Вход

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

0 продукта | 0 лв.

Абонамент

Благодаря, че избрахте да се абонирате за auto motor und sport. Изберете вида абонамент и въведете нужните данни, а ние ще се погрижим списанията да достигнат до Вас максимално бързо.

Избери годишен абонамент и вземи 20% отстъпка.

auto motor und sport Bulgaria logo

Промените в правилника за сезон 2010 във Формула 1

10.03.2010 18:02
Туит

ФИА постоянно обещава стабилност в правилника на Формула 1, но не минава година без промени. Това важи с пълна сила и за новия сезон, въпреки че корекциите няма да са толкова драстични, колкото през миналия.

Презареждане

Най-съществената промяна в правилника за 2010 г. е забраната за презареждане по време на състезание, която влиза в сила за първи път след 1993 г. Това не означава обаче, че трескавата работа на механиците в бокса остава в миналото, напротив. Пилотите отново ще спират, но единствено за смяна на гуми, тъй като и през сезон 2010 ще са длъжни да използват и двата типа на състезателната Bridgestone Potenza. При новото статукво времетраенето на „бокса” ще бъде приблизително 4 секунди.

Тази промяна налага използването на много по-големи резервоари – приблизително 250 литра срещу 80 преди, което е дало своя отпечатък върху новите автомобили. По-голямото междуосие е най-същественият им отличителен белег. Разпределението на теглото също е различно, като най-големият проблем в случая е, че балансът ще се променя драстично по време на състезание, тъй като разликата между автомобил с пълен резервоар и този с празен ще бъде приблизително 190 килограма. Стратегията по отношение мениджмънта на гумите също ще е от значение, като в по-добра позиция са пилотите с по-мек стил на каране.

Точкова система

Системата 10 8 6 5 4 3 2 1, която се използва във Формула 1 от 2003 г., ще бъде заменена с нова, като първите десет вече ще получават точки. Промяната е следствие от нарасналата на 26 автомобила стартова решетка и от неистовото желание на Бърни Екълстоун победата да има много по-голяма тежест от второто място. В резултат първият ще взима 25 точки, вторият - 18, а третият – 15. Пилотите, завършили от четвърта до десета позиция, ще получават съответно 12, 10, 8, 6, 4, 2 и 1 точки.

Гуми

През миналия сезон сликовете замениха гумите с канали, които бяха задължителни във Формула 1 за последните 11 години. Размерите на състезателната Bridgestone Potenza обаче останаха същите, което от гледна точка на контактната площ означаваше, че сцеплението на предната ос нараства повече отколкото на задната. За новия сезон балансът ще бъде възстановен, тъй като широчината на предните гуми ще бъде намалена от 270 на 245 мм.

Промяна има и в каучуковите смеси. Заради забраната за презареждане автомобилите ще бъдат приблизително със 100 кг по-тежки на старта, което налага използването на по-твърди смеси. Четирите типа гуми (супер мек, мек, среден и твърд) остават, както и правилото Bridgestone да предлага два от тях за всяко състезание. Разликата в твърдостта за повечето стартове отново ще е през една стъпка, което означава че комбинациите са основно супер мек – среден и мек – твърд.

Всеки пилот ще разполага с по 11 комплекта гуми (шест твърди и пет меки) за състезателен уикенд, а не с 14, както беше досега. Състезателите, участвали в третата квалификационна фаза, ще са длъжни да стартират надпреварата със същия комплект гуми, с който са постигнали квалификационното си време.

Чохлите за предварително подгряване ще бъдат разрешени, но единствено ако самите отоплителни елементи контактуват единствено с повърхността на гумата, а не с джантата например. Аеродинамичните капаци ще бъдат забранени. Използването на всякакви автоматични устройства за повдигане на който и да е компонент от автомобила при смяната на гумите също не се позволява.

Квалификации

Ако всички отбори са готови за началото на сезон 2010, на стартовата решетка в Бахрейн ще застанат 26 автомобила. Това налага лека корекция в квалификациите. В първата и втората фаза няма да отпадат по 5 пилоти, а по 8, за да може в Q3 отново да наблюдаваме десетимата най-бързи. Забраната за презареждане означава, че и в трите сесии пилотите ще карат с минимум гориво. За съжаление ФИА вече няма да публикува количеството гориво в автомобилите преди старта, а при липсата на презареждане по този показател можеше да се съди за средния разход на различните марки двигатели.

Минимално тегло

През 2010 г. минималното тегло на автомобилите плюс техните пилоти ще бъде 620 кг, а не 605. Промяната е следствие от трудностите, които срещаха през миналия сезон по-едрите състезатели като Роберт Кубица заради добавянето на KERS (приблизително 30 кг). Системата за повторно използване на кинетичната енергия обаче няма да се използва през 2010 г., въпреки че правилникът го позволява, тъй като FOTA гласува против нея заради високите разходи.

Тестове

Миналата година Хайме Алгерсуари дебютира във Формула 1 с екипа на Toro Rosso, въпреки че нямаше нито един същински тест с подобен автомобил. За да избегне подобни конфузни ситуации, ФИА въвежда ново правило по отношение на тестовете през сезона.

Ако даден отбор има нужда да използва резервен състезател, той ще може да тества в рамките на един ден. Задължително изискване обаче е резервният състезател да не е участвал във Формула 1 през последните две календарни години. Тестът може да се проведе само на писта, която не е домакин на старт от Формула 1 и в периода от 14 дена преди и 14 дена след смяната на пилотите. Ако резервата тества, а в крайна сметка титулярът кара в съответното състезание, този ден тестове ще бъде „удържан“ от предсезонната подготовка на отбора през следващата година.

Забраната за тестове по време на сезона остава валидна. Аеродинамичните тестове в права линия отново ще за разрешени, но ще бъдат ограничени от осем на шест дена. Всеки от тези шест дена може да бъде „заменен” с четири часа тестове в аеродинамичен тунел с пълноразмерен модел, а не с нормалния 60-процентов.

Двигатели

Ако даден пилот има нужда от повече от осем двигателя (в рамките на сезона), той ще бъде наказан с десет места назад на стартовата решетка за първото състезание, в което използва допълнителен девети мотор. Ако в рамките на един състезателен уикенд обаче пилотът използва два допълнителни двигателя, наказанието е десет места назад за това и за следващото състезание.

Автомобил за сигурност

Ако по някаква причина даден пилот се забави по време на загряващата обиколка, загуби места и не може да ги навакса до първата линия на сейфти кара, той ще трябва да стартира от питлейна.

Коментари
comments powered by Disqus