Някои размисли върху пазара на употребявани автомобили в България
Пазарът на сертифицирани употребявани автомобили в България се разраства бавно, но сигурно. В настоящия материал ще се опитаме да ви представим един малко по-нестандартен поглед към това защо в повечето случаи инвестицията в подобен автомобил е много по-добра идея, отколкото да се доверите на родния феномен, по-известен като „нов внос“.
Честно казано, авторът на тези редове не се наема да даде напълно точна формулировка на икономическия, социален и семантичен феномен, наречен „нов внос“. Зад това общо и по своята формулировка съвършено абсурдно определение се крие едно удивително както с мащабите, така и с последствията си върху общата картина на родния автопарк явление. Спрямо „новия внос“ познатите от едно време определения от типа на „малко употребяван“ внезапно започват да звучат смислено и дори достоверно.
Подводните камъни, които крие вторичният пазар на автомобили у нас
Истината е, че дори в страните с най-богати икономики в Европа съотношението между продажбите на нови и употребявани автомобили е в полза на тези втора ръка. Само че ако в най-развитите държави, макар и с известни вариации спрямо различните периоди във времето, тази пропорция е между 1:3, както е в Германия, или 1:5, както е в Англия, до около 1:7 или 1:8 в други развити икономики, при нас съотношението е 1:10... при това в добрите години. Дори без да засягаме в дълбочина основните причини за този никак не обнадеждаващ факт, които се крият основно в някои политико-законодателните и икономическите особености у нас, няма как да не стигнем до извода, че употребяваните автомобили играят огромна роля на българския пазар. И това нямаше да бъде толкова драматично, ако пазарът на коли втора ръка беше регулиран по начин, който да ни кара да се чувстваме сигурни поне в качеството на автомобилите, които идват у нас от Западна Европа, обещавайки по-модерна мобилност на родните купувачи. Само че нелицеприятната, но неоспорима истина към момента изглежда по следния начин: определението „котка в чувал“ е накак си твърде ласкателно спрямо състоянието на голямата част от употребявани автомобили, продавани от всевъзможни търговци, прекупвачи, автокъщи и частни лица.
„Като нов“, „Гарантиран произход“, „Реални километри“, „Всички екстри“, „Без забележки“, „Уникат“, „Палиш и караш“ – списъкът на удивителните със своята автентична простота определения, с които търговците на употребявани автомобили дават мило и драго да ни убедят непременно трябва да си купим от тях нещото, за което винаги сме мечтали, при това на изгодна цена (че как иначе!), е почти безкраен. Всичко би било чудесно, ако беше вярно. Само че гарантираният произход в много случаи е силно неясен, реалните километри най-често трябва да се умножат минимум по две или по три, за да се достигне до истинската им стойност, липсата на забележки не винаги успява да устои във времето достатъчно дълго, за да се приберем безаварийно с току що купения автомобил до вкъщи, а под уникално състояние редовно разбираме, че се има предвид неособено успешен опит за превръщането на смачкан почти до неузнаваемост автомобил в убедителна на вид, но почти негодна за адекватна употреба скулптура, направена преобладаващо от кит и боя.
С казаното дотук по никакъв начин не искаме да абсолютизираме картината на вторичния пазар – разбира се, напълно възможно е човек да намери прекрасен автомобил както от частно лице, така и от почти произволен търговец. Малката, но извънредно важна подробност обаче е, че за да се случи това, особено у нас, е нужен нюх от страна на търсещия, сериозни познания при избирането на употребяван автомобил и – най-вече – късмет.
Не е нужно да разчитате само на късмета си
Предполагам ще се съгласите с мен, че когато става дума за една от най-важните за личния или семейния бюджет инвестиции, а именно покупката на автомобил, идеята да разчитате предимно или единствено на късмета си не е много добра. А истината е, че не е и необходимо. За съжаление по отношение на средните разходи, които отделяме за покупка на автомобил, все още сме на самото дъно спрямо останалите европейски пазари, а това обуславя и ценовите категории, които се радват на най-голямо търсене от страна на клиентите. Тази особеност в сегментирането на вторичния ни пазар на практика държи голяма част от потребителите в своеобразен омагьосан кръг, тъй като, ако човек е предвидил да похарчи например 6000 лева за автомобил, то е пределно ясно, че сумата няма как да бъде достатъчна за покупката на нито на нов, нито дори на сравнително нов продукт, а компромисите са неизбежни.
