Isuzu D-Max, Mitsubishi L200, Nissan Navara, VW Amarok в Германския югозапад
Без пикапите (pickup trucks) не можем да си представим нито кънтри песните, нито Американския югозапад. Германия също си има Югозапад, а в центъра му е планината Швабска Юра. Днес ще се поразходим нагоре-надолу по нея с Isuzu D-Max, Mitsubishi L200, Nissan Navara und VW Amarok.
Защо т.нар. „тракове” са толкова популярни в южните щати? Един от отговорите можем да открием дълбоко в душите на потомците на първите заселници – само с товарни автомобили с двойна кабина могат да бъдат превозвани както семейства, така и всичко необходимо за домакинството. Така е на теория. На практика обаче „реднеци” и „хилибили” ги използват по всевъзможни начини – особено товарната им част. Ако се вярва на кънтри певците, в много случаи тя не служи за транспорт, а по-скоро за активна почивка. Нещо като високо легло в безкрайните житни поля, ако схващате смисъла.
В Европа обаче рядко ще видите пикап сред нивите. По-вероятно е да стърчи като част от уличния пейзаж на големите градове – често излизащ от очертанията на местата за паркиране. Германските фенове на този тип автомобили обичат да изтъкват на преден план невероятните полезни качества. И действително: макар една „баничарка” да побира повече, едно комби да вози по-комфортно, един всъдеход да стига до по-недостъпни места и един ван да предлага повече варианти в интериора, само пикапът притежава нещо като усреднен и преди всичко оригинален сбор от всички тези качества.
С подобен низ от аргументи вероятно много съпруги са били убеждавани в смисъла от покупката на пикап. Но съвсем рядко е била споменавана истинската причина: „Скъпа, ами че той е толкова готииин!” Масивната му осанка излъчва внушение, което не може да бъде подминато и е все по-предпочитано в средите на индивидуалистите. И това е причината днес на пазара да има доста различни модели – като например представения наскоро на салона във Франкфурт нов Nissan Navara, Isuzu D-Max, Mitsubishi L200 и VW Amarok.
Пикапи с архаична техника на камиони
Напук на всички призиви за модернизиране и четирите пикапа все още са с конструкция на принципа на камионите – кабините са поставени върху стабилни рами с надлъжни греди, а задните колела са с твърда връзка помежду си. Все още техниката е предвидена по-скоро за сурови условия и е ориентирана към продължителна издръжливост. Това е причината „траковете” да са обгърнати от аура на неразрушимост. Все пак постепенно, с всяка смяна на модела, в жанра навлиза все повече комфорт. Отдавна вече не доминират грубите ръбове, а вместо тях заоблени кросоувърски форми се опитват да галят погледа на наблюдателя.
Дори и подвизаващият се доскоро като недодялан мачо Nissan Navarа в новото си поколение е значително опитомен. Представен през септември на автосалона във Франкфурт, той пристига за първия си гастрол в auto motor und sport – и то тъкмо автомобилът, който беше демонстриран на изложението. Той показва накъде върви еволюцията на пикапите според Nissan – от една страна, към по-висококачествен интериор, от друга, към значително повече детайли в оборудването. Асистент за аварийно спиране, камери за кръгов обзор, светлини изцяло с LED техника – все неща, коиото конкурентите не могат да предложат. В добавка към това Nissan гарантира за своите лекотоварни автомобили за срок от пет години, респ. пробег от 160 000 километра. Така се създава доверие.
С гордост хората от Nissan говорят за многораменния заден мост при Navara и така още в началото предизвикват удивление сред привържениците на „камионската” линия. Един поглед под задната част обаче показва, че моделът с двойна кабина сега притежава само украсен с надлъжни носачи твърд заден мост, чиято особеност в сравнение с другите е по-скоро окачването на пружини вместо на листови ресори. Все пак с оглед на предимно шосейната експлоатация инженерите са настроили ходовата част на Nissan Navara доста цивилно за един „трак”.
В новото си издание Nissan Navara е станал толкова шикозен, че на човек вече не му се иска да го излага на премеждия в пресечена местност. С това обаче моделът не се откроява сред останалите – Mitsubishi L200 също вече има красиво оформено арматурно табло с панели, наподобяващи пиано лак, предпазва своите пътници с цял арсенал от въздушни възглавници и предлага безключов достъп до комфортните си кожени седалки.
По желание с окачване за тежки товари
От друга страна, VW Amarok и Isuzu D-Max все още носят чертите на едновремешните работни добичета. Макар в модела на VW всичко да изглежда познато и солидно сглобено, пластмасите излъчват в максимална степен чара на магазин за строителни материали. А Isuzu? В подобен магазин неговият собственик си купува каквото му трябва – и просто го струпва отзад. Ако не и в кабината. Защото в нея няма нито мек лак, нито декоративни повърхности, които могат да бъдат повредени. Вместо това Isuzu предлага помощни средства, които да бъдат използвани в суровата реалност. Например специални каросерии за майстори по поддръжка на сгради, за ловци и за работници по снегопочистването, а също и самосвален модел за строителни материали и кемпер.
