Интересни факти за явленията и разликата в поведението на автомобила върху воден слой
Предимствата на двойното предаване в условията на заснежена или заледена повърхност е безспорно. Това е и една от причините SUV моделите напоследък са толкова популярни. С широкото навлизане на компактни и особено на малки SUV автомобили, моделите само със задвижване на предните (а понякога и само на задните като при BMW) колела стават все по-често явление, осигурявайки по-ниска базова цена на модела, по-ниско тегло, по-малко триене в силовия тракт и съответно по-нисък разход при запазване на предимствата на високия просвет. Същевременно с това, зимата не е само сняг или лед. Много често автомобилите се движат върху мокра настилка, а при тези условия се появяват съвсем нови явления. За какво всъщност става дума?
Водният слой е много различен от снега
Автомобилите с предно предаване осигуряват някои предимства при движение в сняг в сравнение с тези със задно, но на мокри шосета нещата стоят далеч по-различно. Колелата на задвижващия преден мост по-рано показват признаци за загуба на сцепление с пътя и опасна невъзможност да се справят с водния слой, отколкото тези на задния мост при задно предаване. Това е така, защото във втория случай задвижващите колела намират по-лесно сцеплението с пътя, тъй като се движат по вече частично изсушените следи на предните. Специфичен е и случаят със задвижване на четирите колела, при което предните получават по-малък въртящ момент от вариантите с чисто предно предаване и следователно склонността към загуба на сцепление е по-малка, а едновременно с това се задвижват и задните които имат повече сцеплениe. В тези случаи обаче, важен фактор е вида на системата за двойно предаване, съответно пропорцията на разпределение на въртящия момент при базово задвижване и начинът на неговото вариране. Повечето системи, базирани на многодисков съединител не предават никаква или предават малка част от въртящия момент към задния мост когато не се налага използването на двойното предаване.
Предпоставка за критични ситуации са случаите, когато се налага автомобилът да смени лентата си на движение и съответно задните колела да напуснат въпросните импровизирани коловози и да нагазят рязко във водата. Тук особено уязвими са автомобилите със задно предаване, които могат да се завъртят. В този контекст нещата стават още по-комплицирани, а управлението още по-сложно при спортните автомобили, при които задната следа е по-голяма от предната, а задните гуми са значително по-широки от предните. В такъв случай от особена важност за безопасността са не само системите за стабилизиране на автомобила, но и зимните гуми, изработени с подходящ профил, които имат съответната конструкция и използват нужните материали. Разбира се, всичко споменато е валидно и при наличие на воден слой и през лятото.
Автомобилите с двойно предаване и SUV моделите в такива случаи реагират далеч по-предвидимо и безопасно. Това обаче в никакъв случай не означава, че щом един автомобил задвижва и четирите си колела може да мине без зимни гуми през зимата. Освен това тези автомобили имат предимство по отношение на сцеплението при наличие на въртящ момент в колелата, но в процеса на спиране и по отношение на управляемостта нещата са абсолютно същите. По тази причина същинските зимни гуми със символ на снежинка са нужни в същата степен и на SUV моделите и въобще на всички автомобили с двойно предаване. Единствено с тяхна помощ високите резерви по отношение на сцеплението осигурени от този вид задвижване в съчетание с ABS, ESP и контрол на задвижването могат да бъдат реализирани на практика.
Гумите за движение в пресечени терени, които разполагат с M+S лого на борда си обаче не са подходящи за нормалните пътища. Издръжливият им протектор покрит с големи блокове осигурява проходимост по земни терени, чакъл, камъни и има способността да „рови“ калта, но е неподходящо решение за асфалтови пътища. Добри спирачни качества на заснежени пътища могат да осигурят само зимни гуми, покрити с множество фини ламели, които пък от своя страна поради сравнително меките си смеси страдат сериозно при движение по тежки терени и бързо се износват.