Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Приказки от Румъния

16.05.2014 10:05
Туит

Разказ от едно посещение в завода на Ford в Крайова

Едва ли някой във Ford е смятал, че транспарантът с марковото лого Feel the Difference, поставен върху фасадата на административната сграда на автомобилния завод на компанията в Крайова ще има по-подходящо място от това и именно тук то ще е толкова близо до същността си.

Печално известният със своята ненадеждност Oltcit, произвеждан в това съоръжение през 80-те и 90-те години, задвижван от боксерни двигатели (0,6/1,1/1,3 литра) с въздушно охлаждане, които са олицетворение на всичко друго, но не и на издръжливост, е отстъпил мястото си на моделната линия на Ford B-Max, най-продаваният малък ван в Европа и съответно на авангардния високотехнологичен агрегат 1.0 EcoBoost, който два пъти поред печели наградата «Двигател на годината».

Ford стана мажоритарен собственик на завода за производство на автомобили в Румъния през 2008 година и го придоби изцяло през 2010 година. Въпреки неблагоприятната пазарна конюнктура в Европа, това модерно съоръжение се развива стремително и ще поема  и нови модели – като например Fiesta. 
Ако за миг се пренесем на изток от Крайова, в столицата Букурещ, и по-точно в бизнес парка в предградието Флореаска, ще открием запазена една сравнително малка и стара, но интересна сграда в модернистично-технологичен стил от трийсетте години на миналия век. Именно в нея започва историята на Ford като производител в Румъния – по-точно през 1935 година, когато американската компания построява първия си завод в северната ни съседка и въобще първия в Източна Европа, а от следващата година произвежда по 2500 автомобила годишно. Предприятието трябва да разчита на собствени приходи за финансиране, отчитайки ограниченията по отношение на обмяната на валута и зависимостта от търговския баланс на Румъния. По време на Втората световна война Ford губи контрола над компанията, която трябва да произвежда машини за германската и румънската армии, а през ноември 1947 година румънското правителство национализира фабриката. 

Новото начало

Не е ясно дали тази история е повлияла отговорните фактори в компанията при взимането на инвестиционно решение за придобиването на завода в град Крайова, разположен на стотина километра североизточно от Дунав мост 2. Все пак преди това той никога не е бил управляван или стопанисван от нея, а историята му датира от 1976 година, когато е създаден като съвместно предприятие на румънската държава и Citroen. То произвежда един от първоначалните прототипи на Citroen Visa под името Oltcit, със стари двигатели от 2CV и GS, а впоследствие е закупен от Daewoo. През 2006 г. държавата откупува дела си от около три четвърти от компанията от вече фалиралия Daewoo и малко след това го предлага за продажба. Ford предлага най-добрите условия в конкуренция с GM и JC Russian Machines на Олег Дерипаска и така става собственик на мажоритарния дял от 72,4 процента.
57-те милиона евро, срещу които американската фирма се сдобива с тях, може и да изглежда смехотворна, но срещу тях Ford на практика получава само едни стари халета. Картината която се открива пред очите на президента на Ford of  Europe Джон Флеминг малко преди церемонията за официалното прехвърляне на собствеността не е никак радостна – всъщност, почти нищо от старото оборудване не става за използване. От Ford обаче са наясно с това и плановете за развитие включват гигантски проект, който до момента вече се капитализира под формата на почти 900 милиона евро инвестиции. Те са вложени в цялостна подмяна и разширяване на оборудването, обновяване на стари и строителство на нови сгради, създаване на организация на интегриран цикъл на производство включващ пресовъчен цех за елементите на каросерията, роботизиран заваръчен цех, бояджийски цех с високотехнологичен 3 WET производствен процес, който е абсолютно пионерен, цех за сглобяване с монтаж на компонентите и нещо от изключителна важност – завод за производство на двигатели. Именно там (както и в Кьолн) се произвежда вече прочутият 1.0 ЕcoBoost (вече произведен в над два милиона екземпляра и заемащ съществен дял в гамата на различни модели – от една четвърт във Fiesta до над 40% в B-Max) и напълно нов 1,5-литров четирицилиндров бензинов турбо мотор с директно впръскване, който засега се транспортира за САЩ и Китай, а впоследствие ще задвижва и новото Mondeo. Общият брой на произвежданите в момента двигатели ще нарасне с началото на продажбите на Mondeo в Европа, тъй като 1.5 EcoBoost ще се сглобява единствено в този завод.
В момента само в завода в Крайова работят над 4000 човека, но важен факт в инвестиционната политика на Ford е стремежът за привличане на колкото се може повече компании които имат или могат да създадат местни производствени мощности, както чужди, така и румънски. Част от доставчиците вече притежават собствени производствени и складови помещения в района на завода. Сред тях са Kautex (горивни резервоари), Siemens Yazaki (окабеляване), Faurecia (изпускателни системи, студена част), Johnson Controls (седалки), Magna (брони и други боядисани части) и т.н. Всичко това създава стабилен прираст на работна ръка и развитие на румънската промишленост. Всъщност участие в производството имат и компании, базирани в България – като Montupet, която лее главите на част от двигателите.  Именно в тази висока степен на интеграция, заедно с инвестициите в производствени мощности и квалификация, стои увереността за успешното развитие на завода.  