VW пък предоставя на своите клиенти избор по отношение на ходовата част. Ако действително ви трябва „трак”, тоест камион, можете да се насочите към Amarok с единична кабина, голяма товарна платформа и окачване за тежки товари. В тази версия VW Amarok вози много твърдо, но може да тежи заедно с товара си до три тона. Вариантът с двойна кабина и стандартна ходова част пък импонира с най-добрия комфорт за далечни пътувания сред автомобилите в теста и е по-добрият избор за всички, които ще шофират Amarok във всекидневния трафик.
И още една разлика: VW Amarok Single Cab се предлага серийно единствено с принудително включвано двойно предаване – а моделът с двойна кабина по желание задвижва четирите си колела постоянно, стига да е поръчан с механична трансмисия. Струва ви се сложно? Добре дошли в джунглата на пикапите.
Тук лесно можете да се изгубите сред ценови листи и технически данни. Дори с по-голяма вероятност, отколкото в пресечена местност. Тя поне не представлява проблем за моделите с двойно предаване, ако например собственикът случайно попадне в гора или някъде сред полето пътят свърши – докато не срещне бариера или прекалено дълбок ров, той с голяма вероятност ще продължи бодро напред с всеки един от камионите за свободно време. Наистина с дългите си задни надвеси и сравнително малкото разстояние под корема те не са в състояниое да следват навсякъде изпечените професионални катерачи, но пък могат да поставят на място повечето SUV модели
Да разходим каруците из калта
Понеже VW Amarok единствен притежава механична предавателна кутия, той е ощетен на стръмнините – тестовият автомобил е без понижаваща предавка. Действително той може да потегли по наклона благодарение на късата първа предавка и с работа на полусъединител, но многократни опити от този вид водят неизбежно до бързо износване. Натискането на бутона за офроуд също не допринася с нищо; той помага на VW Amarok само при спускане по наклон и вдига по-високо прага на намеса на ABS и контрола на сцеплението.
Единствен новият Nissan Navara се оказва доста сдържан при потеглянето по наклон, нуждае се от много, много газ и дори с нея се отправя нагоре съвсем мудно. При тази предсерийна версия седемстепенният автоматик все още не се справя съвсем добре с надзора над предавките. По принцип всички предимства би трябвало да са на негова страна – с въртящ се превключвател може да бъде задействана понижаващата предавка, а с натискане на бутон – блокировката на задния мост. Със същия арсенал разполага и водачът на Mitsubishi L200.
Ефикасно работещата система за двойно предаване Super Select предлага задвижване само на задния мост, постоянно двойно предаване с отворен или блокиран централен диференциал и понижаваща предавка за пресечен терен. Освен това в модела на Nissan една помощна функция се грижи за контролирано спускане по наклон със задействане на спирачките.
От тази помощ са лишени и притежателите на Isuzu D-Max – тук обаче бездруго човек остава с впечатлението, че трябва да отговаря за всичко сам. От четирите модела Isuzu D-Max изглежда най-първичен, такъв се оказва и при шофиране. Но всичко, от което един тракер се нуждае – действително, хипотетично или пожелателно, – тук е налице: двойно предаване, понижаваща предавка, пълноценно резервно колело, дънна защита, силен като звяр дизел и будеща доверие здравина.
Още по-малко, отколкото във VW Amarok водачът на Isuzu D-Max се страхува да разходи каруцата из калта и да я омърля изцяло. И както изискват кънтри песните, неговият камион става не само за превоз, но – при отворен заден капак – и за походно легло. Изглежда, в своята простота Isuzu D-Max се доближава най-много до американските „тракове”.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Артуро Ривас
Технически данни
Isuzu D-Max | Mitsubishi L200 | Nissan Navara | Volkswagen Amarok | |
---|---|---|---|---|
Работен обем | 2499 см³ | 2442 cm³ | 2299 cm³ | 1968 см³ |
Мощност | 163 к.с. (136 кВт) при 3600 об./мин | 181 к.с. (133 кВт) при 3500 об./мин | 160 к.с. (120 кВт) при 3750 об./мин | 180 к.с. (132 кВт) при 4000 об./мин |
Максимален въртящ момент |
400 Нм при 1400 об./мин | 430 Nm при 2500 об./мин | 403 Nm при 1500 об./мин | 400 Нм при 1500 об./мин |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
--- | --- | --- | --- |
Спирачен път при 100 км/ч |
--- | --- | --- | --- |
Максимална скорост | 180 км/ч | 179 км/ч | 172 км/ч | 178 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
8.4 л | 7.6 л | 7.0 л | 7.5 л |
Базова цена | 36 550 Euro | 38 490 Euro | 38 175 Euro | 40 656 Euro |