Пет години след слизането от поточната линия на последната Corsa OPC, Opel представя нов „хотхеч” в своята гама. Колко горещ обаче може да бъде един plug-in хибрид?
Спортните хечбек модели, полулярни като “hot hatch”, в момента са силно застрашени от изчезване. За много от автомобилните производители създаването на модел с високи динамични показатели в малкия или компактния клас е свързано с изключително високи въглеродни емисии, които на свой ред струват скъпо и пречат на снижаването на нивата на CO2 на автопарка от нови автомобили, които се следят зорко от еврочиновниците. А тъжни примери като А-класата на Mercedes и Ford Fiesta показват, че за някои марки този автомобилен клас вече не се рентира въобще…
В Opel са възприели различен подход при възраждането на класическото съкращение GSe. При него буквата „е” вече не означава „Einspritzung” или “впръскване” (на горивото), както беше в миналото, а „електрически” и дава възможност гамата на Astra да се увенчае със спортен топмодел с plug-in хибридно задижване. Системата с максимална мощност е 225 к.с. и осемстепенна автоматична трансмисия с хидравличен преобразувател е добре позната от номенклатурата на гиганта PSA, но GSe има с какво да отличи сред френските си събратя. Типичната за Opel нова линия в дизайна е допълнена с чудесни спортни седалки, ново динамично оформление на предната и задната престилка, нов дизайн на колелата и модернизирана ходова част с намален с десет милиметра клиренс. Интересен детайл в окачването са амортисьорите, чиито реакции се променят в зависимост от честотата и амплитудата на колебанията, а настройките на кормилната уредба са специално разработени за GSe. По думите на развойните инженери на Opel, основната цел при новата версия е била постигането на емоционално, но екологично отговорно удоволствие от шофирането.
Удоволствието от шофирането обаче е крайно субективно нещо – особено когато става дума за представи и усещания. Ако очаквате компактен спортист от старата школа, вероятно ще бъдете разочаровани. Въпреки че управлението демонстрира прецизна работа по изпълнените със завои отсечки по хълмовете на Андалусия, а поведението на пътя се отличава с приятна неутралност и надеждно сцепление благодарение на добрите настройки на окачването и електрониката, в него няма нищо наистина „горещо” и вълнуващо. Структурата на каросерията е стабилна, а страничните колебания на тежащия 1,7 тона автомобил по завоите са минимални, но управлението дава твърде пестелива обратна информация за контакта с пътя – нещо, което със сигурност се дължи и на гумите Michelin Primacy 4 с ниско съпротивление при търкаляне, които определено не са върха на сцеплението при по-амбициозен стил на шофиране.
Гумите са за смяна
Така че първото нещо след покупката на GSe трябва да бъде посещението при най-близкия магазин за гуми. За съжаление там няма да могат да помогнат по отношение на трансмисията, която определено се нуждае от доста по-бодър алгоритъм за смяна на предавките. Като цяло се забелязва известен дисонанс между работата на ходовата част и трансмисията – докато първата отговаря отлично на декларираните от Opel динамични амбиции, PHEV системата набляга основно на екологичната сдържаност. Изобилие от тяга може да се очаква само в спортен режим, когато двата двигателя работят едновременно и с пълна пара, но динамиката и бързината на реакциите намаляват паралелно с изтощаването на акумулаторната батерия. Но най-големият препъни камък за динамиката на пътя си остава трансмисията, която е лишена и от истински директен контрол от страна на водача.
Всъщност той може да премине на по-ниска предавка преди завоя с лостчето на волана, но това въобще не пречи на самостоятелните действия на трансмисията, която често започва да превключва нагоре в средата на завоя и така осуетява всякакви опити за чевръсто излизане от него. Следва нервно превключване нагоре-надолу и бърз край на удоволствието от динамичния стил на шофиране.
От друга страна, в нормален режим на движение предавателната кутия работи плавно, хармонично и без излишен шум. Седалките с отлична странична опора са много добро допълнение към интериора, в който подобно на останалите версии на Astra, много от функциите все още се управляват посредством физически бутони и регулатори – още един застрашен от изчезване вид.
Teкст: Карл Новак