Седмото, пораснало на снага и мощ поколение на Porsche 911, отново се протяга към върха на спортното автомобилостроене. Традиционната конструктивна рамка на модела е запазена, но технологичните промени отдавна не са били толкова дълбоки.
Неизбежните вълнения в средите на заклетите фенове на Porsche при всяка смяна на поколенията този път са наистина трудно разбираеми. Между 1963 и 2011 година техният любимец е пораснал с точно 328 милиметра, което означава темп на акселерация от микроскопичните 6,8 милиметра годишно... Има къде-къде по-драстични примери за нездравословен растеж, а с възрастта немалко от нас добавят не милиметри, а сантиметри точно на местата, където най-малко желаят. Да, новият 911 демонстрира ръст, но не губи мярка. Формите му са по-прецизно очертани отвсякога благодарение на запазената, аскетично впита талия и допълнително скъсените надвеси на каросерията, с които пропорциите й добиват съвършенство. Накратко - емблематичният за марката модел остава верен на себе си не въпреки, а именно поради увеличеното с десет сантиметра междуосие.
Хранителен режим
Предстои останалите да премерят ръст с новия възпитаник на инженерите в Цуфенхаузен. И това няма да е никак лека задача. На първо място поради диетата, предписана на спортиста, популярен с вътрешнофирмения код 991. С включената в допълнителното оборудване на тестовия автомобил PDK-трансмисия заедно със самоблокиращия диференциал, полезните комфортни възможности и задължителните мерки за безопасност, новата Carrera S тежи по-малко от 1500 килограма. Почти 50% от елементите на новата каросерия са изработени от алуминиеви сплави (сред тях вратите, предния и задния капак, калниците и покрива), благодарение на което са спестени цели 100 килограма.
Този фантастичен теглови резерв в сравнение с предходния модел е развързал ръцете на инженерите за модернизация в области като геометрията на ходовата част с нейните увеличени на 20 цола колела например. Част от теглото е инвестирано и в мерки за снижаване на разхода, липсата на които през 2011 година биха били недопустими дори в расов спортист като 911. Сред тях безспорно е системата старт-стоп, която безцеремонно отнема думата на шестцилиндровия боксер на всеки червен светофар, но дори и тя не е в състояние да засенчи абсолютната липса на възможност да се запознаете очи в очи със споменатия мотор. Работата е в това, че задният капак на 911 е сведен до комични размери и рудиментарни сервизни функции и ако искате да разберете как изглежда една модерна 3,8-литрова боксерна машина с увеличена на 400 к.с. мощност, намалено вътрешно триене, увеличени максимални обороти и свръхмодерни решения във всмукателния и изпускателния тракт, ще трябва да лазите под колата. Естествено, има и друго решение. Гледането може ефективно да се замени с пълно изживяване на споменатите възможности зад волана на новия модел.
Добре смазана машина
Светофарът светва зелено и вдигам крака си от педала на спирачката. Боксерът излиза светкавично от реанимация и поема задълженията си меко и без излишен шум. Гласът на двигателя е добре познат шлагер, в който се долавят радващи ретро-нотки от времената на въздушното охлаждане. Мелодията е композирана с професионална вещина, преплитаща звуците на постъпващия и напускащ горивните камери въздух в едновременно емоционално и политически коректно вокално изпълнение. Засега. Пълните децибели ще последват по-късно.
Засега запазваме самообладание - нещо, с което 991 се справя доста добре. Главен принос в тази насока има превъзходната работа на PDK-трансмисията, чиито седем на брой двойки зъбни колела се зацепват сякаш в безтегловност, а времето за превключване е значително съкратено в сравнение с предходната версия на механизма. С оглед на изключително адекватния и плавен подбор на предавателни числа от страна на електрониката, посягането към включените в допълнителното оборудване на модела планки за ръчна смяна на волана става напълно излишно.
Стандартният режим на работа на PDK се придържа доста стриктно към философията за енергийна ефективност и това поведение има изумителен ефект при движение в градски условия – при отнемане на газта, боксерът бива напълно отцепен от останалите компоненти на силовия тракт и 911 продължава движението по инерция и празни обороти. При натискане на спирачката или подаване на газ, моторът отново бива зацепен с такава неусетна мекота, сякаш през изминалите 48 години инженерите в Щутгарт не са се занимавали с нищо друго. Страничен ефект от всичко това е разходът на гориво, който падна до изключителните за автомобил от този калибър 7,8 л/100 км на тестовата отсечка на ams и се установи на повече от приемливата стойност от 13,3 литра средно в теста.
Роднински връзки
Ако вече се чудите дали всичко това не е превърнало седмото поколение в разглезена рожба на новото време, отговорът на въпроса ви е положителен. Дотолкова, доколкото засяга работата на серийната при Carrera S електронно управлявана система на окачването PASM, която филтрира въздействията от контакта с пътя по-добре от шаситата на много съвременни лимузини с изявени претенции по този въпрос. За щастие острият нрав на задния мост на 911 достатъчно често напомня на човека зад волана къде всъщност се намира.
