Първи впечатления от версията 1.6 CDTI с двойно предаване
Не е необходимо да се ровите дълбоко в дебрите на историята, за да откриете, че далеч не всяка ключова стъпка в еволюцията е плод на драматични промени. Ако оставим настрана теорията за количествените натрупвания и последващите ги качествени изменения и се вгледаме в практиката на живия живот, ще открием, че много често големите разлики се дължат на комбинация от множество малки детайли, а нерядко смяната на един елемент от мозайката е в състояние да промени напълно цялостната картина. Добре го е казал и виртуозът на късия разказ Мопасан–всичко в живота е въпрос на нюанси…
От друга страна, индустрията като цяло и автомобилната в частност непрестанно бълва пълноводен поток от всевъзможни модификации, обновления и фейслифти на своята продукция, ползващинеизменно удобната разтегливост на прилагателното „ново” дори когато иматчисто козметичен характер. В доста голяма част от случаите нововъведенията са твърде скромни, за да заслужават специално внимание, но и тук съществуват изключения от правилото.
Opel Mokka Х е типичен пример в тази насока, защото сборният ефект от промените при новия модел на Opel определено надхвърля сумата на съставните елементи, а Х-факторът, който отличава новото издание от предшественика му, далеч не се изчерпва с индекса в името. Това става ясно още щом видите физиономията с бляскавия поглед на допълнително предлаганата адаптивна система на предните LED светлини. Чрез внимателни промени в контурите на предната решетка и формите на бронята дизайнерите на Opel са успели да постигнат ефект на зрялост, който отличава Mokka Х от неговия предшественик приблизително по начина, по който младият мъж се различава от юношата, а останалите промени в стилистиката на каросерията засилват допълнително това впечатление без да разрушават ни най-малко приемствеността между поколенията. Всъщност с пълно право, защото Opel Mokka X вече се доказа като един от най-силните козове в продуктовата офанзива на Opel и е силно оръжие на марката в един от най-перспективните и печеливши пазарни сегменти, където заоблените форми на каросерията очевидно допадат на потенциалните клиенти въпреки трудната визуална преценка на габаритите при паркиране. Но с оглед на пълната гама електронни системи за подпомагане на водача при новия модел, контролът на дистанцията при маневри в тесни пространства не е никакъв проблем.
Интериорот класа
Значително по-сериозни са промените в интериора на компактния кросоувър. Тук ергономичната концепция с множество бутони на арматурното табло при предходния модел е заменена с най-новото, с което в Рюселсхайм разполагат в момента – елементите от кокпита на европейската кола на годината Astra. Целият комплекс от контролни прибори, управление на функциите и инфоразвлекателна система есъсредоточен максимално удобно около сензорния екран (с диагонал най-малко седем инча)на централната конзола, а цялостното впечатление за качество на материалите и изпълнението най-малкото се изравнява с това при моделите в компактния клас – особено когато на борда са ергономичните седалки с AGR сертификат. Споменатата вече модерна електроника със сериозен принос към активната безопасност на пътя се допълва и от познатата от Astra системазасигурност и мобилниуслуги в реалновремеOnStar, която включва и бордова WLAN мрежа за достъп до мобилен интернет с високоскоростна връзка от четвърто поколение и възможност за едновременна работа на до седем устройства. По този начин развлечението на всички в купето изглежда гарантирано дори в традиционно сложните условия на семейни пътешествия на дълги разстояния.
Много добър избор именно за приключения от този род е комбинацията от мощния 1,6-литров турбодизелов агрегат със 136 к.с. и системата за двойно предаване на тестовия автомобил. Двигателят хармонира отлично с шестстепенната механична предавателна кутия и съчетава ниския разход на гориво (средни стойности около пет литра са напълно реалистични) с много прилична динамика. Без да претендира за спортни постижения, тежащият тон и половина компактен SUV генерира впечатляващ максимум на въртящия момент от 320 Нм още при 2000 оборота, а дуетът от прецизното управление и типичното за марката стегнато, но не и твърдо окачване прави прекараното зад волана време много по-приятно и забавно.
Текст: Мирослав Николов
Снимки: Opel