Само преди две седмици Себастиан Фетел спечели шампионската титла за сезон 2010 във Формула 1, но в базите на отборите работата продължава с пълна сила. Причината е, че догодина правилникът отново ще бъде коригиран и въпреки че измененията не са толкова съществени, те ще се отразят драстично върху дизайна на автомобилите.
През 2013 г. Формула 1 ще придобие съвсем различен облик, когато в сила влязат новите правила по отношение на двигателите. Дали най-популярният автомобилен спорт в Европа ще заложи на т.нар. четирицилиндров „световен“ мотор с работен обем от 1,6 литра и турбопълнене, все още не е ясно. Ясно е обаче, че дотогава всяка година във Формула 1 ще има промени в правилника, макар и не толкова драстични. Ето ги и тези за сезон 2011.
Гумите
С Гран при на Абу Даби този месец компанията Bridgestone сложи точка на тринайсетгодишната си програма във Формула 1. Нейното място, отново като единствен доставчик, ще заеме Pirelli. Италианската компания, която за последно участва в шампионата през 1991 г., подписа тригодишния си договор едва през лятото, а този месец даде възможност на всички отбори да тестват новите гуми, макар и в неокончателния им вариант.
Първите коментари относно продуктите на Pirelli са, че те не се различават драстично от тези на Bridgestone. Каучуковите смеси отново ще бъдат четири, а изборът за съответните писти пак ще се прави през стъпка, което означава, че ще имаме предимно две комбинации – меки и твърди, супер-меки и средно-твърди. Със сигурност обаче ще има разлики в поведението на гумите и отборите ще трябва да се адаптират максимално бързо към тях. Въпреки това няма да бъде възможност за драстични корекции в дизайна на шаситата, тъй като през следващия сезон разпределението на масите между предната и задната ос ще бъде фиксирано при съотношение 46,5% към 53,5%.
Аеродинамиката
Двете най-спорни нововъведения във Формула 1 през последните два сезона ще бъдат забранени. Става въпрос за двойните дифузори, които дебютираха в шампионата през миналия сезон при Toyota, Brawn GP и Williams, и за F-duct системата, която първоначално McLaren постави на своите автомобили, а впоследствие всички водещи отбори копираха. За сметка на това обаче пилотите ще могат да коригират ъгъла на атака на задното крило, което на теория трябва да улесни изпреварванията.
Подвижното задно крило ще се контролира изцяло от пилота, но при определени условия – първото е състезателят в задна позиция да е на минимум секунда от този, когото ще атакува, второто е, че трябва да са изминали минимум две обиколки след старта, за да може системата да се активира, а третото - че пилотът трябва да бъде уведомен по информационната система в болида, че може да използва активното задно крило. Тя ще се деактивира при първото натискане на спирачките след включването й. Използването на подвижно задно крило няма да бъде задължително. Какво е мнението на Дженсън Бътън за тази промяна, може да прочетете тук.
KERS
През миналата година година Асоциацията на отборите във Формула 1 се обяви против KERS и постигна споразумение тимовете да не го използват през сезон 2010, въпреки че техническият правилник го позволяваше. През следващия обаче тази договорка отпада.
На практика системите ще бъдат идентични, като тези от 2009 г. (количеството енергия, което могат да запазват и впоследствие отдават обратно към силовия тракт няма да се променя), но забраната за презареждане прави предизвикателството пред инженерите още по-голямо заради увеличения размер на резервоарите. Ето защо KERS ще дава предимство единствено при положение че е добре позициониран и достатъчно ефективен.
За да не бъдат ощетявани по-едрите пилоти както през 2009 г., ФИА ще увеличи минималното тегло на болидите на 640 кг, но това едва ли действа успокояващото на отделите, които в момента работят по развитието на KERS.
Квалификациите
Още един интересен аспект от промените в регулациите за сезон 2011 засяга правилото за 107% в квалификациите, което бе премахнато през 2002 година. То гласи, че пилотите, които не са се вместили във времето на полпозишъна плюс седем процента, няма да имат право да участват в самото състезание.
Промяната бе въведена, защото през тази година пилотите на новите отбори често блокираха значително по-бързите от тях състезатели, дори и неволно. Ако се съди по изоставането им в квалификациите обаче, рядко ще наблюдаваме по-малко от 24 автомобила на стартовата решетка.
иван
Прави са пилотите - ако продължават така скоро F1 шампионата ще заприлича на "състезанията" по кеч ;) То не е лошо нещата да зависят основно от пилотите, но ако ограничат броя цилиндри на 3, обема на 0.9l махнат всички спомагателни системи и задължат състезателите да бутат по нанагорнищата и на всички леви завои нещата едва ли ще станат много по-интересни за зрителите :)