Среща с първата рожба на съюза между Opel и PSA
Всъщност за марката Opel моделът Crossland X е нещо много повече от модерен градски кросоувър. Защото това е първият автомобил, при който германската компания заимства технологии, създадени от новите й френски собственици. И е напълно естествено на този продукт да се гледа с особено голям интерес.
Френска техника, опакована в типичен за Opel дизайн
На пръв поглед фактът, че Crossland X е практически стопроцентов технологичен близнак на Peugeot 2008, остава напълно скрит за окото. Което всъщност само по себе си е достатъчно впечатляващо постижение - реални прилики между двата автомобила могат да бъдат открити единствено по отношение на пропорциите на каросерията, оттам насетне Crossland X демонстрира твърде интересна комбинация от стилистични похвати, които познаваме от новото издание на Astra с някои решения, характерни за симпатичния мъник Adam. Външно автомобилът определено успява да грабне публиката, което обективно погледнато вече е гарант за пазарен успех в сегмента на малките кросоувъри.
Впечатляващо функционален
Отвътре видимите сходства с Peugeot се ограничават до управлението на инфо-развлекателната система и наличието на излизащ от арматурното табло Head-up дисплей - всички останали елементи са направени по характерния за актуалните модели на Opel начин. Именно благодарение на своя френски събрат обаче интериорът на Crossland X може да се похвали с две сериозни преимущества спрямо голяма част от конкуренцията - първото от тях е функционалност като при представител на вановете, а второто касае впечатляващия обхват на инфо-развлекателните функции, включващ дори възможност за индукционно зареждане на смартфон. "Мебелировката" в салона е проектирана по начин, типична за вановете - което е изключително уместно решение предвид обстоятелството, че Crossland X се явява формален наследник на Meriva. Задните седалки се регулират в хоризонтална посока с до 15 см, като по този начин товарният обем варира между 410 и 520 литра, а облегалките могат да се настройват по наклон. При сгъване на въпросните места се освобождава пространство с обем 1255 литра. Мястото на втория ред също е впечатляващо за модел с дължина 4,21 метра.
По отношение на настройката на ходовата част Opel са получили свободата да заложат на традиционните за марката приоритети, поради което за наша радост окачването се усеща доста по-стегнато, отколкото при 2008, въпреки че склонността към поклащане на каросерията се забелязва и при Crossland X. Автомобилът вози приятно и по зле поддържани пътища, а пътното поведение предразполага повече към спокойно, отколкото към спортно шофиране.
1,2-литровият трицилиндров бензинов турбомотор има френски произход и със своите 110 конски сили и 205 нютонметра осигурява приличен темперамент, съчетан с умерен среден разход на гориво около шест на сто. По отношение на трансмисията се предлага избор между петстепенна механична предавателна кутия с неособено прецизен ход на лоста и плавно работещ шестстепенен автоматик с хидравличен преобразувател на въртящия момент, като личната препоръка на автора на настоящия материал е насочен към второто от двете предложения. Същият мотор е наличен и в по-мощно изпълнение със 130 конски сили, което обаче към момента не може да бъде комбинирано с автоматик. Икономичният дизел е с обем 1,6 литра и има мощност 120 к.с.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Въпреки че техниката му е заимствана от неговия френски събрат Peugeot 2008, Crossland X се представя като типичен Opel - с прагматичен и функционален интериор, богати инфо-развлекателни възможности и разумна цена. Благодарение на сполучливия си SUV дизайн, автомобилът с положителност ще се приеме значително по-радушно от публиката, отколкото неговия предшественик Meriva.
Текст: Божан Бошнаков