Автомобилите с цени от над 100 000 евро стабилно ще увеличават продажбите си на Стария континент
Спадът на европейския пазар за суперспортни автомобили с цена над 100 000 евро е към края си, след дългия период на рецесия на континента. Според консултантската агенция IHS Automotive, тласкан от нови модели като BMW i8 и Audi R8, пазарът ще нарасне до нива от 21 000 броя през 2017 година, от 13 000 продадени броя през миналата. Консултантската агенция смята също че възстановяването на продажбите на автомобили с цена над 125 000 евро ще започне още през тази година. Все повече ще са скъпите модели които ще се реализират в над 1000 броя. През последните години само Bentley Continental GT, Ferrari 458 Italia и Audi R8 успяваха да достигнат четирицифрени продажби.
Според IHS новият plug-in хибриден модел на BMW i8 ще реализира най-много продажби от всички суперспортни автомобили през 2015 година, като очакваният обем е 1700. През следващата година дебют ще направи и „малко по-евтиният базов “ модел на McLaren с кодово име Р13, чиято цена ще стартира от 160 000 евро. Сегментът ще получи нов тласък през 2016 година с представянето на новите поколения на Audi R8 и Ferrari 458 Italia. Според прогнозите на IHS, Ferrari ще продаде около 1500 броя от усъвършенствания 458, а Audi ще стане лидер в сегмента с обем от 2400 броя R8.
Характерен за този пазар е фактът че автомобилите имат много по-кратък моделен живот. „Ако модели като Astra или Corsa имат около 5-годишен цикъл на смяна, ние не можем да си позволим подобно нещо,“ отбелязва един от шефовете на McLaren.
Една от компаниите които страдат от бавната смяна на поколенията е Aston Martin. В момента обаче фирмата е в процес на подготовка на нова архитектура която трябва да замени старата VH платформа (vertical horizontal platform) създадена още по времето на предишния собственик Ford и е база за всички модели на марката. През май компанията оповести „най-голямата инвестиционна програма в 101 годишната история на марката“ при което „ще се влеят 500 милиона лири в следващото поколение от спортни автомобили“, се казва в обръщение на фирмата. Автомобилите ще използват V8 двигатели на спортното подразделение на Mercedes AMG (съгласно договореност от миналия декември) които ще заменят сегашните, произвеждани от Ford мотори. Промените ще дадат тласък на новите модели като предстоящия V8 Vantage.
Според анализаторите това което привлича клиентите е подобрените възможности за използване на автомобилите в ежедневието и намаленият им разход на гориво. От Bentley заявиха че за да направят автомобилите си по-ефективни ще предлагат хибридна версия на 90 процента от моделите си към края на десетилетието, като първият от въпросните модели ще е предстоящият за пускане през 2017 година SUV модел. Ferrari от своя страна обяви че е снижила емисиите на CO2 с 40 процента от 2007 година и има намерение да ги намали с още 20 процента до 2021 година.
VW Group е в благоприятната позиция и в луксозния сегмент да се радва на намаляване на разходите си, благодарение на своите модулни платформи и технологии. Bentley например ще използва за своя SUV модел новата платформа на бъдещия Audi Q7, същото важи и за бъдещия SUV модел на Lamborghini Urus. Последният вероятно ще излиза от поточните линии на завода в Братислава, заедно с другите два гореспоменати модела. Освен това обаче Bentley работи усилено и с Porsche за планирания пети модел на марката (следващ SUV модела) който пък ще използва разработваната от инженерите на спортната марка платформа с предно разположен двигател и задно предаване MSB (от немското Modularer Standartantrieb Baukasten или модулна стандартна платформа). Благодарение на всичко това луксозните марки в групата на VW които преди години изглеждаха хаотично смесени заради амбициите на Фердинанд Пийх вече са със сериозна предимство пред останалите заради ефективното продуктово планиране. Всички останали трябва да търсят един или друг начин за подобряване на ефективността на производството.