакътникът са способни буквално да погълнат съдържанието на средностатистическо бюро. Места за поставяне на мобилни устройства, музикални плейъри и всякакви други дреболии има дори в излишък.
Особено любопитна е поставката за чаши зад скоростния лост – тя е с двойно дъно, а под него се крие изключително практичен тайник, който без проблем може да се използва за надеждно съхранение на преносима навигационна система например. Полезните във всекидневието решения съвсем не свършват дотук – багажникът е снабден с регулируемо по височина двойно дъно. Когато е необходим пълният обем на товарното пространство, то отива в най-ниската си позиция; ако товарите тежки предмети, дъното може да отиде в горно положение, така че да не се налага да излагате на риск кръста си (между другото горният компонент на дъното издържа товари до сто килограма, така че няма нужда да се притеснявате да поставяте тежки предмети върху него в подобна ситуация). При превозване на чупливи и деликатни предмети можете просто да ги подредите върху долния елемент на дъното и да ги укрепите с горната плоскост.
Качествен скок
Не чак толкова просто изглежда боравенето с огромния брой бутони върху централната конзола – специално логиката на основния контролер, при който за потвърждаване на командите трябва да се натиска външният пръстен, а същинският бутон служи само като маркиращ курсор, остава доста мъглява. След като човек премине фазата на привикване към автомобила, обслужването става доста по-лесно, но въпреки това ергономистите на Opel могат да поработят и още. Никакви поводи за недоволство обаче не оставя впечатлението за качество – материалите са на ниво, типично за по-горния сегмент, изработката не показва никакви пропуски, а детайли като изисканото червено осветление на вратите и долната част на средната конзола допълнително подчертават уютната обстановка.
Една от най-интересните новости при двигателите е новият 1,4-литров бензинов турбомотор със 140 к.с., за който се твърди, че предлага повече динамика от 1,8-литровия си предшественик със 125 к.с. при по-изгоден разход на гориво. В реални условия моторът леко разочарова с не съвсем фините си маниери на работа и на моменти тромавите си реакции при подаване на газ – последното в голяма степен се дължи на дългите предавателни числа на прецизно превключващата шестстепенна механична трансмисия, които обаче се грижат за намаляването на разхода. Под тази модификация са позиционирани атмосферни двигатели с кубатура 1,4 и 1,6 литра, а ролята на флагман в моделното семейство на Astra засега ще се изпълнява от 1,6-литровия турбоагрегат със 180 коня.
Очакванията са поне половината от клиентите да насочат интереса си към икономичните и ефективни дизелови варианти, които предлагат повече тяга и еластичност, без да бъдат лакоми за гориво. Особено интересна се очертава версията EcoFlex, която е оптимизирана за постигане на възможно най-ниска консумация.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Аксел Вирдеман
wulkan
Абе, защо наистина са толкова тежки? Тези Астри са всъщност компактни модели, а докарват на тегло като среден клас!
анонимен
sreden avtomobil,sredno ka4estvo,mnogo te6ak,i nikakvi novi motori,da6e nqmat s direktno vpruskvane! abe opel-kakvo o4akvate ot tqx,nemski ka6oni....
анонимен
има такива побъркани хорица....
Uncle Nemo
Качеството на материалите зависи от нивото на изпълнение. Cosmo при Опел е повече от прилично, все пак това не е марка от премиум сегмент. Ако нямаш личен опит с конкретен модел не се изхвърляй толкова в оценките. Наслука!
Ангел
Мястото отзад е доста го голямо от предишната астра.В различните ревюта пишат различно, което е объркващо докто не го видиш или седнаш отзад. Да тези килограми са доста за тази кола. П.п Емо освен че пишеш на латиница пишеш и с големи букви което е още по объркващо.Препоръчвам и буквар освен латиницата. Поздрави.
emo
SAMO NE MOGA DA RAZBERA KWO PLUE6 PO NOWATA KATO TAQ H ASTRA E TQSNA KATO DQDOWATA RUKAWI4KA,KA4ESTWOTO NA MATRQLITE E NA SREDNO NIWO,SAMO KOROZIQTA E POOPRAWENA
Чичо Емо.....
Не е лошо да пишеш на кирилица, пич, от тия драсканици нищо не се разбира. Освен това чети по-внимателно - написал съм, че карам настоящия Н модел, значи парите не са ми дерт. Щом съм дал 35 бона за предишната, бих дал и за тази, само че не си струва.......
emo
TI NE BI SI Q KUPIL ZA6TOTO NQMA6 DOSTATU4NOTO SREDSTWA 100% SUM SIGUREN,I Q OTHWURLQ6,PUK KOLATA IMA I PO-MO6TNI MOTORI-2.0CDTI 160 KONQ,KOQTO NADALI E TROMAW TANK
Fat Berta
Прочетох статия за новия модел и останах доста разочарован от някои неща! Астра 1.7 125 кс в ниво на оборудване Cosmo има собствено тегло ....1 586 кг!!!! Извинямайте, ама толкова тежи един модел от средния клас! Освен това мястото на задния ред седалки е направо трагично, въпреки допълнителните см в дължина спрямо предишното поколение. По отношение на моторизацията естествено нещата също не изглеждат добре - 125 кс са малко скромни за почти 1.6 тона, при това наличието на турбо дупка е очевадно. С две думи освен новите тенекиени одежди и подобреното (в някаква степен) окачване всичко останало е пълно разочарование. Тъй като в момента карам Астра Н, смятам че мнението ми е достатъчно обективно...Просто не бих си купил този следващ модел, тъй като не ми се кара тромав танк, макар и с лачени одежди:))))
Garfield
Който иска тяга 2.0 CDTI. Атмосферните бензини са за кротко и лежерно шофиране в града. Особено най-малкия.
Ангел
Онзи ден бях на ТЕСТ на тази астра и останах очарован колко лесно се кара.Конкретния модел беше с 1.6 бензинов атмосверен двигател и беше на 23км тяга липстваше т.е хич не е разбработена, но скоростите влизаха "като у дома си".
Благовест Бонев
Определено има потенциал за този сегмент, а ако има и хомологация Н1 за ДДС сериозно ще навреди на продажбите на Рено Меган :)
Батето
Ако и за шофиране е толкова добра, колкото Инсигния, браво на Опел :)
Сандо
Изглежда чувствително по-добре от предишното поколение, поне що се отнася до екстериор и интериор :)