Комби моделът на базата на новото Peugeot 308 е едно класическо френско комби – в най-добрия смисъл на това понятие
Общото между актуалното издание на Peugeot 308 SW и неговия предшественик на практника се свежда до непромененото означение на модела – всичко останало е или напълно ново, или осезаемо променено. Новият модел е по-лек със 140 килограма, по-просторен е отвътре, предлага значително по-добра функционалност, но най-същественото е, че отново причислява Peugeot към производителите на едни от най-атрактивните комбита в компактния клас.
Стилистиката на автомобила следва чертите на моделното семейство 308 и се отличава по-скоро с дискретна елегантност, отколкото с предизвикателност и ексцентризъм. Удължаването на междуосното разстояние с 11 сантиметра определено се е отразило благотворно на пропорциите на каросерията: силуетът на 308 SW изглежда източен, а преходът на линиите е още по-плавен, отколкото при хечбека.
Класически френски стил
Не се оставяйте да бъдете заблудени обаче, че вътрешната функционалност е пожертвана за сметка на външната привлекателност. Напротив – зад задните седалки се крие огромен товарен отсек с номинален обем 610 литра, а при сгъване на задните облегалки (едновременно с което седалищните части на задните места потъват в пода) обемът може да бъде повече от удвоен. Възможностите за конфигуриране на вътрешното пространство според индивидуалните нужди са богати, практичните детайли и местата за предмети са в изобилие, мястото в салона също е повече от задоволително. Опционалният панорамен стъклен покрив носи допълнителна светлина в купето и без съмнение ще се окаже любима „екстра” на много от хората, ползващи този автомобил, изработката е чиста, качеството на вложените материали изглежда на високо ниво –изобщо атмосферата в интериора създава приятно усещане за спокойствие и комфорт. Добре е човек да съхрани това усещане и когато се наложи да привиква към определени ергономични особености в този автомобил – като например малкия волан с изнесени над него контролни уреди (част от информацията на които често остава скрита) или пък работата с големия сензорен екран, от който се управляват почти всички възможни функции в автомобила (включително климатичната инсталация и дори настройките на самия дисплей). Специално последното споменато решение изисква доста време за привикване и на моменти определено отвлича вниманието на водача от пътната обстановка – наличието на отделни бутони за част от най-важните функции определено би улеснило всекидневното боравене с автомобила.
Пъргав и култивиран трицилиндров двигател
По отношение на новия бензинов 1,2-литров трицилиндров не се налага никакво привикване – модерният агрегат с турбопълнене работи неочаквано култивирано, набира обороти с подчертана лекота, има мощна тяга и като цяло може да се определи като една от най-добрите машини от своя вид, които компактният клас може да предложи към момента. Подобно на повечето свои конкуренти, разработени по принципите на даунсайзинга, и този трицилиндров мотор показва не съвсем еднозначно представяне по отношение на разхода на гориво – при смесен цикъл на шофиране консумацията му е около 7-8 на сто, което е разумна, но не и рекордно ниска за класа стойност. При оптимални условия и малко повече старание от страна на водача обаче разходът действително се доближава до показателите, обявени според Евростандарта и спада до малко над 4 л/100 км.
На пътя французинът се държи по начин, който приляга на нрава му – преминаването през неравности е комфортно, но същевременно ходовата част е достатъчно стегнато настроена, за да не допуска неприятно люлеене. Поведението в завой е достатъчно сигурно и предвидимо, макар че малкият волан и директно настроената кормилна уредба на моменти карат управляемостта да се усеща по-нервна, отколкото е в действителност.
Заключение
308 SW предлага на почитателите на френските комбита точно това, което те биха искали да притежават - добър комфорт, изобилие от практични решения, спокоен характер и изразена индивидуалност. Размерите на вътрешното пространство са сред най-добрите в класа, функционалността също е отлична - с изключение на някои ергономични недостатъци. Трицилиндровият бензинов турбомотор е култивиран, еластичен и пъргав, доставяйки истинско удоволствие от шофирането, но постигането на наистина нисък разход е възможно единствено при оптимални условия - в нормалното ежедневие консумацията му е на разумни, но не и рекордно ниски нива.
Текст: Божан Бошнаков
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт