Новият Opel Zafira Tourer вняся оживление и разбърква енергично колодата карти в класа на компактните ванове. При това превъзходството му над утвърдени играчи като VW Touran и Ford Grand C-Max не се ограничава само до дължината на каросерията и високото ниво на вътрешното оборудване. Главният му коз е претенцията да скъса окончателно с предразсъдъка, че ванове се купуват само от хора, които вече са превърнали любимата жена в съпруга...
Съдейки по артистичния подход в изпълнението на задълженията им в последно време, продуктовите стратези в Opel изглежда се радват на завидна свобода. При смяната на поколенията класическото компактно комби на Astra например внезапно се окичи с названието Sports Tourer и започна да побира повече от по-големия си колега в гамата на Insignia. Динамичната Astra GTC на свой ред се радва на технологично най-съвършеното спортно предно окачване от години, но и пък е принудена да носи бремето на неприятното свръхтегло, което привлече вниманието още при премиерата на хечбека. Сега идва ред на некоронованата кралица на сгъваемите седалки Zafira, която вместо да замине на заслужена почивка, получава компания в лицето на версията Tourer, призвана да внесе нотки на лукс и престиж в битовото ежедневие на семейните ванове.
Едно бързо сравнение
За целта дължината на каросерията е увеличена до почти 4,70 метра, което не ни допада толкова, колкото цената на новия модел – участващият в теста екземпляр с двулитров турбодизел със 130 к.с., оборудване Edition, окачване с адаптивни амортисьори и одобрена от AGR седалка на водача възлиза на доста приличните 49 660 лева. Едновременно с това обаче, Opel са въвели нова тактика по отношение на седалките – версията Tourer се предлага серийно със седем места само в изпълненията Sport и Innovation – във всички други варианти последният ред изисква допълнителна инвестиция от собственика.
По това новият Opel си прилича с VW Touran, който участва в това сравнение с версиятас с 2.0 TDI със 140 к.с., пакет оборудване Highline-Paket, адаптивно окачване и 17-цолови колела на цена 57 760 лева. Успешно представящият се на пазара модел на VW има зад гърба си две фази на обновяване, но малко мудната работа на навигационната система и доста краткият списък от електронни системи за безопасност и подпомагане на водача издават деветгодишния му стаж в гамата на Volkswagen. Допълнително се предлагат само система за паркиране и такава за поддържане на лентата за движение, но те не присъстват в тестовия автомобил.
Усмихнатото изражение върху физиономията на Ford Grand C-Мax не е случайно – на цена от 46 750 лева той осигурява не само много добро ниво на оборудване Titanium и 17-цолови колела, но и две плъзгащи се врати, каквито конкурентите му въобще нямат в арсенала си. Но докато Ford предлагат само камера за наблюдение на мъртвия ъгъл в листата с допълнително оборудване на Grand C-Мax, Zafira Tourer може да бъде въоръжена по желание с устройство за разпознаване на пътните знаци, система за контрол на дистанцията с предупреждение за възможен сблъсък с движещия се отпред автомобил (перфекна за градски условия) и предлага най-добрите ксенонови светлини в своя клас. Може да се добави дори вграден багажник за велосипеди в задната част. За сметка на това диапазонът на действие на (срещу доплащане) система за следене на мъртвия ъгъл при новия Tourer е ограничен до 140 км/ч.
Как се чувства водача
Така стигаме до коронната дисциплина при вановете – ефективността на оползотворяване на вътрешното пространство. Предимството на модела на Opel по отношение на дължината (той превъзхожда съперниците си с 14, респ. с 26 сантиметра) дава своето отражение – специално на предните седалки усещането е доста по-просторно от това в Touran. При него формите на арматурното табло не притесняват водача, обслужването на функциите е просто и леко, а позицията на седене - прилична. В Zafira широката и висока централна конзола отнема доста място, но след кратък период на привикване човек започва да се чувства удобно и тук. Графиката на показанията на бордовия дисплей биха могли да се осъвременят чувствително, но това не е толкова важно, колкото превъзходните като комфорт и възможности за регулиране предни седалки, сертифицирани от независимата германска ортопедична организация AGR (Aktion Gesunder Rücken). В тази връзка един съвет към дамите – проверете внимателно формуляра за поръчка, тъй като здравословните за гърба седалки могат да се поръчат и отделно...