Lean production process

Работата на завода е интегрирана част от цялостната архитектура на производствено-пласментната схема на Ford, започваща от поръчката на специфицирания автомобил при дилъра, планирането в производствената схема и реализацията й като част от процеса PVS (plant vehicle schedule). Както и останалите заводи, този в Крайова работи на принципа на така наречения lean production, висша степен на ефективност на производството, който е и връх в развитието на системите за масово поточно производство и еволюция на създадения от Хенри Форд процес just-in-time. Навремето Форд казвал, че ефективният процес означава стоманените листове, получени в завода в понеделник, да се превърнат в готов за продажба автомобил, който е при дилъра в сряда. Днес този процес в завода в Румъния отнема 34 часа. Организацията на производствения процес изисква сложно проектиране и прецизна връзка между производителя и доставчиците и планиране на целия цикъл на доставка на сурови материали, компоненти и системи, както и интеграцията съответно в двигателите и автомобилите. Всеки ден ръководството на завода знае колко броя автомобили и двигатели ще произведе (на този етап около 370 дневно) с прецизна спецификация на всеки един от тях. Именно на подобна база и потребителят може да научи фазата на производство на своя автомобил. Всичко това се материализира под формата на така наречената Ford Production System чийто основна цел е и постигането на максимален ефект в минимални разходи на енергия, време и ресурси и с гарантиране на качеството с многократни проверки в рамките на общия процес. Една от множеството форми на такъв контрол е спирането на конвейера в случай че някой работник монтира някой детайл не навреме или както трябва, докато проблемът не бъде отстранен.

Текст: Георги Колев
Снимки: Георги Колев


На фокус
Историята на завода 


1976: Създаване на съвместно предприятие между Citroеn (36%) и румънското правителство (64%) формиращо Oltcit Craiova (Olt от румънската провинция Олтения и Cit от Citroеn). Новата компания трябва да произвежда автомобили както на местния пазар, така и за износ. Целта е постигане на производствен капацитет от 130 000 автомобила и 158 000 двигателя на година. 
1982: Започва производството на Oltcit.
1991: Citroen се оттегля от съвместното предприятие. Създадено е държавното предприятие Automobile Craiova. Продължава производството на Oltcit, но автомобилът е прекръстен на Oltena.
1994: Компанията сключва партньорство с корейската фирма Daewoo и е прекръстена на Rodae Automobile Romania.
1997: Името на фирмата е променено на Daewoo Automobile Romania.
2001: Фирмата майка в Корея, фалира в резултат от финансови проблеми.
2002: General Motors купува останалото от фалиралия Daewoo Motor в Южна Корея, но не и заводите които произвеждат автомобили Daewoo в Румъния, Узбекистан и Полша.
2006: Румънското правителство откупува обратно завода в Крайова за 60 милиона долара.
2007: Ford обявява желанието си за придобиване на 72.4 процентен дял от компанията.
2008: Ford официално поема Automobile Craiova.
2010: Ford придобива 100 процента от завода.


