Представителят на Opel в малкия клас се държи като много по-голям автомобил
За своите 32 години Corsa преживя различни стилистични трансформации, търсейки вкуса на своето време. Ако линиите на създадената от Ерхард Шнел Corsa A се събираха в остри ъгли със спортни очертания и дори заимствани от състезателните автомобили врязани уширения на калниците подчертаваха този дух, наследникът й Corsa B не само се подчини на поривите на 90-те за по-плавни форми, но и залитна силно към женската част от населението. С Corsa C Opel потърси по-неутрална визия, а последвалата я D запази пропорциите й, но стана по-изразителна. И ето, пред нас е новата Corsa E, която трябва да отговори на порива на времето си и да продължи популярността на модела, реализиран вече в 12,5 милиона броя. Няма как да не откриеш в силуета на автомобила чертите на предшественика, от който новият модел е наследил базовата си архитектура. Инженерите на Opel очевидно са получили задачата да намалят до минимум необходимите разходи за преоборудване на поточните линии и да се придържат към вече утвърдени производствени схеми, но е безспорно, че са направили максимално възможното, за да създадат икономически ефективен, но и много по-добър автомобил. Ако ще си служим със стандартното определение за автомобилна платформа, включващо и ходовата част, трябва да приемем факта, че новата Corsa не използва платформата на предшественика, но ако искаме да сме обективни, ще отбележим, че базовата й конструкция е запазена. Новата стилистика е възприела нещо от облика на Adam, но екипът на Марк Адамс определено е успял да придаде достатъчна самостойност на модела. Corsa със сигурност притежава необходимия за един автомобил от този сегмент чар с насочените си като за целувка устни и големите си изразителни очи, както и със сексапилните си задни части. Това създание обаче все пак е автомобил – и тъкмо с автомобилните си качества далеч превъзхожда своя предшественик.
Тих мотор и комфортно поведение
Тестовият автомобил е малко странна комбинация от динамичните форми на купе и практичността на дизеловия мотор. Силуетът на покрива може и е вълнуващ, но това си има цена – със сигурност качването на задните седалки и обзорът назад не са сред силните качества на този модел. Ако не се фокусираме дълго върху тях, а потеглим, може би известно време ще си задаваме въпроса какъв двигател има под предния капак. Дизеловата машина звучи доста по-приглушено от очакваното, а инженерите наистина са свършили отлична работа по намаляването на генерирания от изцяло преработения двигател шум – във всички оборотни режими той е много по-тих от предшественика си. Изпитваният автомобил е с мощност от 95 к.с., но изборът включва и версия със 75 к.с. – и в двата случая с петстепенна трансмисия. Има възможност по-мощната версия на мотора да се поръча с шестстепенна предавателна кутия, която в България парадоксално е и по-евтина. Странен е също фактът, че според спецификациите на производителя оборудваният с шестстепенна трансмисия вариант има по-висок разход, по-бавно ускорение до 100 км/ч и по-ниска максимална скорост…
Може би това се обяснява с избора на предавателни числа на петстепенната трансмисия – на практика нашата дизелова Corsa с 95 к.с. рядко се нуждае от шеста предавка. Петата е достатъчно дълга за да осигури тишина в автомобила и при магистрална скорост (в Германия) от 180 км/ч, за което принос има не само двигателят, и но и новата конструкция на ходовата част. И още нещо, за което инженерите могат да бъдат похвалени – въпреки че мощността от 95 к.с. на хартия изглежда доста скромна, а въртящият момент от 190 Нм не обещава спонтанни приливи на мощ, на практика двигателят осигурява приятно придвижване и динамика, която в никакъв случай не може да бъде окачествена като слаба и е предостатъчна в градския трафик. Ако шофирането е по-смирено, истинската награда идва на бензиностанцията – вярно е, че изписваният от производителя комбиниран разход от 3,3 литра едва ли може да бъде постигнат в каквито и да било условия, но е вярно и че при икономично шофиране в продължение на много километри може да се поддържа средно ниво от 4,0 литра на 100 км (разходът в теста бе 5,2 л/100 км, но той включва и движение с висока скорост). Фактите определено опровергават мита, че в малките автомобили дизелът няма бъдеще. Не толкова категорично стоят нещата с инфо-развлекателната система Intellilink с централен монитор, която служи като радио и може да възпроизвежда приложения на смартфона, като например навигация. Тя обаче повече ще се хареса на младите хора, докато по-възрастните могат да си поръчат и конвенционален радиоприемник.
Отлично качество и солидно изработен интериор
Самият интериор е чисто изработен, с качествени материали и заедно с управлението на функциите е на нивото на по-големите модели на марката. Голямото предимство на малкия Opel пред конкуренцията е арсеналът от системи за асистенция, по-голямата част от които черпят информация от интегрираната във вътрешното огледало предна камера. Сред тях са системите за предупреждение при опасност от удар отпред и за непреднамерено напускане на лентата, както и за разпознаване на пътните знаци. Към това се добавят и други полезни функции, като асистент за паркиране и предупреждение за наличие на автомобил в мъртвата зона. Всичко това работи чисто и безупречно и е още една причина пътниците да се чувстват като в по-голям автомобил.
Последното е валидно в максимална степен и за ходовата част. С напълно нова конструкция, в теста окачването радва с чудесна работа и способности за изглаждане на неравностите, което е особено важно за нашите пътища, усещането на кормилното управление е приятно и осигурява сигурно поддържане на зададената траектория. Разбира се, малката Corsa не може да се мери с комфорта на голямата Insignia, но все пак в настройките и геометрията инженерите са постигнали почти перфектен баланс между нужното за комфорт и за динамика. Единствено при теста с максимално натоварване (475 кг) Corsa си позволява някои недостатъци при преминаване през по-големи неравности.
ОЦЕНКА
Каросерия
+ Солидна изработка, много простор за пътниците на първия ред седалки, компактния външни размери
– Ограничен обзор от мястото на водача, което затруднява маневрирането в тесни пространства, високо собствено тегло, малко място на втория ред седалки, сравнително малък багажник
Комфорт
+ Отлични седалки отпред, приятен комфорт на возене, ниско ниво на шумовете в купето
– Неудобни задни седалки
Двигател/силово предаване
+ Култивиран и икономичен дизелов двигател, добре настроена трансмисия,
– Липсва шеста предавка
Поведение на пътя
+ Сигурно пътно поведение, множество асистиращи системи, добри спирачки
– Тромава водимост
Разходи
+ Разумна цена
Текст: Георги Колев, Хайнрих Лингнер
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт