Необикновена история с горчиво-щастлив край за един рядък полицейски автомобил.
В началото на шейсетте години на миналия век Холандия вече има няколко магистрали, по които се шофира без ограничения на скоростта – като в съседна Германия. Все още липсват метални обезопасяващи мантинели, което прави инцидентите още по-многобройни, често с фатални последици.
Холандската полиция решава да последва примера на германската, която още от 1956 г. използва патрулни автомобили на Porsche, за да предупреждава и спира прекалено самонадеяните водачи.
През ноември 1960 г. холандците поръчват едно Porsche 356 Cabriolet и започват да кръстосват с него по магистралите, респектирайки пътните хулигани. Опитът е толкова успешен, че през 1962 г. е основана специална служба, наречена SAS (Surveillancegroep Autosnelwegen = група за наблюдение на магистралите), първоначално с 12 автомобила Porsche, като впоследствие общият им брой става 40.
SAS има статут на елитна полицейска част и подлага кандидатите за постъпване на сурова селекция: те трябва да притежават добри шофьорски умения и опит в пътната полиция, да са в отлична физическа форма и да са навършили 25 години. Необходимо е и да са женени, за предпочитане с деца, тъй като се предполага, че тези отговорности ще ги възпират от поемане на излишни рискове. Естествено, тази група шофиращи Porsche пътни полицаи, с техните бели автомобили и съответните шлемове, куртки и дълги шинели, предизвикват интереса на медиите, които им посвещават статии и предавания.
Изненадани собственици
Дълго време се е смятало, че от онези редки полицейски автомобили до наши дни са оцелели само два – един в САЩ и един в Porsche Centrum Nederland. През 2005 г. обаче един белгиец, който година по-рано се бил сдобил с класическо открито Porsche 356, получил съобщение от холандската полиция, че най-вероятно е станал собственик на бивш автомобил от специалната магистрална служба. Освен това полицаите питали дали е възможно да дойдат и да разгледат автомобила.
Както се оказало, спортният кабриолет бил доставен на холандската полиция на 21 март 1962 г. и през следващите четири години бил на служба там с позивна ALEX 2707. До 1966 г. навъртял 190 000 километра, след което, със сменен двигател, бил продаден, като преди това били отстранени всички полицейски атрибути и автомобилът придобил вид на нормален кабриолет.
Възстановяване
След като научили за славното минало на своето Porsche, собственикът, а по-късно синът му постепенно издирили и монтирали цялата някогашна полицейска екипировка. Това бил доста дълъг процес, който приключил чак през 2012 г. Днес полицейското Porsche притежава всички оригинални части, с каквито е било доставено, а освен това е и пребоядисано, защото белият му цвят нямал същия оттенък като на оригиналния 356. Двигателят е сменен отново и сега е от модела 616/16, датиращ от 1964 г. Моторът с работен обем 1600 куб.см и мощност 95 к.с. е претърпял пълен основен ремонт.
Полицейската екипировка включва оригинален син „буркан”, светеща табела „STOP”, радиотелефон Storno, радиоантена, усилвател Pye, две вътрешни огледала за обратно виждане, контролни бутони, амперметър, голям високоговорител отзад, надписи и автентични униформи на холандската магистрална полиция заедно със съответните шлемове.
Много ни се иска тази история за откриването и пълното възстановяване на редкия автомобил да беше завършила с изявление на доволния собственик, наследил съкровището от баща си и готов да го остави на децата и внуците си. Действителността обаче е малко по-различна: през октомври на един търг в Белгия историческото полицейско Porsche 356B 1600 беше продадено за 235 750 евро.
Текст: Владимир Абазов
Снимки: Bonhams
trex
Страхотна статия. Страхотен автомобил.