Toyota си гарантира титлата при производителите кръг преди края
Себастиан Ожие (Toyota) спечели за четвърти път рали „Каталуня“ и първата си победа откакто стана осемкратен шампион. 38-годишният французин и Бенямин Вейа, за когото това е дебютен успех във WRC, парираха атаката на Тиери Нювил и Мартин Видеге (Hyundai) в неделя и завършиха с 16,5 секунди преднина.
Ожие, който тази година си поделя третия автомобил на Toyota с Есапека Лапи, измести от лидерската позиция новия световен шампион Кале Рованпера (Toyota) в третия етап, но още в следващия Нювил оглави класирането. Веднага след обедния сервиз в петък обаче французинът отговори с етапна победа и от този момент нататък нито за миг не изпусна първата позиция.
Силите на Нювил стигнаха да намали аванса на Себ след двете отсечки в неделя сутрин, когато разликата между двамата падна на 14,1 секунди. Отговорът обаче бе мигновен! Ожие бе най-бърз в последвалите два етапа, като победата в „пауърстейджа“ му осигури и петте бонус точки.
Fantastic to get another win, the 1st one for Benji and I'm very happy for him! It was an important weekend for @TGR_WRC. Guys, we are world champions! You've done a fantastic job one more time! The season has been very dominant, congrats #ToyotaGAZOORacing!#WRC #RallyRACC ???????? pic.twitter.com/2v3ADPP6ez
— Sébastien Ogier (@SebOgier) October 23, 2022
Рованпера водеше колоната в петък сутрин, но в събота не можеше да поддържа темпото на Ожие. Технически проблем в 14-ия етап допълнително забави новия световен шампион, а в 15-ия и Нювил мина пред него. Драмите за Кале обаче не приключиха дотук. Спукана предна лява гума заради пропаднала шахта в седемнайсетата отсечка можеше да му коства и третото място, което Ойт Танак (Hyundai) преследваше.
Все пак Рованпера завърши на 9,5 секунди пред световния шампион за 2019 г. и с качването си на подиума осигури и на теория титлата на Toyota при производителите. Това бе шести успех в отборното класиране за японците след 1993, 1994, 1999, 2018 и 2021 година.
Танак имаше на два пъти проблеми с хибридната система в петък и оцеля по чудо след едно излитане в събота, но въпреки това финишира четвърти. Съотборникът му Дани Сордо остана пети след две спукани гуми в петък.
Шестият Елфин Еванс (Toyota) така и не намери верния ритъм през цялото състезание. Спукана гума в петък го остави извън основната група, след което шахтата в седемнайсети етап му отне шанса поне да прескочи Сордо за класиране в топ пет.
Такамото Катсута с четвъртата Toyota завърши седми, след като се възползва от спуканата гума на Крейг Брийн (M-Sport Ford) заради същата тази шахта в седемнайсетата отсечка. За ирландеца това бе последно състезание с Пол Нейгъл на навигаторската седалка, който слага точка на професионалната си кариера.
Rally victory and the Power Stage win for Seb and Ben - a perfect way to celebrate the manufacturers’ title! ????????#ToyotaGAZOORacing #GRYaris #WRC #RallyRACC pic.twitter.com/pC1iVoEm7B
— TOYOTA GAZOO Racing WRT (@TGR_WRC) October 23, 2022
Адриан Фурмо се завърна в екипа на M-Sport с осмо място, а зад него челната десетка допълниха съотборниците му Брийн и Пиер Луи Лубе, който загуби над минута и половина само в петък сутрин заради спукана гума и проблем с изпускателната система. Четвъртият пилот на M-Sport Гъс Грийнсмит отпадна след катастрофа в събота. Пълните резултати от надпреварата може да видите тук.
Сезонът във WRC ще приключи с рали „Япония“, което ще се проведе от 10 до 13 ноември.