Тук обаче е мястото да разбием един мит, който все още се шири сред голяма част от хората в страната ни: един сертифициран употребяван автомобил от официален представител съвсем не е задължително да бъде непостижимо скъп спрямо наличните на пазара алтернативи, а наличието на гаранция и неоспоримите предимства по отношение на техническото му състояние често на практика го правят по-изгоден, отколкото покупката на сляпо. Освен това разнообразните и гъвкави възможности за финансиране, които предлагат фирмите, занимаващи се с подобен тип автомобили у нас, правят покупката значително по-лесно осъществима от гледна точка на организация и конкретни параметри.
Добър пример в тази насока е международната програма Das WeltAuto, в рамките на която официалният представител на Volkswagen и Audi в България, както и неговите дилъри, дистрибутират сертифицирани употребявани автомобили с гарантирано състояние, проверена сервизна история и реален пробег. Всеки един от автомобилите, предлагани от Das WeltAuto, отговаря на строго определени критерии, които са общовалидни за всички пазари на концерна – без значение дали колата ще бъде продадена в България, в Германия или в Холандия например. Част от автомобилите преди това са били експлоатирани у нас, а останалите наличности идват от различни пазари на Западна и Средна Европа. Освен шестмесечна гаранция за техниката на автомобила, която се дава от дилъра, клиентът получава и гаранция за мобилност. Основният дял на продажбите при Das WeltAuto се пада на автомобили с цена около и над 20 000 лева, но не са рядкост и такива, струващи между 10 000 и 20 000, срещат се също и предложения под десет хиляди лева.
В премиум сегмента все по-голяма популярност добива още едно добре познато в международен план име – BMW Premium Selection. В рамките на тази програма се продават автомобили на възраст до пет години и с пробег не повече от 120 000 километра – разбира се, всички те отговарят на строго определени критерии и дават 100-сигурност в историята и състоянието на колата. Гаранцията е 24-месечна, като и тук е налична допълнителна гаранция за мобилност.
Сертифицирани спрямо критериите на различните производители автомобили могат да бъдат открити също така при дилърите на Opel, Toyota, Lexus, Infiniti, фирма Moto-Pfohe и други, а броят на компаниите, които предлагат подобен тип возила, тепърва предстои да расте.
Изборът е ваш
Със сигурност ще се намерят привърженици на тезата, че в интернет е пълно с обяви за същите модели със същото оборудване, както тези при официалните дилъри на съответната марка, само че, да речем, с 1500 или 3000 лева по-евтини. Или даже с 10 000, ако става дума за скъп автомобил. Ние от auto motor und sport България по никакъв начин не бихме желали да оспорваме нечие право на мнение, но ще си позволим да представим една теоретична ситуация, която доста се доближава до реалностите у нас. Да си представим едно хипотетично предложение за употребяван автомобил с цена 20 000 лева. При който гарантираният произход е наистина гарантиран, реалният пробег действително е реален, състоянието е безупречно; знаем какво и кога е правено по автомобила и имаме гаранция за всичко това. В крайна сметка отговорност за достоверността на всичко, което касае бъдещия ни автомобил, се носи от този, от който би трябвало: от търговеца. След известен размисъм обаче решаваме, че макар всичко да ни звучи съвсем разумно, може да похарчим и по-малко, получавайки същото. Или поне почти същото. Решаваме да потърсим къде може да си купим същия модел по-евтино и не след дълго откриваме такава оферта на стойност 18 000 лева. Нов внос. На реални километри. С всички. Без забележки. Дали обаче сме сигурни, че пробегът му не надхвърля многократно това, което се изписва на таблото? Имаме ли представа в какво състояние е всъщност? А какво ще се случи, ако още утре изникнат неизбежни ремонти за, да речем, 4000 лева, защото, както често се случва, наяве излязат умело прикрити, но сериозни проблеми? А имаме ли гаранция, че всичко това няма да се повтори отново и отново? Каква е вероятността на пръв поглед изгодната покупка да ни излезе, образно казано, през носа? Може би е най-добре всеки да отговори сам за себе си.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Б. Бошнаков, М. Йосифова, BMW