Прецизната работа във въздушния тунел е важен елемент за разработването на автомобила
Аеродинамиката стана изключително важен фактор в моторните спортове. В миналото проблемите с аеродинамиката често се компенсираха просто с увеличаване на мощността на двигателя. Ключов за успеха в моторните спортове в момента е същият показател като в серийното производство - ефективността. Това е една от най-важните цели при разработването на Opel Astra TCR, създадена да се състезава в Сериите за туристически автомобили (Touring Car Racer Series, TCR).
Аеродинамичната ефективност е резултат от добре балансирано съотношение от сила на притискане и аеродинамично съпротивление. За да се постигне перфектната комбинация от висока скорост в завоите и на правите, инженерите се стремят да създадат колкото може повече сила на притискане, като едновременно намаляват аеродинамичното съпротивление. Новата Astra разполага с перфектни предпоставки за близък до серийния модел туристически състезателен автомобил. Носителят на наградата “Car of the Year 2016” (Автомобил на годината 2016) има изключителен за хечбек коефициент на обтекаемост 0,272. Така той е перфектно подготвен да служи за основа на един бърз състезателен автомобил.
Широчината на Opel Astra TCR е била увеличена до 1950 милиметра – или максимално разрешената от правилата. Броните, калниците и страничните панели са модифицирани. Предният сплитър и задното крило са основните елементи, създаващи значителна сила на притискане. И двата са дефинирани като стандартни компоненти според TCR регламентите, за да се запазят ниски цените. По този начин производителите не трябва да променят формата и структурата на елементите, а да направят прецизна настройка на монтажната позиция. Разположението на задното крило е от изключителна важност. Съгласно регламента не е позволено задното крило да се извисява над линията на покрива. Освен това то не трябва да излиза извън рамките на автомобила с над 1050 милиметра (измерено спрямо центъра на главините на задните колела).
Силата на притискане, генерирана от задното крило се, увеличава с въздушния натиск. Това обаче води до незабавно увеличаване на въздушното съпротивление, което е определящо за максималната скорост. Следователно трябва да бъде намерен компромис между съпротивление и сила на притискане. Същото се отнася и за установения ъгъл на предния сплитър. Той трябва да бъде поставен колкото може по-хоризонтално и едновременно да е достатъчно наклонен, за да поддържа предният мост стабилен при спиране, което спомага за предотвратяване на недозавиването в завоите. И тук аеродинамичният баланс е от изключително значение, а той включва и съотношението на силите на притискане на предния и задния мост. Това съотношение трябва да е оптимално, за да може автомобилът да остане стабилен независимо от ситуацията на пътя.
За да се достигне максимално близо до деликатния баланс от самото начало, развойният екип на Opel Motorsport с ръководител Дитмар Метрих направи множество тестове на Astra TCR през последните дни. Екипът реши да използва въздушния тунел на Университета в Щутгарт за тестове. “Подът му е ролков стенд и може да симулира скорости до 250 км/ч. Това го прави идеален за нашите цели,” отбелязва Метрих.
Времето във въздушния тунел е скъпо и следователно изисква много подготовка. “Трябва да подготвим модели с различни решения. Това ни дава шанс да тестваме и променяме конфигурации на място,” отбелязва Метрих. “Това се отнася главно за позицията на задното крило, ъгъла на предния сплитър и дизайна на калниците и праговете.”
Дитмар Метрих внезапно става изключително мълчалив, когато трябва да предоставя данни и измервания. “Мога да ви кажа това: чувстваме се перфектно подготвени, благодарение на отличната основа на серийния модел. Ще открием как сме свършили работата си, когато автомобилите ни са на пистата, но така или иначе всичко е толкова вълнуващо!”