Легендарният всъдеход е харесван и от Чърчил, и от кралица Елизабет Втора
Британската компания Jaguar Land Rover ще приключи производството на емблематичния Land Rover Defender в началото на следващата година.
Утилитарният работен кон, обичан и от британското кралско семейство, и от земеделските производители, остана почти непроменен през почти седем десетилетия на производство. Оригиналният дизайн е толкова прост, първоначално е скициран върху пясъка на плажа.
Предното стъкло на практика няма наклон. Багажникът може да носи дървени трупи или клетка с лъвове. Резервната гума виси на задната врата. От този безкомпромисен подход са доволни клиенти като Уинстън Чърчил и кралица Елизабет Втора. Defender заедно с войниците участва в Корейската война, с доброволци от Червения кръст в кризисни зони по света,както и в компанията на Лара Крофт във филма Tomb Raider.
През януари неговата славна история ще приключи, а компанията все още не е казала дали ще има негов заместник. С цена от 23 100 британски паунда (35 100 долара) автомобилът е синоним на начин на живот и за тези седем десетилетия не успя остарее.
Металните панели на каросерията са в противоречие с нормите на безопасност на пешеходците. Неговите емисии на въглероден диоксид са два пъти над европейските автомобилни стандарти, няма сензорни екрани, няма мобилна свързаност, въздушни възглавници или безжично зарядно на телефон.
"Време е да преминем към нова глава", каза Ник Роджърс, шеф на инженеринга на Jaguar Land Rover, който е изкарал шофьорския си курс на един Defender.
"Искаме да продължим напред с нов автомобил", казва той.
Land Rover изгуби през годините водещата си позиция, защото марката разчиташе прекалено дълго на селските стопани, без да обръща внимание на възхода на футболните майки и градските авантюристи. Скромната цена на Defender го лиши от модернизиране, като запази своята автентичнос.
За сметка на това, Jeep Wrangler, потомък на Втората световна война, истински военен автомобил вече притежава система за електронен контрол на стабилността и Bluetooth свързаност. Едно успешно рестартиране на Defender може да последва примера на Mini. Под владичеството на BMW Group нестандартният британски автомобил се прероди и се превърна в глобална марка, която включва дори и SUV вариант и се продава от Бирмингам до Пекин.
Перспективите пред Land Rover да лансира нов Defender не са обнадеждаващи, тъй като конкуренцията в сегмента се засилва.
Марката Jeep в състава на Fiat Chrysler Automobile разширява своя обхват с по-евтини модели, като например Renegade за 17 995 долара.
В горния край на SUV сегмента Land Rover трябва да се бори с новите SUV одели на Maserati и Bentley, както и с традиционно силните конкуренти в лицето на Mercedes-Benz и BMW.
И все пак остава открит въпросът дали легендарният Defender ще има достоен наследник.