Това определено е необходимо, защото оформлението на интериора се е отдалечило доста от стила на оригинала. Класическите застъпващи се циферблати на контролните прибори демонстрират силен уклон към използваното в Panamera решение, добре изразена връзка с големия брат личи и в дизайна на доста внушителната централна конзола на арматурното табло. Акселерацията не е подминала и пространството в купето, което е с пет сантиметра по-широко и с 1,5 сантиметра по-високо в сравнение с това при 997.
Независимо от увеличения простор обаче, в седмото поколение на 911 водачът продължава да се чувства органично свързан с автомобила в неговата искрена и лишена от посредници прегръдка. Изискващите допълнителна инвестиция електрорегулируеми спортни седалки се отличават с комфортна тапицерия с отлично прилепващ към тялото релеф. Електрически механизъм се грижи и за настройката на позицията на волана, а цялостната ергономична концепция на 991 би могла да се сочи за пример не само в спортния сегмент.
Да си дойдем на думата!
Достатъчно по отношение на комфорта и политически издържаното поведение. Лекият натиск върху бутона с надпис „Sport Plus” (стига да разполагате с допълнително предлагания пакет Sport Chrono) кара новия 911 да покаже дългите си и остри зъби. Педалът на газта започва да проявява свръхчувствителност при докосване, динамичното окачване на двигателя се активира и PASM преминава към по-стегнати характеристики на работа – мнозина вероятно биха ги оценили като прекалено безкомпромисни и твърди за дълги пътешествия. Едва ли обаче би се намерил някой, който да не се възхити на unplugged-изпълнението, с което преминалата в режим на минимално съпротивление спортна изпускателна уредба (предлага се срещу допълнителни 2606 евро) кара коленете ви да омекнат. В тези прекрасни, чисто механични звуци има много от оригиналния саунд от 70-те, в който дъхът на атмосферната машина следва неотклонно ритъма, подаден от педала на газта. Електрониката се намесва само при по-рязко вдигане на десния крак, предизвиквайки спонтанни канонади с шеговитите си вариации с времената за възпламеняване на сместа в хоризонталните цилиндри.
991 води до пристрастяване. Първо под маската на благовъзпитан Gran Turismo от старата школа, после с тялото на перфектно подготвен атлет, готов да се изстреля като снаряд от стартовите блокчета. При включен режим Launch, Carrera S спринтира без никаква загуба на контакт с настилката и с такава естествена лекота, че времето от 4,1 секунди до 100 км/ч изглежда неизменно постижимо без оглед на това кой седи зад волана. Същото се отнася и за обратното като посока и още по-брутално като сила ускорение при спиране – в момента допълнително предлаганата система с керамични дискове на 991 е уникат без аналог в съвременното серийно автомобилостроене.
Но традиционно добрите при моделите на Porsche стойности на спирачния път не са най-яркият спомен, който остава отпечатан в съзнанието. Много по-впечатляваща е динамиката на пътя на новия модел. Електромеханичната кормилна уредба е концентрирана единствено върху постигането на максимална прецизност и е напълно лишена от модерни болести като изкуствено втвърдяване на волана и синтетична острота на реакциите. В досегашната история на 911 не е имало по-точен, по-вдъхващ доверие и по-лесен за водене стандартен представител на гамата от новия 991.
Нито пък по-бърз в слалома и ISO-теста. В тези дисциплини новият модел демонстрира неутралитет, на фона на който дори принципите на швейцарската външна политика започват да изглеждат твърде гъвкави. Тук става дума за сериозен флирт със законите на физиката, в която граничните режими изглеждат безкрайно далеч, а движението в права посока напомня на железница. Предният мост на новата Carrera S е стабилизиран с по-широка следа и по-широки гуми, докато чудовището отзад е затиснато под тежестта на адаптивния спойлер. И над всичко това се простира успокояващото въздействие на удълженото междуосие.
Което в крайна сметка означава, че и при новия 911 всичко си остава по старому – пет звезди, както при всяко предишно поколение.
Teкст: Йохен Юблер
Снимки: Aхим Хартман
Оценка
Porsche 911 Carrera S
Няма спор, че новият 911 е пораснал на дължина, но ръстът по отношение на комфорта и най-вече на динамиката на пътя е много по-впечатляващ. Нищо ново - 48 години след началото, всяко следващо поколение на 911 се оказва по-добро от своите предшественици.
Технически данни
Porsche 911 Carrera S | |
---|---|
Работен обем | --- |
Мощност | 400 к.с. при 7400 об./мин |
Максимален въртящ момент |
--- |
Ускорение 0 – 100 км/ч |
4,1 с |
Спирачен път при 100 км/ч |
33 м |
Максимална скорост | 302 км/ч |
Среден разход на гориво в теста |
13,3 л |
Базова цена | 105 497 евро в Германия |
razbirach
Za tezi pari,ne bih si vzel tochno Porshe,Nissan G-TR iziajda vsichkite Porsheta s parcalite..ha-ha-ha.Porshetata sa kompleksiranite bg novobogatashcheta.....neka si gi karat-tolkova imrazbirat tikvite .....:-)
trex
Ммм, вкусно!