Заклетите фенове на марката Opel могат да бъдат щастливи. На тазгодишното автомобилно изложение в Женева компанията представи студията Astra OPC Extreme с мощност от 330 к.с. Ние пък имахме шанса да шофираме сертифицирания за движение по нормалните шосета автомобил в граничен режим на пистата.
Много от феновете на Opel ще останат безмълвни, когато видят това на живо. Astra OPC Extreme, предназначена за движение по нормалната пътна мрежа, в максимална степен се доближава до състезателната Astra OPC Cup от марковия шампионат. Днес обаче ние не се намираме на някое от традиционните места, където се подвизава OPC Cup, а на тестовото трасе на Opel в Дуденхофен, където ще се срещнем лице в лице с екстремната версия на Astra, засега все още под формата на единствена студия. Множество легендарни модели на Opel, участвали в DTM, са проходили именно тук. Същото се отнася и за OPC Extreme, който, поне в акустично отношение, няма основание да се срамува от въпросните спортисти. Басовият глас на двигателя на празен ход полита самотно към дърветата в гората край Дуденхофен и създава усещане за романтика в сърцето на всеки автомобилен любител. Със своите 330 к.с. четирицилиндровият двулитров турбоагрегат на практика разполага с 50 к.с. в повече от най-мощната серийна версия на Astra.
„На външен вид OPC Extreme прилича на Арнолд Шварценегер в стегнат костюм, готов за връчването на наградите Оскар – целият в мускули, но сдържан и благороден“, отбелязва дизайнерът Борис Якоб, изпод чието перо са се появили не само Extreme с неговото характерно бойно оперение, но и спортната студия Monza, която привлече огромно внимание на изложението във Франкфурт.
Шестточковите колани са здраво притегнати, първа предавка е включена и в плътно обхваналите ме повърхности на седалката Recaro очаквам сигнала за старт. Звучният глас на двигателя на празен ход се заменя от настойчивото свистене, генерирано от турбокомпресора при пълно натоварване, на което може да завиди дори някое зловещо японско турбочудовище. Като усилвател на създадената от газовия поток звукова палитра служи изпускателен тракт от неръждаема стомана с намалено съпротивление, който насочва навън състезателните гласови интонации през четирите крайни аспухови тръби.
Карбонова диета за екстремния OPC модел
Новият OPC модел се отправя стремително и с лекота към шестнайсетте завоя на тестовия участък за изпробване на динамичните качества. Благодарение на строгата карбонова диета студията е олекнала спрямо стандартната версия със 100 килограма и сега тежи 1450 кг. „Всяка от карбоновите черупки е с десет килограма по-лека от серийните седалки“, разкрива Волфганг Стричек, шампион в DTM от 1984 година, а в днешни дни директор на отдела Performance Cars and Motorsport на Opel и в най-голяма степен отговорен за създаването на модела Extreme. Още килограми са спестени и с елиминирането на задната седалка, където екипът на Opel е интегрирал здрава защитна рамка. Управлението става с помощта на изработен от карбон и тапициран с велур спортен волан, върху който прецизно е поставен маркер на 12 часа в рали стил. Феновете на шофирането по писта може би вече си представят билета за пилотиране по Северното трасе на Нюрбургринг.
Освен задното крило, дифузора, предния сплитер, капака и корите на двигателя, стабилизиращите щанги и 19-цоловите колела, от усилени с въглеродни влакна полимери е изработена още и цялата покривна секция. Последната е с 6,7 килограма по-лека от стоманената версия с нейните 9,7 килограма тегло. С 20 килограма по-леки са новите карбонови колела в сравнение с алуминиевите. Изработените от алуминий предни калници тежат едва 800 грама всеки и спестяват по 1,6 килограма на детайл в сравнение със серийните. „Карбоновият капак на двигателя, оборудван със система за бързо освобождаване, произхожда от състезателния автомобил и тежи с пет килограма по-малко от серийния стоманен капак“, допълва Стричек.
Състезателно усещане за нормалните шосета
ESP е изключена, бутонът за активиране на OPC режим е натиснат и Extreme изостря сетивата си до краен предел. В момента, в който спортните гуми достигнат работна температура, екстремната версия на Astra реагира на командите с волана още по-прецизно дори от серийната версия, която в никакъв случай не може да бъде обвинена в липса да директност и отзивчивост.
Благодарение на регулируемата спортна ходова част с амортисьори Bilstein и пружини Eibach геометрията на окачването може да бъде индивидуално настройвана. За още по-състезателно усещане грижа има механичният самоблокиращ диференциал Drexler, който е взет назаем от състезателната версия Cup без каквито и да било промени. Точно насочване към завоя, ранно подаване на газ още във връхната точка – докато под товар гумите на другите автомобили с предно предаване започват да дават първи признаци на пробуксуване и насочват предния си мост по допирателната, Extreme следва идеалната крива на завоя без изобщо да губи сцепление. За да може цялата тази енергия да бъде озаптена със същата строга прецизност, конструкторите от Opel са заменили предните спирачки и вместо четирибутални са монтирали шестбутални апарати, увеличавайки диаметъра на диска от 355 на 370 мм.
Дори при резки промени в натоварването и с изключена ESP, Extreme не се повлиява съществено и показва изключителни качества в граничен режим с неутралното си поведение. Недозавиване или презавиване? Това са непознати изрази в речника на спортния модел, който очевидно притежава идеалната рецепта за постигане на бързи обиколки на пистата.
Малка серия за екстремист
Що се касае до времената за обиколка, то OPC Extreme вече доказа възможностите си на Северното трасе на Нюрбургринг. „Изключително съм радостен от факта, че трудът ни не е отишъл на вятъра“, отбелязва със задоволство Волфганг Стричек. С изпълнени с блясък очи допълва: „машината функционира отлично“.
Сега топката отново е при феновете на марката. „При положителна реакция от страна на публиката ще пуснем на пазара малка ограничена серия на суперспортния модел с позволение за движение по нормални пътища“, пояснява шефът на Opel Карл-Томас Нойман.
Текст: Кристиан Гебхарт
Снимки: Росен Гарголов