Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Помощник на водача при новата Scania R

14.02.2010 08:52
Туит

Уникалната система Scania Driver Support дава съвети и регистрира в реално време действията, извършвани от водачите, и на базата на множество датчици и сложен софтуер ги анализира, за да даде обратна връзка за степента на икономичност на шофирането на водача.

При създаването на софтуера са взети под внимание всички изисквания за икономично управление, на които се базират и курсовете за усъвършенстване на уменията на водачите. За създаването на системата са използвани огромни бази от оперативни данни и сложни методи за сравняване. По този начин системата например може да установи дали водачът е оставил автомобила да се движи по инерция, преди да достигне края на възвишение, и дали е ускорил при движение по наклон, след като го очаква изкачване. На базата на оценка в проценти и звезди системата дава обратна връзка на водача за стила му на шофиране, мотивирайки го по този начин да се съревновава не само с колегите, но и със самия себе си, и непрекъснато да усъвършенства уменията си. Първите впечатления от системата са изключително положителни и наистина са мотивиращ фактор, стига водачът да си дава сметка, че неговият стил на управление е от съществено значение за финансовото здраве на компанията, за която работи. Фокусът е поставен върху четири съществени параметъра, както следва:

Hill Driving

Aнализира как се натиска педалът на газта в зависимост от топографията.

Anticipation

Aдекватността на предварителната оценка на обстановката; резки ускорения и спирания, както и интервалите между въпросните ускорения и спирания са параметри, на базата на които се оценява доколко водачът може да оцени предварително обстановката и да вземе необходимите марки за намаляване на разхода.

Brake use

Използване на спирачката; оценява честотата и интензивността на прилагане на спирачното усилие, както и ефикасното използване на допълнителните спирачни системи като ретардер и моторна спирачка. Системата приема, че най-адекватното поведение е например преминаване от нормално движение към движение по инерция и поетапно активиране на различните степени на ретардера плюс моторната спирачка, а не директното активно използване на конвенционалната спирачна система.

Choice оf gears

Избор на предавки; оценява подходящия избор на предавка чрез съответствието на натоварването и оборотите на двигателя с цел спестяване на гориво.

Съвети

При оценката водачът може да избере да следи общия анализ на процеса на управление или да раздели екрана на четири елемента, оценявайки поотделно всяка една от категориите. При изкачване например водачът може да получи съвет „Следващия път отпуснете педала на газта преди края на изкачването”, като същевременно се появява оценка в звезди от едно до пет. Водачът, който извърши действията точно по правилата, получава окуражаващ сигнал „Шофиране за пример!”. В случай че се използва режим на ръчно превключване, системата действа и превантивно, като може да подканя водача за превключване на по-високи или по-ниски предавки, ако сметне, че той подминава определена граница на несъответствие.

Ползи

На мнозина вещи в занаята тази система може и да изглежда ненужна, но Scania Driver Support не натрапва присъствието си, а достатъчен факт за неуместността на подобно мислене и за ефективността и е фактът, че с прилагането моментално се установява 10-процентен спад в разхода на гориво, а в някои случаи той може да достигне до 15-20%. Scania Driver Support e стандартна система за автомобили с  електронна спирачна система (EBS), предавателни кутии с 12 или 12+2 предавки, стандартна механична или Scania Opticruise. Всъщност системата има съществено значение не само като електронен помощник – в автомобили с монтирана SDS водачът бързо свиква с добронамерения спътник, който му помага и се грижи за неговото благосъстояние. Зад малкия дисплей се крият не само сложна микропроцесорна система, управлявана от комплексен софтуер, но и огромната работа на специалистите на компанията и множество полеви изпитания, за да бъде доведена до завършен вид. Интересно е да се отбележи, че именно тези водачи, които смятат че подобна „приумица” за тях е напълно излишна, остават неприятно изненадани, когато установят колко далеч всъщност е техният начин на управление от най-доброто. Що се отнася до собствениците на транспортни фирми, то ползите от такава система едва ли има нужда от коментар. А доколкото ми е известно, точно те са тези, които взимат решенията.

Текст: Георги Колев

Коментари
comments powered by Disqus