Macan е първото Porsche сред SUV моделите от средния клас – и отгоре на това доста разумен избор във варианта с дизелов двигател. Моделът има амбицията да докаже, че един Sport Utility Vehicle не носи случайно думата Sport в името си. Но срещу Audi Q5 3.0 TDI и Mercedes GLK 350 CDI той трябва да защити годността си за всекидневна експлоатация. Дали претендентът накрая няма да се окаже победител?
Ако търсите най-спортния SUV модел от класа, само една от измерените стойности е достатъчна, за да вземете решение: при скоростното избягване на препятствие Porsche Macan се провира по тясното трасе между пилоните с почти 141 км/ч – тоест с над 13 км/ч по-бързо от Audi Q5 и Mercedes GLK. Той практически вече е напуснал отсечката, докато другите все още минават през последната врата. Ако претенциите ви обаче са за нещо повече от удоволствие от шофирането, тогава както Audi Q5, така и Mercedes GLK имат доста какво да кажат – преди всичко по темите за всекидневната полезност и разходите.
Това е причината да сравним и трите модела в дизеловите им варианти. Няма страшно – около 260 к.с. и 600 Нм създават солидна основа за устрема напред, и то без да отварят голяма дупка в горивния бюджет. Защото нека не се заблуждаваме – ако искаме да задвижим енергично маса от два тона, „котелът” се нуждае от прилично количество гориво. В случая с Porsche Macan Turbo през горивната уредба се стичат средно по 14 литра бензин 98 на 100 км, докато изпитваната тук дизелова версия се задоволява с около девет литра гориво, и то при по-голям с 30 Нм въртящ момент.
С това вече сме навлезли дълбоко в „разумната” част от аргументите, затова насочваме вниманието си към багажника на Porsche Macan. Този фактор е от голямо значение, понеже в случая става дума не само за Porsche, но и за SUV модел. В края на краищата той носи в названието си и думата Utility, тоест полезни качества.
Mercedes GLK – винаги близък до всекидневието
Ако трябва да приберете някъде многобройни малки единици багаж, Porsche Macan на практика може да погълне приблизително толкова, колкото Q5 и GLK. Но при обемистите товари готовността за изпълняване на транспортни задачи придобива типични за отделните марки черти: Тесният отвор на багажника в модела на Porsche няма да направи щастливи нито любителите на товарни превози през свободното време, нито домашните майстори. И в двата случая желаещите би трябвало да предпочетат Mercedes. Неговият максимален товарен капацитет изпълнява обещанията, които дава четвъртитата външност.
GLK е във всяко отношение ориентиран към нуждите на всекидневието; той предлага усещане за щедро оразмерено вътрешно пространство, удобно качване и изправена позиция на седене, много места за дреболии и практични детайли, като сгъваема кошница за багаж, която се прибира в кутия под пода на багажника, както и работни ръкавици. Тук ще се зарадват всички, които обичат да вършат нещата със собствените си ръце. Ами Audi? Неговото по-дълго междуосие донася решаващите милиметри място в повече при пряко сравнение с Mercedes. А това позволява гъвкави трансформации на интериора – възможност, която се оползотворява най-добре с помощта на предлаганата по желание плъзгаща се задна седалка.
Когато се прехвърлите от Q5 в Porsche Macan, започвате да се съмнявате, че двата автомобила споделят една и съща платформа. Моделът на Porsche се възприема по-скоро като дериват на Q3 – толкова близо до водача е разположено арматурното табло. За това усещане допринася преди всичко широкият централен панел, върху който са наредени безброй клавиши и бутони. При оценките за каросерията Macan не блести с нищо особено – тъй като, що се отнася до възприятието за качество, недобре напасваната шофьорска врата и неравномерните фуги водят до отнемане на точки. Прекалено силните аеродинамични шумове също са изцяло в разрез с очакванията, които буди прекалено високата базова цена. Тук клиентът не печели нищо от сътрудничеството с Audi.
Porsche Macan с шестцилиндров дизел
По-различно изглеждат нещата в сферата на задвижването – мощният и равномерно работещ шестцилиндров дизелов мотор е плод на съвместните усилия на двете фирми, същото се отнася и за свързаната с него предавателна кутия с два съединителя. Променени са обаче общото предавателно число, както и настройките, Това може да се усети най-вече при потегляне – агресивно зацепващият съединител при състезателния старт (част от допълнително предлагания пакет Sport Chrono Plus) осигурява на Porsche Macan още в първите метри решаващо предимство, което нараства с всяко следващо превключване. Недостатъкът е, че понякога се усещат отчетливи сътресения. Друга особеност е предлаганата от Porsche функция на „безмоторно летене”, която отсъединява предавателната кутия, ако пътят се спуска леко надолу, но пък обратното зацепване при по-висока скорост е съпроводено с известни колебания.
