Френската марка Peugeot съвсем наскоро освежи своя компактен кросоувър 3008. Първи впечатления от версията с двулитров дизелов двигател и механична предавателна кутия.
При появата си преди пет години 3008 стъпи на пазара с гръмкото заявление, че съчетава в себе си качествата на комби, ван и SUV. Фактите показаха, че моделът действително е взел по малко от характеристиките на всяка от трите изброени категории, макар и да не предлага пълния асортимент от възможности на нито една от тях. По-важното обаче е, че нестандартната концепция на Peugeot се прие твърде добре от европейската клиентела и до днес моделът е продаден в тираж от над половин милион екземпляра. За да запази интереса към 3008, френската компания подложи своя кросоувър на някои „подмладяващи” процедури. Най-ясно се забелязват промените в оформлението на предната част – предните светлини са с нови контури и са получили LED елементи, решетката и предната броня също са подложени на рестилизация. Нова е също и графиката на задните светлини.
Освежени форми, познато съдържание
Във функционално отношение каросерията дава съвсем малко поводи за недоволство, ако не броим ограничения обзор от мястото на водача. Пилотът и спътникът му разполагат с удобни кресла, разделени от масивна централна конзола с нетипично полегато разположение, в чиято задна част са интегрирани същински катакомби за съхранение на предмети. Леко разочароваща е поостарялата в морално отношение инфо-развлекателна система – тук ясно личи, че моделът все още се базира на предходното издание на 308. Багажникът без проблем ще се справи с транспортирането на детска количка плюс допълнителен багаж. За жалост обаче, 3008 не може да се похвали с някакви особено иновативни интериорни решения – единствените възможности за трансформация са дъното на багажника с три възможни позиции и асиметрично делимата сгъваема задна седалка. Ползата от разделения на две заден капак също е спорна – замислената като импровизирана пейка за пикник долна част в реални условия обикновено по-скоро пречи, вместо да носи реални ползи.
Въпреки внушителната си осанка и увеличения клиренс, автомобилът не може да се похвали с особени таланти за справяне с трудни условия като хлъзгава настилка или каране в пресечен терен. Този факт не се променя независимо дали автомобилът е поръчан с така наречение Grip Control или не. С помощта на въртящ се регулатор, водачът може да избира различни режими на работа. Разработената от Bosch система обаче по никакъв начин не замества функционалността на двойно предаване, а ефектът от действието й е трудно доловим. Наред с това гумите от типа M&S, които вървят в комплект със системата, определено влошават както сцеплението при движение по суха настилка, така и ефективността на спирачките. Иначе активната безопасност е на задоволително ниво – технологията за динамично компенсиране на страничните колебания на каросерията се справя добре със задачата си. Принципът на въпросното инженерно решение е сравнително прост – над напречната греда на задния мост е монтиран специален демпферен елемент, който е свързан с амортисьорите. Въпросният работи в зависимост от ситуацията и се грижи за повече твърдост в завой и по-мека настройка при праволинейно движение.
За спортна тръпка едва ли има смисъл да се говори, най-малкото заради слабата обратна връзка от контакта на предните колела с пътя, която доставя кормилната уредба. Комфортът на возене е приличен, но трудно може да се окачестви като върхов.
Фините маниери на работа са част от характера на познатият от други модели на концерна двулитров турбодизел със 150 конски сили. Четирицилиндровата машина притежава максимален въртящ момент от 340 нютонметра при 2000 оборота в минута, развърта се спонтанно и почти без турбодупка, а разгръщането на мощността й е хомогенно. Разходът на гориво при оптимални условия е впечатляващо нисък, а при стандартна експлоатация средната му стойност е около седем и половина литра на сто километра.
Заключение
Частичното обновление на 3008 е донесло със себе си осъвременена външност, но не е променило нищо по характера на автомобила. Сравнително големият клиренс, наличието на различни настройки на контрола на сцеплението и високата позиция на седене положително ще продължат да привличат приличен брой клиенти към модела, но пътното поведение и възможностите на инфо-развлекателната система подсказват, че 3008 все още се базира на предходното издание на 308 и от тази гледна точка отстъпва на неговия значително по-модерен наследник.
Текст: Божан Бошнаков