Ако говорим в евро, съществуват над 40 000 причини да предпочетем новото Porsche Cayman S. Но младият лъв е в състояние да предложи много повече и да покаже какво може на своя утвърден роднина Porsche 911.
Има титли – благороднически, докторски, – чието придобиване понякога е само въпрос на пари. Но какво да кажем за статута на герой? Той не се продава. Затова Porsche Cayman S се опитва да разклати трона на 911 единствено с амбиции и стремеж към велики дела. Сега, в комбинация с 3,4-литров, централно разположен мотор, той притежава по-акцентиран облик, по-тренирани мускули и със своите 325 к.с. и 1432 кг бойно тегло предизвиква класическия спортен автомобил на марката – 3,8-литровия 911, тежащ 1503 кг и развиващ 400 к.с.
С отварянето на вратите започва първият рунд, в който Porsche 911 веднага печели уважение с две точки преднина. При това все още не става дума за спортни достойнства, а за функционалност, обзор и вътрешен простор. Засега Porsche Cayman изостава на почетно разстояние. В него не се качвате толкова лесно, а по-скоро се вмъквате, сякаш обличате подчертаващ фигурата костюм.
Ходовата част на Porsche Cayman реагира с повече усет
И в двата автомобила се чувствата добре, сходните уреди предоставят еднакво добра информация. По отношение на управлението на функциите отчасти малките бутони ви изправят пред идентични задачи за тяхното разучаване. А оборудването за безопасност? То е на средно ниво, с което тази част от теста завършва наравно. Въпреки че и Cayman, и Carrera демонстрират неимоверни възможности за спиране – толкова интензивно, че почти взривява диапазона на присъжданите точки. Да не говорим за хармоничното усещане от спирачния педал и финото дозиране на неговото действие.
Кратка почивка, през която отчитаме, че йерархията продължава да е в сила. Поне така е преди третия рунд – оценките за комфорт, където както Porsche Cayman, така и 911 импонират с предлагани по желание спортни седалки, които се регулират в много посоки и обхващат плътно тялото, подкрепяйки го отлично при странични ускорения, надминаващи 1 g. След 300 километра по аутобана не се усещат дори наченки на умора. Значи, и двата модела получават пълните 20 точки. А климатикът? Без възражения – отново пат.
Сега вече Porsche Cayman преминава в нападение с електронно управляваната си ходова част – тя реагира с повече усет и поема късите удари, на които 911 отговаря с кратки сътресения. В режима Sport системата PASM на Carrera стига още по-далеч и изважда твърди настройки, докато амортисьорите на по-малкия брат Porsche Cayman и при Sport работят достатъчно комфортно за дълги пътешествия. Също толкова прилично е и нивото на шумовете, което при измерванията носи точки, но емоционално погледнато, е по-скоро недостатък.
911 печели точки с допълнителните седалки
„Макар отвън да не се вижда нищо, вътре всичко е наред” – пее с носовия си глас централно разположеният мотор на Porsche Cayman, преминавайки бързо през целия оборотен диапазон. Липсва му обаче фонетичният стимулиращ ефект от по-богатия и по-плътен звук на 911 Carrera. В режима Sport могъщата акустична вълна от вихрите при всмукването става толкова силна и сгъстена, че отвъд 6000 об./мин започва да напомня за радикалния RS.
Отзад обаче няма рама за защита при преобръщане, а рудиментарни спомагателни седалки, които предлагат минимално място – но пък благодарение на него 911 Carrera печели още точки и навлиза в раздела за задвижване с преимущество от четири пункта пред Porsche Cayman. Доста полезна преднина, временно скъсена от малко по-високия разход на гориво (12,9 срещу 12 л/100 км). Мощната тяга, по-добрите динамични характеристики, както и с една идея по-стръвните и спонтанни реакции при подаване на газ добавят още две точки към сметката на 911. Наистина, по-големият работен обем отдава по-висока мощност, но по отношение на равномерния ход на двигателя не носи предимства в двубоя. Въпреки различната работа на предавателните им кутии с два съединителя двамата братя също са оценени наравно – независимо от това, че тази препоръчвана и от нас екстра е по-евтина с около 700 евро в Porsche Cayman, което не й пречи да предлага същите качества на гладко работещата старт-стоп техника и свободния ход. Малкият модел печели също колкото големия и от чудесните стратегии за превключване. Независимо дали предавките се сменят ръчно, или автоматично, трансмисията PDK се справя умело, предлагайки избор между елегантен и спортен маниер.
Porsche Cayman изисква повече от своя пилот
Финален спринт. Бурен завършек в дисциплината поведение на пътя. И двамата участници играят на собствен терен. Екипираният с допълнителен Aero пакет 911 е пристигнал в Хокенхайм с шест точки преднина, която започва да нараства неумолимо. Защото неговата кормилна уредба съчетава прецизност, обратна връзка и спокойствие, защото той просто захапва идеалната линия и се плъзга по нея с ефирно леко недозавиване и дори при излизане от завоя не се отклонява и на милиметър благодарение на грандиозното си сцепление с пътя.