СХЕМА НА ПРОИЗВОДСТВЕНИЯ ПРОЦЕС

Старт на процеса
Процесът на производство на автомобили започва с доставката на огромни стоманени рола, тежащи тонове.

Пресовъчен цех (stamping shop)
Тук четири гигантски преси огъват и изрязват металните листове до предварително зададени метални форми, които ще се превърнат в елементи от каросерията.

Сглобяване на каросерията с помощта на роботи (body shop)
З58 робота заваряват различните секции (странични, подова, покривна и т.н.), изработени от метални листове, превръщайки ги в готова самоносеща каросерия. Малък брой от детайлите се заваряват на ръка, ако това е невъзможно за роботите или не достатъчно оптимално. Периодично се контролира качеството на заварките. Всеки един от роботите на германската компания Kuka струва по половин милион евро.

Бояджийски цех (paint shop)
Тук се извършва нанасянето на боята с помощта на роботи по модерен високотехнологичен процес 3 WET. Процесът е дело на Ford и е по-икономичен, като същевременно с това изисква по-малко време защото при него се елиминира подготвителната фаза. Трите слоя боя – грунд, основа и лак се нанасят без каквито и да било ръчни интервенции и без необходимост да се изчаква изсъхването на слоя преди нанасяне на следващия, откъдето идва и името. 

Цялостно сглобяване и компоненти (final shop)
Вратите първоначално се монтират към сглобената каросерията, но преди да започне монтажът на вътрешните компоненти те се отделят и поемат по свой път (като на места се движат над поточната линия) и се оборудват. По-късно всяка от тях ще «намери» точно своя автомобил. Роботи залепват прецизно стъклата с помощта на специална роботизирана система включваща камери.
Седалките, арматурното табло, облицовката на тавана, светлините, и специфични за всеки клиент елементи се произвеждат индивидуално (повечето от доставчици) и се монтират прецизно в точна последователност.

Сглобяване на двигателя (engine shop)
Висококвалифицирани, опитни работници, използващи модерни индустриални системи, са необходими за създаването на високотехнологични мотори. В завода на Ford в Крайова се произвежда трицилиндровият 1.0 EcoBoost двигател наричан с вътрешнозаводското им Fox и новият четирицилиндров 1,5 литров EcoBoost (Sigma). Те получават готови, сурови, отлети блокове (чугунени за 1.0 и алуминиеви за 1.5), глави, колянови и разпределителни валове и клапани от доставчици от Ирландия, България, Полша и т.н. които се обработват с прецизни машини. Добавят се и системите за впръскване на гориво, запалването и периферните агрегати като стартер и генератор. Скъпите тестове на работещи агрегати са заменени от така наречените „студени тестове” с по-ниска себестойност, които симулират натоварване на двигателите. 


„Сватбата” (final shop)
Този процес също се извършва в т.нар. final shop. Елементите от задвижването и ходовата част (включващи двигател, скоростна кутия, предния и задния мост), както и изпускателната система които се сглобяват и поставят на обща носеща платформа на релси, след което се докарват в точна последователност в зависимост от специфицирания модел и напасват абсолютно прецизно към каросерията, с помощта на  съответните съединения и болтове. Това е смесен процес, в който се използват както роботи, така и ръчен монтаж.

Финално сглобяване (final shop)
Автомобилите вече се придвижват върху собствените си колела. Монтират се последни елементи в интериора и екстериора, като предни брони и калници, зареждат се всички необходими течности и двигателят се стартира за първи път.

 
Приключване на производството (final shop)
Преди автомобилите да напуснат завода, се извършват определен брой проверки и специални тестове, включително стендови. Настройва се сходимостта на колелата, проверява се херметичността на съединенията с помощта на специални камери с интензивен воден душ. Откритите несъответствия се коригират на отделно място.      
      
Доставката
Добре подготвените автомобили поемат своя път с влак, товарни автомобили или по море към дилърите.




Коментари
comments powered by Disqus