Шесткратният световен шампион Себастиан Льоб направи перфектен старт на рали „България“ и завърши първия ден от надпреварата с победи във всички четири етапа.
Френският пилот на Citroen даде сериозна заявка за 16-а поредна победа на асфалтова настилка във WRC. Той ще потегли първи в събота с аванс от 28.1 сек. пред своя съотборник Дани Сордо.
„За мен днес беше много добър ден", заяви след финала Льоб. "Имаше много фракция в някои от завоите, но нищо по-сериозно. Все още има много километри до края на ралито, а времето може да ни предложи доста затруднения утре. Ще опитам да карам със същата увереност, но днес всичко за мен и автомобила беше перфектно“.
Проблемите на Кими
Най-интересното край Боровец в петък беше катастрофата на Кими Райконен, заради която беше прекратено второто минаване на „Белмекен“. Финландецът излетя със своя C4 WRC на 19.5 км след старта на последния етап, преобърна се по таван и спря в дърво. Световният шампион във Формула 1 за 2007 г. и неговият навигатор Кай Линдстрьом излязоха невредими от автомобила.
Заради катастрофата пилотите след тях преминаха в несъстезателно темпо, а впоследствие беше взето решение всички след шведа Пер Гунар Андерсон да получат времената от сутрешното си минаване на отсечката.
Преди да напусне трасето, Райконен записваше най-успешното си представяне във WRC до момента. Пилотът на Citroen Junior се движеше на четвърта позиция след Льоб, Сордо и Петер Солберг, като беше най-бърз на двете контроли в „Белмекен 2“. Друг любопитен факт около финландеца, който вероятно е и причината за неговото излитане, бе, че той единствен от пилотите със Citroen използва меките гуми на Pirelli.
Битката за подиума
Сордо се изкачи до второто място след края на първия ден. Той се възползва от грешката на Себастиен Ожие, който допълни неприятния следобед за втория тим на френската марка. Той напусна пътя при второто минаване на „Батак“ и загуби близо минута зад Льоб. Младият французин се смъкна на седмо място, но с отпадането на неговия съотборник Райконен се върна шести.
„Отне ми известно време да се върна на пътя. Малко е неприятно, но и това се случва в спорта“, каза Ожие, който беше втори с аванс от само 2.6 сек. пред Сордо преди да допусне грешката.
Петер Солберг заема третата позиция с пасив от 38 сек. спрямо Льоб и 10 зад Сордо. След грешките на Citroen Junior абсолютната доминация на френската марка беше прекратена от четвъртото място на Мико Хирвонен с Ford Focus RS WRC.
Финландецът не успя да се противопостави на своите съперници и остана на 1:10.9 мин. зад Льоб. Слабото темпо на Ford в България беше потвърдено и от втория пилот на тима Яри-Мати Латвала, завършил първия ден на 11 сек. зад съотборника си.
Първата десетка допълват Пер Гунар Андерсон, който за „България“ замени Хенинг Солберг в екипа на Stobart, унгарецът Фригес Туран с Peugeot 307 WRC, Матю Уилсън и самият Солберг с Ford Fiesta S2000.
J-WRC
При джуниърите водач след първия ден е французинът Матю Арзено (Citroen C2 S1600), но само на 1,8 секунди зад него се движи Тиери Нювил с аналогичния автомобил. Малките „супери” на французите наложиха такова темпо, че въпреки отличното си каране Тодор Славов (Renault Clio R3) остана едва на пета позиция с 1:20 минути пасив. „Всичко е наред с автомобила”, коментира 26-годишният варненец, след като при сутрешните минавания имаше проблеми със спирачките. „Пилотите на C2 S1600 обаче са изключително бързи на асфалт и ще ни бъде много трудно.”
Тиери Нювил, който преди две седмици завърши трети в Белгия, призна, че разликата между C2 S1600 и Renault Clio R3 е осезаема на етапите около Боровец. „Нямам опит с този автомобил на асфалт. На шейкдауна бяха първите ми километри с него на такава настилка, въпреки това определено мога да кажа, че е изключително бърз и се кара много леко. Втори сме, но всичко е наред и утре ще опитаме атака.”
България
Страхотна битка за успеха в българския шампионат спретнаха Димитър Илиев (Skoda Fabia S2000) и Ясен Попов (Mitsubishi Lancer Evo 9). Победителят от 2007 г. Димитър Илиев (Skoda Fabia S2000) беше по-бърз във всички етапи от своя противник и го изпревари с 9.2 сек., за да завърши деня на 13-о място. Въпреки това и двамата останаха зад Тиери Нювил и Матю Арзено със Citroen C2 S1600.
„Нашите съперници са много бързи, коментира Илиев. „Нямаме проблеми с автомобила, но това решение за времената заради катастрофата на Райконен не е правилно. Това ни ощетява“.
„Отсечката „Батак“ буквално е като магистрала, обясни Попов. „Завоите не бяха такива, каквито ги познаваме. Етапът беше много различен от това, което очаквахме“.
Другият фаворит от родните представители в надпреварата Крум Дончев имаше проблеми със своя Peugeot 207 S2000 и рано се оттегли от борбата за първата позиция. В третия етап той трябваше да напусне и състезанието, след като веднага след старта получи повреда в диференциала. „През целия ден имахме трудности с настройките. Сега сменяме скоростната кутия и утре ще стартираме по системата супер рали“, каза Дончев.
Първата тройка на българските екипажи допълва Петър Гьошев с Mitsubishi Lancer Evo 9, който изостава на 33 сек. зад Попов.
Първият автомобил (Себастиен Льоб) ще стартира от сервизния парк в Долна баня утре сутрин в 07:00. Началото на отсечката „Сестримо” е в 07:43.