В брой 8 от 1970 г. auto motor und sport сравнява Mercedes 300 SEL 3.5 с Opel Diplomat V8. Настанете се удобно, време е за поредна порция пътуване във времето...
Те са един до друг на старта, но въпросът не е кой е по-бърз. Никой не махва с кариран флаг, никой няма да получи венец за победата. Защото състезанието Формула V8 се провежда на пазара. Това е надпревара за престиж: престиж за купувачите, престиж за производителите. Количеството на продадените бройки е все още малко. Обаче един 300 SEL 3.5 струва колкото шест автомобила Volkswagen.
Дуел между два луксозни V8 седана.
Дали сме в началото на нова ера в престижния клас? Daimler-Benz изглежда е убеден в това, а Opel също е инвестирал повече усилия в Diplomat, отколкото във всеки друг автомобил от Рюселсхайм. Тук нещата не могат да се случат като в САЩ, където почти всяка домакиня ходи по магазините с голям V 8. Но, ако търсите представителност, в бъдеще ще трябва да се появявате с осемцилиндров автомобил.
Предимствата на V8 мотора
Особеното реноме на осемте цилиндъра е прастаро — доколкото нещо може да бъде прастаро в кратката история на автомобила. Още в първите десетилетия на автомобилите стана ясно, че рязкото движение на буталата е по-малък проблем, много по-голям е броят на цилиндрите – броят на цилиндрите стана това, което преди беше броят на конете, впрегнати в каретата.
Opel Diplomat развива над 200 км/ч.
Дванадесетте и шестнадесетте цилиндъра не се наложиха, защото техническото усилие при тях не е в разумно съотношение с резултата. Осемцилиндровият двигател е в състояние да доведе до забележимо увеличение на гладкостта на работа в сравнение с шестцилиндровия мотор, а поради размерите на цилиндъра има смисъл работните обеми над 3 литра да се разпределят между осем цилиндъра. Днес дванадесетте цилиндъра се предлагат само в автомобили, при които съображенията за цена на конструирането не играят роля - като Ferrari и Lamborghini.
V-образната форма надделя, защото направи двигателя по-компактен, но приблизително със същата дължина като шестцилиндров редови двигател и следователно можеше да се монтира в същата кола като опция. Най-благоприятният V-ъгъл за осемцилиндровите двигатели е 90 градуса. С този ъгъл двигателите V8 са дори по-ниски от редовите шестцилиндрови двигатели и позволяват съответно по-плоски предни капаци. Всмукателните колектори могат лесно да се настанят между двата реда цилиндри. Технически всичко говори в полза на формулата V8. Най-много да го надмине ванкеловият двигател с четири ротора. Но това е в бъдещето.
През 1970 г. в брой 8 на списание auto motor und sport е публикувано сравнение между Mercedes 300 SEL 3,5 и Opel Diplomat V8. Автор е Райнхард Зайферт.
Постиженията: Mercedes развива по-високи обороти, Opel има по-голям работен обем
Дали състезанието за престиж е състезание за постижения? На този въпрос може да се отговори отрицателно: и двата автомобила достигат над 200 км/ч, и двата ускоряват от 0 до 100 км/ч за около 10 секунди. Възможността единият да надмине другия, като покаже изпускателните тръби, е малка. И двата автомобила могат да се карат "по-бързо от трафика", те са подготвени за всяка ситуация, що се касае ускорението и способността да се изкачват. Те предлагат максимален резерв от мощност, който може да се използва при уличното движение. Сравнението на постиженията е интересно, защото Mercedes постига по-висок пик с по-малко номинални к.с. (200), Diplomat-ът, въпреки номиналните 230 к.с., не ускорява по-добре от Mercedes. Но измерените стойности на двата тестови автомобила не са обвързващи за всеки сериен автомобил, на практика можете да очаквате приблизително същото представяне.
Арматурното табло на Opel Diplomat.
Ако има нещо за сравнение тук, това не са постиженията, а характерът на двата двигателя. 5,4-литровият V8 на Opel идва от Chevrolet и е типичен американски двигател с голям обем с карбуратор и централен разпределителен вал. Силата си той взима от работния обем, постига максимален въртящ момент от 43,5 mkg при 3000 об./мин и максимална мощност при 4700 об./мин. От друга страна 3,5-литровият V8 от Daimler-Benz, , е високопроизводителен двигател от европейската школа с електронно впръскване на гориво и по един разпределителен вал за всеки ред цилиндри. Той е предназначен за високи скорости. Тъй като въртящият момент зависи основно от работния обем, той може да предложи само 29,25 mkg, които се достигат едва при 4000 об/мин. Номиналните обороти са 5800 об./мин, а максималните – 6500 об./мин.
Над 6000 об./мин
Американците изобщо не посочват максимални обороти – това не ги интересува. С по-малък работен обем (3,5 литра е малък работен обем за осемцилиндров двигател) мощността може да се постигне само чрез оборотите на двигателя. Mercedes V8 доказва това по впечатляващ начин, когато го карате с ръчна скоростна кутия. Тогава той се изявява като мощен двигател със спортен темперамент във всеки диапазон на оборотите на двигателя. Скоростите могат лесно да се „удължат” до над 6000 оборота в минута, двигателят набира обороти лесно и без вибрации.