Най-силният въртящ момент в сравнението обаче идва от мотора на Mercedes – още при 1600 об./мин трилитровият агрегат отдава яките 620 нютонметра и тласка с лекота напред двутонния автомобил. Въпреки предполагаемите аеродинамични недостатъци в сравнение с конкурентите Porsche Macan и Audi Q5, при висока скорост на магистрала автомобилът с трилъчната звезда бързо се откъсва пред тях. Разбира се, взаимодействието с плавно превключващия автоматик с хидравличен преобразувател не предполага рекордни динамични показатели, но задвижването създава усещане за невероятна сила и увереност – наред с другото и понеже не вижда никаква необходимост да слиза нервно на по-ниска предавка при най-слабото натискане на педала за газта.
GLK е спокоен и съсредоточен в себе си, не се прави на особено чевръст като Q5 (което никой не очаква дори само заради голямата маса), а е по-скоро приятен другар в дългите пътешествия. Такова впечатление създава и ходовата част, която най-добре се справя с неравностите по пътното платно – освен при движение с пълен товар. В последния случай ходът на окачването достига своите граници при бърза поредица от груби вълни по настилката. Това води до отнемане на точки, също както и недостатъчната странична опора, предлагана от серийните седалки.
А как се представя Porsche Macan? Той е снабден с всички екстри, за които мечтаят любителите на динамичното шофиране. Най-удивително от всичко е пневматичното окачване – то осъществява трудно въобразим шпагат между приличен комфорт на пътуване, неимоверен капацитет за поемане на неравности и директна връзка с пътя. На човек му е трудно да повярва, че основните елементи на ходовата част произхождат от Q5 – толкова различен изглежда Macan в това сравнение.
Още при системата за двойно предаване обаче конструкторите на Porsche следват собствен път и вместо torsen диференциал монтират ламелен съединител и симулират задно предаване с постоянно включен преден мост; това може да бъде проследено добре по индикациите за разпределението на силовия поток. Така се създават най-добри предпоставки за спонтанно влизане в завой. И наистина с увеличаване на скоростта поведението на Porsche Macan остава неутрално учудващо дълго, преди предните колела да почнат леко да занасят и да се наложи намеса на ESP.
Porsche Macan – допълнителна динамика срещу 6259 евро
Както е обичаят при Porsche, задните колела следват въображаемите релси с неимоверно механично сцепление. Така при поредица от завои Porsche Macan успява да се откъсне пред своите преследвачи – поне при умело конфигуриране на системите. Защото пилотираната от нас версия разполага освен с пневматично окачване и с нареченото PTV Plus електронно управлявано разпределение на въртящия момент на задния мост, както и с предлагани по желание 20-цолови колела. В Германия тези екстри струват общо 6259 евро – и само онези, които в този момент не трепват от ужас, биха могли да бъдат основни клиенти на Porsche.
Срещу това свръхпредлагане на динамика от Audi не могат да противопоставят почти нищо, въпреки че, разглеждан сам по себе си, и техният модел притежава несъмнени способности за преодоляване на завои. Но още в сравнението с Mercedes измерените времена показват, че става дума по-скоро за усещане, отколкото за твърди факти – единствено в слалома GLK се оказва малко по-бавен.
А дали преднината на Porsche Macan пред другите два автомобила би била толкова отчетлива и без подкрепата на допълнителните функции? Не знаем, но се надяваме скоро да можем да изпробваме и тестов автомобил със серийна ходова част. Ясно е обаче, че тук Macan печели безапелационно в раздела за поведение на пътя, а с това и в оценката за качествата. Q5 и GLK го следват на почти еднакво ниво.
Това предимство обаче не може да бъде запазено и в раздела за разходите. Изгодните за клиента калкулации никога не са били сред силните страни на Porsche. Както винаги, в тестовете на auto motor und sport всички екстри, които имат отношение към присъдените точки, се вземат предвид и в оценката за разходите. При Porsche Macan това прави около 9000 евро допълнително – и така моделът слиза на третото място. Audi обаче успява в последните метри да изпревари Mercedes – Q5 е малко по-тих и с минимално по-нисък разход на гориво.
Без отговор остава обаче още един въпрос: дали Porsche Macan създава усещане за истинско Porsche? Контравъпрос: А как да го направи? Тук трябва да бъде приведена в движение твърде голяма маса, водачът седи твърде високо и въпреки всички усилия на инженерите липсва непременната и незабавна обратна връзка с пътя, която прави едно Porsche толкова неповторимо. Все пак обаче Macan е първият SUV модел от средния клас, който носи заслужено думата Sport в названието на своята порода.
Текст: Маркус Петерс
Снимки: Ханс-Дитер Зойферт
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
1. Audi Q5 3.0 TDI Clean Diesel
501 точки
Победа със съвсем малка преднина. Q5 я печели с впечатление за високо качество, с по-малките разходи за гориво и с най-много място в интериора.
2. Mercedes GLK 350 CDI 4Matic
497 точки
Отличният комфорт превръща GLK в приятен спътник за дълги пътешествия, който може да изпълнява и сложни транспортни задачи.
3. Porsche Macan S Diesel
491 точки
С неимоверно динамична и сложна ходова част Porsche Macan печели при оценката за качествата, но губи в крайното класиране – просто защото е твърде скъп.