Студенти от Техническия университет - София сглобиха едноместен автомобил градски тип с хибриден двигател, чийто разход е 0,7 л на 100 км
Днес в 12-и блок на Техническия университет - София бе представен първият български автомобил, който ще се състезава на Shell Eco-marathon (22-24 май) на пистата "Ногаро" във Франция.
Sofia Transport Hybrid
Десет студенти от специалност „Транспортна техника и технологии” на Техническия университет – София с ръководител доц. д-р инж. Борислав Трайков ще влязат в 24-годишната история на Shell Eco-marathon като първия български отбор, участвал в надпреварата. Студентите ще се състезават в най-популярната категория „Градски тип” с конструирания от тях автомобил STH1 (Sofia Transport Hybrid).
STH1 разчита на хибридна система. Двигателят с вътрешно горене (работен обем от 160 куб. см и максимална мощност 5 к. с.) генерира електрическа енергия, която се съхранява в ултракондензатори. Предимството им пред класическите литийево-йонни батерии е, че имат много кратък период на заряд, но същевременно отделят бавно енергията. Следващото звено от системата е електромоторът, които трансформира електрическата енергия в механична и задвижва автомобила. Благодарение на хибридния концепт разходът на STH1 е приблизително 0,7 литра на 100 км пробег.
Българският екоавтомобил, който тежи само 130 кг., е със задно предаване. Максималната му скорост е 37 км/ч. Шасито е изработено от алуминий, а за направата на купето са използвани плексиглас и PVC.
Само 4 месеца са били нужни на българския екип да конструира STH1. Това става възможно благодарение на спонсорите и активната подкрепа от страна ръководството на Техническия университет – София.
Shell Eco-marathon
Европейското състезание за икономия на гориво Shell Eco-marathon предоставя на млади дизайнери и инженери възможност да развиват нови подходи към устойчивата мобилност в конкурентна среда. Отборите се състезават в две категории: в първата попадат прототипите, а във втората, където ще участва и екипът на ТУ - автомобили от градски тип.
За да съпоставят различните типове енергия един с друг, отборите трябва да се състезават в три етапа, всеки от които се състои от 14 обиколки. Те трябва да бъдат направени за максимум 54 минути. Цялото количество изразходвана енергия се пресмята и се изразява в съотношение километър/литър.
Капитанът на българския тим Желязко Картунов изрази надеждата си за място в челната десетка на предстоящата надпревара.
editor
Йo, лично аз бях на представянето на машината. Не става дума за първия български автомобил изобщо, а за първия български автомобил в Shell Eco marathon. Прочети по-внимателно материала. Производството на автомобили в България е съвсем друга тема. За [url=http://www.ams.bg/content/avtomobil-proizveden-v-balgariya-epizod-iv-000814]Univers [/url]също така сме писали неведнъж в сайта на ams, както и в принт изданието на auto motor und sport.
йо
Защо пишете глупости!!!! Това воопще нее ПЪРВИЯТ български автомобил.Нима не сте чували за българските марки автомобили "Чайка" "София", които са лимозини , а и наскоро се появи още една с марката "Univers", така че моля ви госпожи и господа редактори не правете такива грешки.