Моля, заповявайте: Mercedes предлага високо ниво на комфорт при дълги пътувания.
Дали тези добродетели са на правилното място в един представителен луксозен автомобил? Това е въпросът, защото в този ценови клас автоматикът се приема почти за даденост. При автоматично шофиране обаче човек обикновено е на най-високата възможна предавка и използването на високите обороти е рядкост. Двигателите, които развиват висок въртящ момент дори в по-ниския диапазон на оборотите, са най-подходящи за комбиниране с автоматична скоростна кутия.
V8 моторът на Opel е по-евтин и по-примитивен от двигателя на Mercedes. Въпреки това при сравнение той се представя в по-добра светлина заради по-големия си работен обем. Почти не можете да го чуете, но можете да усетите превъзходния му запас от мощност всеки път, когато настъпите газта. В комбинация с автоматичната скоростна кутия на Opel, той предлага оптимален лукс на шофиране: забелязвате превключването само ако слушате много внимателно, а намесата със скоростния лост е необходима само ако искате да предотвратите превключване на по-висока предавка при стръмни наклони нагоре и надолу.
Автоматикът на Mercedes не бърза
При Mercedes не само двигателят, но и автоматикът се държи съвсем различно: превключва предавките по-често и по-осезаемо, чуват се разликите в оборотите и мощността често е напълно достъпна само когато автоматикът е превключил надолу. Процесът на превключване отнемат повече време и, докато при Opel ненужното превключване не пречи, то при Mercedes се опитвате да го избегнете, доколкото е възможно, като включите съответната позиция на скоростния лост, така че трябва да се грижите повече за това какво правят двигателят и трансмисията.
V8 моторът на Opel Diplomat.
По-малкият работен обем на двигателя е отчасти отговорен за този донякъде неспокоен стил на шофиране, но поне в същата степен отговорна за това е и автоматичната скоростна кутия. Четиристепенният автоматик без преобразувател на въртящия момент от Mercedes е очевидно отстъпва на тристепенен автоматик с преобразувател на въртящия момент от Opel. Тя компенсира преминаването от една предавка към друга не така плавно, превключва по-често, по-рязко и по-бавно. Бързата реакция на автоматичната трансмисия на Opel към движенията на скоростния лост е удивителна: дори смяната напред – назад (и обратно) се извършва за части от секундата и без каквито и да било смущаващи сътресения. Обратно на това автоматикът на Mercedes не бърза: Ако излезете на заден ход от алеята и трябва да превключите към движение напред, тогава може да има неудобни паузи в изчакване, когато трафикът наближава, докато автоматикът не достигне предния позиция със силен звук.
В дългосрочен план Daimler-Benz ще бъде принуден да представи по-модерен автоматик с преобразувател на въртящия момент. Честта на фирмата вероятно не позволява той да бъдат купени от General Motors (GM е готов да ги достави на всеки, който има интерес). Може би Daimler-Benz също разработва автоматична система, която е дори по-добра от тази на Opel. Трябва да се оставите да бъдете изненадани.
Комфорт: разлика в класата
Луксозното шофиране донесе на Diplomat допълнителни точки в сравнителното шофиране. Но автомобилите не са съставени само от двигатели и трансмисии. Това е особено очевидно, когато за първи път тестването не се извършва зад волана, а на задната седалка. Тогава се освобождавате от всички притеснения за превключване и ускоряване и просто искате да ви е удобно. 300 SEL е, както показва буквата "L", удължен автомобил, чиито допълнителни сантиметри между колелата са от полза само за пространството на задните седалки. Така че имате много място като пътник отзад. Но това не е всичко: имате и много истински комфорт при шофиране. На задните седалки става особено ясно как работи окачването на автомобила, защото тук седите недалеч от задната ос и сте пó-изложени на движението на автомобила, отколкото пътниците на предните седалки, които са разположени приблизително по средата между двете оси.
Кокпитът на Mercedes 300 SEL 3.5.
Това, което Mercedes предлага като комфорт на возене, Opel не може да го постигне - той е с една класа по-надолу. При бавно и бързо шофиране усещате повече малките и големи неравности - както в града, така и по селските пътища и магистралите. Не може да се каже, че човек се клати и блъска по неквалифициран начин, но Opel все още е далеч от перфектния комфорт на окачването на Mercedes. Този комфорт не трябва да се бърка с мекотата, защото въздушното окачване на 300 SEL в никакъв случай не е меко, а по-скоро твърдо. Но начинът, по който поглъща дискомфорта от всяка неравност, дори най-малките вълни или напречни въздействия, е трудно да бъде надминат. Всъщност може да има само една кола с още по-добро окачване: 600, която има същата система на окачване, но предлага още по-голямо разстояние между колелата и по-голямо тегло.
Със задния мост DeDion на Diplomat по-големите неравности на пътя се усещат като удар, а дори и малките се усещат ясно. Мостът на Opel не понася добре бързата последователност от неравности, докато окачването на Mercedes почти не се впечатлява от нея. Задното окачване на Opel също така дрънчи по-забележимо, така че никога да нямате съмнения относно състоянието на пътните настилки.
