Мерките на европейските правителства ограничават потребителите в покупката на автомобили и други скъпи стоки.
Продажбите на нови леки автомобили в някои европейски държави като Испания, Франция и Италия отбелязаха драстичен спад за юли спрямо същия период на миналата година. В същото време в САЩ се наблюдава леко увеличение на търсенето, макар и нивото му да не оправдава предварителните очаквания.
През миналия месец в Испания са продадени 82 167 автомобила, което е с 24% по-малко от реализираните сделки през юли 2009 г. Според анализаторите основната причина е в увеличеният от правителство ДДС от 1 юли. Тогава местната Асоциация на автомобилните производители предупреди, че решението може да предизвика спад в продажбите с до 30% за цялото второ полугодие.
Във Франция тенденцията също не е добра. Там реализираните сделки са намалели с 12.9% до 169 804 автомобила. Италия пък отбелязва най-голям спад – с цели 26% и 152 752 продадени автомобила.
Очаква се продажбите в Европа до края на годината да останат под нивата от 2009 г. заради въведените мерки от повечето правителства с цел подобряване финансовото здраве на техните страни. Те обаче обезкуражават потребителите да правят големи разходи като покупката на автомобил например.
На фона на лошите новини от Стария континент, пазарът в САЩ продължава своя лек растеж. Резултатите не отговарят на предварителните прогнози, но все пак са положителни и отчитат 5.2% ръст спрямо юли миналата година.
Трите големи местни производители General Motors (+5.4%), Ford (+3.1%) и Chrysler (+5%) отбелязват увеличение на своите продажби. На другия полюс са двете най-добре представени японски марки Toyota и Honda, които отчитат намаление съответно с 3.2% и 2%.
Лекото повишение на пазара в САЩ с близо 12 млн. продадени автомобила все още остава далеч от рекордното постижение за юли от средата на десетилетието със 17 млн. продажби. Специалистите определят ситуацията като все още близка до кризисната, но очакват положителната тенденция да се задържи.