Толкова бързи и същевременно толкова сигурни са съвсем малко автомобили – и Porsche Cayman не е сред тях. На бързите прави той се държи с една идея по-спокойно, затова пък не залепва толкова здраво за завоите по Краткото трасе. Наистина той се усеща като по-лек, по-спонтанен и по-отзивчив. В крайна сметка обаче Porsche Cayman затруднява в по-голяма степен своя пилот. Той не влиза в граничната зона на сцепление със стоическото спокойствие на 911, а показва дискретен стремеж към завъртане около вертикалната ос при промяна в натоварването. Изразено в числа, 911 напуска Хокенхайм със средно време за обиколка от 1.12,1 минути, докато Porsche Cayman S взема същите 2,6 километра за 1.13,0 минути.
Обратът настъпва при разходите
Преднината на 911 се увеличава с още шест точки и е вече дванайсет, което му осигурява победа в оценката на качествата. До общата победа обаче остават още два кръга. Първият е разделът за екологичност, в който Porsche Cayman S – като по-лек, по-тих и отделящ по-малко вредни вещества – си връща обратно последните шест точки. В заключителната част, оценяваща разходите, малкият брат отново е в подем и изиграва хладнокръвно най-важния си коз.
При съотношение от 66 944 срещу 108 684 евро остава безмълвен не само Carrera S. Превъзходството му при качествата далеч не е толкова категорично; все пак Cayman S през целия тест го се следвал на сравнително малка дистанция. Въпреки пропуснатата победа обаче той си запазва статута на герой.
Заключение
1. Porsche Cayman S
489 точки
Незначително по-бавен, малко по-икономичен и комфортен, преди всичко значително по-евтин – благодарение на тези факти Cayman грабва победата.
2. Porsche 911 Carrera S
479 точки
Като цяло по-сполучлив, значително по-емоционален, в много отношения по-наточен и по-послушен при пилотиране с гранична скорост – очарователен и съвършен, но скъп спортен автомобил.
Технически данни
Двигател и силово предаване | Porsche Cayman S | Porsche 911 Carrera S |
Брой на цилиндрите / тип двигател: | 6-цилиндров боксер | 6-цилиндров боксер |
Работен обем: | 3436 см³ | 3800 см³ |
Мощност: | 325 к.с. (239 кВт) при 7400 об./мин | 400 к.с. (294 кВт) при 7400 об./мин |
Макс. върт. момент: | 370 Нм при 4500 об./мин | 440 Нм при 5600 об./мин |
Предаване: | задно | задно |
Трансмисия: | 7-степ., 2 съединителя | 7-степ., 2 съединителя |
Стандарт за вредни емисии: | Euro 5 | Euro 5 |
Емисии СО2: | 188 г/км | 215 г/км |
Гориво: | бензин 98 Н | бензин 98 Н |
Цена | ||
Базова цена (в Германия): | 66 944 евро | 105 946 евро |
Размери и тегла | ||
Междуосие: | 2475 мм | 2450 мм |
Предна/задна следа: | 1526 мм / 1540 мм | 1538 мм / 1516 мм |
Външни размери (дълж. × шир. × вис.): | 4380 × 1801 × 1295 мм | 4491 × 1808 × 1295 мм |
Собствено тегло (измерено): | 1432 кг | 1503 кг |
Полезен товар: | 270 кг | 360 кг |
Допустимо общо тегло: | 1695 кг | 1850 кг |
Диам. на завиване (наляво/надясно): | 10,9/10,8 м | 11,0/11,0 м |
Каросерия | ||
Вид: | купе | купе |
Врати / места: | 2/2 | 2/2 |
Гуми на тестовия автомобил | ||
Гуми (отпред/отзад): | 235/35 R 20 Y / 265/35 R 20 Y | 245/35 R 20 Y / 295/30 R 20 Y |
Джанти (отпред/отзад): | 8 J x 19 / 9,5 J x 19 | 8,5 J x 20 / 11 J x 20 |
Ускорение | ||
0-80 км/ч: | 3,2 сек | 2,9 сек |
0-100 км/ч: | 4,5 сек | 4 сек |
0-120 км/ч: | 6 сек | 5,3 сек |
0-130 км/ч: | 6,9 сек | 6 сек |
0-160 км/ч: | 10,1 сек | 8,8 сек |
0-180 км/ч: | 12,9 сек | 11 сек |
0-200 км/ч: | 16,5 сек | 13,8 сек |
0-100 км/ч (данни на произв.): | 4,9 сек | 4,3 сек |
Макс. скорост (измерена): | 281 км/ч | 302 км/ч |
Макс. скорост (данни на произв.): | 281 км/ч | 302 км/ч |
Спирачен път | ||
100 км/ч студени спирачки празен: | 33,3 м | 33,3 м |
100 км/ч студени спирачки с товар: | 33,3 м | 33,3 м |
Разход на гориво | ||
Разход в теста л/100 км: | 12 | 12,9 |
мин. (тестов маршрут на ams): | 7,2 | 7,8 |
максимален: | 15,5 | 16,7 |
Разход (л/100 км ECE) данни на произв.: | 8 | 8,7 |