Спортно ориентираният модел RCZ е своеобразен знак за ново начало в Peugeot. За това свидетелства дори самото му означение, което няма нищо общо с типичната за френската марка цифрова система за класификация.
Всъщност наличието на трета нула в означението на този автомобил щеше да дойде в повече на всички ни. Според логиката на Peugeot RCZ имаше вероятност да носи невъобразимото наименование 30008. Като се има предвид, че кросоувърът 3008 вече успя да обърка клиентите на някои пазари с нетрадиционното си име (а не на последно място и с леко чудноватата си концепция), определено приветстваме решението на французите да се откажат от използването на цифри при означаването на спортното купе. RCZ претендира, че поставя началото на нова ера за марката – етикет, който все по-често бива слаган на различни продукти в автомобилната индустрия, но всъщност съвсем невинаги отговаря на крайния резултат.
На чужд език
Отначало изглежда, че новият модел с 2+2 места също има опасност да стане част от тази практика. Например дизайнът на предната част с огромна радиаторна решетка напомня твърде силно за 308 – въпреки че самата компания Peugeot наскоро обяви намерението си да се откаже от този стилистичен език. В действителност само предните светлини са взети директно от компактния хечбек, останалите детайли са почти едно към едно с представената през 2007 година на изложението IAA студия. Специално двойната извивка на покрива успява да привлече върху себе си множество любопитни погледи. Тук трябва да търсим сходства със състезателната машина 908 от „24-те часа на Льо Ман”, където издутините са с чисто практическо предназначение: те осигуряват повече за главата на пилота и запазват добрата аеродинамика.
В кабината на RCZ човек също не може да се оплаче от липса на достатъчно място, стига да се намира зад волана или на мястото вдясно от него. На задните седалки могат да се поберат само хора с дребен ръст или деца. Последното едва ли е болка за умиране – при подобен род автомобили важното е как се чувстват хората на първия ред. В случая с RCZ водачът се разполага удобно съвсем бързо – сериозен принос за това имат удобните седалки, на които им липсва единствено малко по-стабилна опора за бедрата. Серийният при версията с 200 к.с. сплеснат от долната си страна волан с намален диаметър има широк обсег на регулирането по височина и дълбочина, така че човек лесно намира така търсената при всеки уважаващ себе си спортен автомобил оптимална позиция.
Поздрави от BMW
Запалването на двигателя става със завъртането на класически контактен ключ, а гласът му е учудващо гръмогласен и създава впечатление за наличието на доста по-голям от действителните 1,6 литра работен обем. Благодарение на високоефективния си турбокомпресор моторът доставя максимален въртящ момент от 275 нютонметра още при 1700 об./мин. Тягата е направо фантастична и в повечето случаи водачът спокойно може да остави автомобила на най-високата от шестте предавки. В крайна сметка обаче фактът, че за пръв път от толкова години насам Peugeot предлага на клиентите си предавателна кутия с точно и спортно, а не както досега трудно дефинируемо и опърничаво превключване на предавките, надделява над разума и това води до често посягане към скоростния лост. Именно поради тази причина човек инстинктивно се изкушава да държи четирицилиндровия турбомотор в доста по-високи обороти, отколкото е необходимо, а ограничителят се активира чак при нетипично високите за двигател с принудително пълнене 6800 об./мин.
Всъщност единствено във високите си работни режими задвижващият агрегат издава малката си кубатура – при сходни условия идентични като мощност, но по-големи като работен обем конкуренти оставят впечатление за още повече енергичност. Грандиозната акустика на задвижването от своя страна е извън всяко съмнение – 1,6-литровата машина успява да докара звука на расов спортен мотор. Сред „виновниците” за това е и един използван специално за целта „инструмент”: мембрана, разположена между всмукателния колектор и преградната стена, разделяща двигателния кош от пътническото купе. Този трик не е нов, но в случая се оказва особено ефективен. Не по-малко ефективни изглеждат и промените по ходовата част на 308, към които версията 200 THP добавя и допълнително напречно подсилване на шенкелите.
От ерата на 205 Turbo 16
В реални условия RCZ демонстрира динамика на пътя, чиито измерения достигат висоти, каквито не сме виждали при Peugeot от времето 205 Turbo 16. Вземането на завои става бързо, неутрално и почти без склонност към недозавиване, а сцеплението остава изненадващо добро. Кормилната уредба също подпомага пъргавата водимост с прецизна работа, макар че обратната връзка с пътя на моменти изглежда леко синтетична. И серийните 18-цолови колела с гуми 235/45 са добър помощник при по-екстремно каране, като при това не предполагат компромиси с комфорта. Предлаганите срещу доплащане 19-цолови колела със сигурност изпълват по-добре масивните калници на автомобила, но едновременно с това нископрофилните им гуми са предпоставка за осезаемо влошаване на возията.
Който се увлича твърде много по динамичния нрав на RCZ, бива своевременно вразумен от на моменти грубите намеси на системата ESP. Тези, които са в състояние да контролират поривите си съвсем сами и предпочитат да изпробват собствените си способности на състезателно трасе (място, което през последните години беше крайно нетипично за серийните модели на Peugeot), могат изцяло да деактивират действието на системата.
За финал
Базовата цена на изпробвания модел е 28 950 евро, което предвид богатата екипировка и ценовата политика при конкурентите изглежда като доста разумно предложение. Срещу същата сума човек може да поръча автомобила си и с двулитров дизелов двигател, чиято мощност е 163 к.с. Със своите 340 Нм дизелът определено превъзхожда бензиновия топмодел по отношение на тягата, но му отстъпва по спонтанност на реакциите и най-вече по звук. При базовата модификация със 156 к.с. атрактивният акустичен дизайн е част от допълнително предлаган срещу 300 евро спортен пакет. Изобщо купувачите на RCZ имат доста разнообразни възможности да индивидуализират своето купе, стига да са готови да инвестират известна сума, която впрочем също завършва с немалко нули.
Текст: Йенс Драле
Технически данни
Peugeot RCZ 1.6 200 THP | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 200 к.с. при 5500 он./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
7,5 сек |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- |
Максимална скорост | 235 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
--- |
Базова цена | 55 862 лева |
306
RCZ е спортен вариант на 308 какво ауди кви 5 лева и къв копи пейст глупаци само аудита и фолцвагени са ви в главите
krasio00o
Не ми е работата да прави дизайни.Всеки си изразява мнение ,никого не съм обидил с коментара си така,че сдържай от тъпи коментари които не са по темата.
анонимен
Napravi ti po-originalen dizain kato mojesh
krasio00o
На мен също ми прилича на \"copy-paste\" от Ауди ТТ.Можеше да направят по оригинален дизайн.
анонимен
Аз пък имам японска, корейска, немска френска и поерториканска кола. Ако ще си мерим .... автомобилите в анонимен форум, хубаво.
анонимен
Koe tochno e bezplodno i kade tochno lipsva duha,klasata i kachestvoto a za prestiza ne mi puka imam i nemska i frenska ako moze po tochno a.
анонимен
Добре са прекопирали линията на ТТ, поредното безплодие и неуспех на франсетата, хората от кога правят малки спортни коли, сега се сетиха късно е при толкова класни играчи на пазара. Да не говорим че тука няма духъ и класата на малките немски спортисти още по малко качеството и престижа!
анонимен
Освен да кажем евала какво ни остава :) Нека да има повече такива коли, за да има конкуренция и повече избор за нас.