Пътуващите в модела на Ford също нямат причини да се опасяват от проблеми с гърба – серийните седалки на Grand C-Max са почти толкова удобни, колкото и комфортните тапицерии в Touran. Aрматурното табло тук обаче е твърде обширно и малко прилича на претрупано бюро в офиса. Множеството (отчасти ненадписани) бутони на централната конзола създават известно объркване, а централният дисплей е доста малък. За сметка на това броя на удобните отделения и поставки за вещи би могъл да се увеличи. Най-многобройните възможности в тази насока дава моделът на Opel, но тези в Touran са най-големи по размер – единствено в облицовките на предните врати на модела на VW се побират 1,5-литрови бутилки.
За пътниците и багажа
Какво става на втората редица? По принцип плъзгащите се врати на модела на Ford следва да предложат немалко предимства, но на практика това не е точно така. Освен това, задните седалки на Grand C-Max са по-неудобни на дълги разстояния от малко тесничките три отделни кресла в Touran. Най-удобни в Zafira безспорно са двете външни места на втория ред, а срещу доплащане за Lounge пакета те могат да достигнат сравним с този в луксозна стреч-лимузина комфорт чрез трансформация на средното място в голям подлакътник и изместването на седалките с пет сантиметра навътре в купето. Освен това дългият Opel осигурява и най-голямото в това сравнение пространство за краката.
По отношение на гъвкавите възможности за промяна на обемите в интериора възрастта на Touran започва да се усеща. Неговите единични седалки позволяват бързо сгъване и изправяне, но механизмът за фиксирането им е доста остарял и отнема ценно пространство. При нужда средното задно място на Grand C-Max може да се сгъне под дясното, освобождавайки обширен проход за дълги предмети, който ще зарадва домашните майстори и почитателите на зимните спортове.
Най-накрая сме на пътя
В крайна сметка товарно пространство с равен под може да се постигне само в Zafira Tourer, чиято полезна товароносимост от 586 килограма почти се изравнява с тази на модела на VW. Титлата „тежковоз” в това сравнение обаче отива при Grand C-Max, чийто полезен товар от 632 килограма е изумително съчетан с най-голямото удоволствие на пътя сред конкурентите. Двулитровият му четирицилиндров агрегат е образец за модерен дизел – тиха, равномерна работа, мощ и нисък разход на гориво. В съчетание с добре подбраните предавателни числа на прецизно и леко превключващата шестстепенна механична трансмисия, ванът на Ford ускорява най-бързо от 0 до 100 км/ч, класира се в челото по отношение на еластичността и консумира само 5 л/100 км при сдържан стил на шофиране на тестовата отсечка на ams. Разполагащият със 140 к.с. 2.0 TDI на Touran си позволява 0,3 л/100 км повече на същото трасе, а в гласа му липсва хармоничното звучене на Grand C-Max. Най-шумно е ръмженето на дизеловия 2.0 CDTi, натоварен със задачата да задвижва тежичката Zafira. Нейната настроена с дълги предавки трансмисия безспорно осигурява ниски показатели на разхода и емисиите на CO2 на лабораторния стенд, но няма предимства в реални условия на пътя и влияе зле на еластичността.
За сметка на това моделът на Opel печели в раздела за комфорт на возене. Адаптивното му окачване поема най-добре с дългите вълнообразни неравности по платното, докато с резките сътресения като преминаването през капаци на канализационни шахти например по-успешно се справя ходовата част Touran, която също разполага с адаптивни амортисьори. В сравнение с конкурентите си моделът на Ford не вози толкова изискано и успява да погълне по-малко сътресения от неравностите. Тези, които се насочат към него, ще се радват на най-динамичния представител на този клас – истински спортист в одежди на семеен ван с приятно работещ, темпераментен дизелов двигател, достатъчно голямо багажно пространство и прилична базова цена. Слабите му страни са неефективното оползотворяване на вътрешното пространство и семплите материали в интериора.
В това отношение Touran превъзхожда Grand C-Max също както и в дисциплините за вътрешен обем и комфорт. Моделът на VW вече не е на съвременно равнище в областта на електронните системи за сигурност и в някои отделни детайли. Което не му пречи да е доста скъп.
Много просторната, гъвкава и удобна отвътре Zafira Tourer спечелва решителните за победата точки именно със своето изключително модерно оборудване за безопасност и с изгодната си цена, която в крайна сметка помага на модела на Opel да изпревари с малко ветерана от Волфсбург. По-сериозна преднина би била възможна само при наличие на по-убедителен дизелов двигател.
Teкст: Дани Хайне
По-практични ли са по принцип плъзгащите се врати?
Големите предимства на страничните плъзгащи се врати са добре известни – при достатъчни размери те осигуряват широк отвор за достъп до купето, движат се леко и не се нуждаят от допълнително пространство за отваряне. В случая на Ford Grand C-Max предимствата им пред конвенционалното решение не са толкова впечатляващи.
От една страна при отваряне вратите излизат доста извън каросерията (на 25 сантиметра), а от друга светлият отвор не може да се нарече грандиозен. Да не говорим, че затварянето им от пътниците на втория ред седалки изисква доста здрави мускули, с каквито преди всичко децата рядко могат да се похвалят. При нормалните врати това им се удава доста по-леко.
Оценка
1. Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex Edition - 485 точки
Впечатляващата гъвкавост на обемите в интериора, много доброто ниво на комфорт и богатото оборудване за безопасност (отчасти предлагано срещу допълнително заплащане) на Zafira Tourer успяват да спечелят първото място за новия модел на Opel. Малката преднина пред втория в това сравнение се дължи главно на ръмжащия дизелов двигател и трърде дългите предавки на трансмисията.
2. VW Touran 2.0 TDI Highline - 482 точки
Относително скъпият Touran изпуска за малко победата в сравнението, макар че технологично вече не е в първа младост. Оползотворяването на вътрешното пространство и качеството на изпълнението при него обаче все още са много впечатляващи, а моделът на VW изпреварва по-младите си конкуренти и по отношение на работата на окачването, задвижването и поведението си на пътя.
3. Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium Edition - 474 точки
Никой не се държи толкова леко и пъргаво на пътя като Grand C-Max. Ако търсите именно тези качества в бъдещия си ван, можете да се насочите към предложението на Ford, като преди това снижите леко изискванията си по отношение на простора в купето и качеството на изпълнението. За сметка на това ще се радвате на най-добрия дизелов мотор в това сравнение.
Технически данни
1. Opel Zafira Tourer 2.0 CDTi Ecoflex Edition - 485 точки | 2. VW Touran 2.0 TDI Highline - 482 точки | 3. Ford Grand C-Max 2.0 TDCi Titanium Edition - 474 точки | |
---|---|---|---|
Работен обем | --- | --- | --- |
Мощност | 130 к.с. при 4000 об./мин | 140 к.с. при 4200 об./мин | 140 к.с. при 4200 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- | --- | --- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
11,1 с | 10,3 с | 10,2 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
36 м | 37 м | 36 м |
Максимална скорост | 193 км/ч | 201 км/ч | 200 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
7,6 л | 7,4 л | 7,5 л |
Базова цена | 46 940 лева | 55 252 лева | 46 750 лева |
Анонимен
Zafirata е като самолет!
yuli
opel zafira mnogo dobar avtomobil BRAVO