V8 агрегатът на Mercedes тегли с максимален въртящ момент от 29,25 кгм.
Разликите в характеристиките на шофиране са по-незначителни. Opel със своя твърд заден мост предлага добри условия за безопасно шофиране, поведението му в завой е добродушно и не изисква блестящи шофьорски умения дори на предела. Той върви добре направо, дори и при висока скорост, сцеплението на неравни пътища е по-добро от предишния модел с ресорно окачване въпреки леката склонност към разклащане на задния мост.
Mercedes изисква малко повече привикване, защото сервоуправлението работи по-директно: трябва да сте подготвени за пестеливи отклонения на волана, но също така държите колата много добре в ръцете си. Поведението в завой е от недозавиване до неутрално, а, когато ускорявате, можете – както при Opel – да постигнете леко презавиване. По отношение на стабилността на посоката при спиране 300 SEL е най-добрият от всички автомобили на Mercedes с люлеещ се заден мост. Освен от по-голямото разстояние между колелата, това се осигурява и от анти-дайв-устройството на задната ос. Нивото на автомобила, което остава постоянно благодарение на пневматичното окачване, също е от полза за характеристиките на шофиране: комбинацията от комфорт и характеристики на шофиране показва ясното превъзходство на шасито на Mercedes.
Мощността на Mercedes 300 SEL 3.5 е 200 к.с.
Каросерията: ключови въпроси
При това сравнение не трябва да се забравя, че Diplomat е с около 8000 марки по-евтин от Mercedes 3,5. Това се отразява не само на шасито, но и на каросерията. По отношение на материалите и изработката само Mercedes има излъчването на солидно качество, която може да се очаква от европейските луксозни автомобили. Подбрани, ръчно изработени тапицерии и подплънки, изчистено изпълнение дори на привидно ненужни детайли, добре обмислен дизайн на инструментите, превключвателите и лостовете, неповлиян от стиловата мода — нищо от това не може да бъде намерено в същото съвършенство в Diplomat. След теста на Admiral читателите се оплакаха от значението, което се придава на въпроса за ключа и ключалката, но това всъщност не е маловажен въпрос. Opel използва по-добри, по-лесни за управление ключове и ключалки за Diplomat, но Daimler-Benz все пак остава световен шампион в това отношение: първо, благодарение на плавно работещите по ненадминат начин, симетрични ключове, и, второ, благодарение на серийната централна система за заключване, гарантираща, че при заключена вратата на водача всички останали врати и вратата на багажника също се заключват автоматично. Една ключалка на Mercedes обаче замръзна, след като колата беше измита в студено време: задната врата на багажника вече не можеше да се затвори. При Diplomat обаче отказаха три ключалки. Те вече не можеха да се отварят и трябваше да бъдат заменени — наистина неприятен проблем.
Огледалното разположение на уредите в Diplomat не е съвсем идеално, панелът с превключватели над арматурното табло се оказа много тромав при сравнение, не можете да стигнете до бутоните за радиото и отоплението с поставен предпазен колан. Работата с чистачките с помощта на бутони отнема много време и е затруднителна — при Mercedes е достатъчно само натискане с пръст върху лоста на волана. Освен това чистачките на Opel се нуждаят от много време, докато се изправят със скърцане от местата си. По отношение на ефекта на избърсване, от друга страна, те бяха изненадващо по-добри от чистачките на Mercedes: дори при висока скорост те не се повдигат от стъклото.
На снимките от изпитанията през зимата луксозните седани нямат съвсем представителен вид. Ето как изглежда тестовият Mercedes 300 SEL на една рекламна фотография.
Заключение
В крайна сметка това сравнение не може да предизвика сензация или да поднесе изненада: Mercedes е по-скъп и предлага повече. Ако вземем предвид цената, то нещата изглеждат по-изгодни при Opel, който е с предимство по една точка, а именно съчетанието двигател-трансмисия. Ако Daimler-Benz иска да запази лидерската си позиция, нещо ще трябва да се промени в това отношение. В останалите си характеристики Opel е среден автомобил, чийто дизайн е взел под внимание пресметливостта и склонността към техническо съвършенство. Някои неща може би все още не са се получили така, както би трябвало, особено задният мост DeDion все още не успява да отговори на очакванията.
Mercedes очевидно е продукт на дълга, внимателна разработка, при която всеки детайл е узрял до сегашното си качество. Автоматичната скоростна кутия може би е достигнала пълния си потенциал за подобрение, двигателят е нов и има накъде да се развива. Въпреки че моторът се провали веднъж по време на теста, можете да сте сигурни, че Daimler-Benz няма да пести средства с този реномиран модел, за да задоволи клиентите. При Diplomat по-скоро каросерията и шасито понякога създават проблеми на клиента. Дори колите в този ценови клас не са идеални. Това може да успокои всеки, който се задоволява с по-прости коли.
Текст: Райнхард Зайферт
Снимки: Юлиус Вайтман, MediaPortal Daimler AG, Mercedes, архив ams